Gazdaság

A WeCAN Ranking alapján fejlett a magyar reklámgazdaság

A közép-kelet-európai régió sok kis országból áll, ennek megfelelően nagyon heterogén a gazdasága és a társadalma. Emiatt nagyon nehéz az egyes szegmensek egymáshoz mérése. A WeCAN Ranking egy olyan index, amely a régió reklámpiacát hivatott összehasonlítani.

Közép-Kelet-Európa országai ilyen értelemben egy „normális” világ részei. Nagyjából 25 évvel a térségen végigsöprő politikai rendszerváltások után, egy délszláv háborúval maga mögött, vagy éppen egy orosz-ukrán konfliktussal a nyakában, a mindennapokat mégis csak a működő gazdaságok jellemzik. Szerény, de számos országban az Európai Unió átlagát meghaladó növekedés, eltérő mértékű, de nagyon is létező vásárlóerő és mérhető reklámpiac.

Az emberi fejlettségi mutató alapján Közép-Kelet Európa fejlettebb országai még jellemzően a „magasan fejlett országok” táborát gyarapítják. Köztük van Magyarország is, a régió középső rétegében, megelőzve jó pár szomszédot. Az internet elterjedtsége egy fontos mérőszám, a régióban 80 és 60 százalék közötti az érték. Nálunk hiába magas (73 százalék) a netes penetráció, az egy főre jutó GDP ezzel nincs párhuzamban. Ha ugyanezt a 73 százalékos internet-elterjedtséget vesszük az egy főre jutó internetes reklámköltéssel, máris előrébb vagyunk a rangsorban. Ebből is látszik, hogy az egyes országok gazdasági teljesítményéből nem lehet egyenesen következtetni a reklámpiaci fejlettségükre. De akkor lássuk a tanulmány fő ábráját, a weCan rangsort, amelyből kitűnik, hogy Magyarország mennyire előkelő helyen áll.

A weCAN rangsor

A CANnual Report egyik fontos célkitűzése az egyes országok reklámgazdasági helyzetének összevetése. A Café Communications ennek érdekében létrehozta az úgynevezett weCAN rangsort, amely a régiós országok egy főre jutó reklámköltését az egy főre jutó nominális GDP arányában vizsgálja, a már önálló vásárlóerőt felmutatni képes 14+ éves lakosságra korrigált adatokkal. Ebben a rangsorban minél előrébb helyezkedik el egy ország, annál fejlettebbnek tekintjük a reklámgazdaságát a gazdasági teljesítőképességének egészéhez képest.

1 0,44% Szlovénia
2 0,42% Magyarország
3 0,42% Cseh Köztársaság
4 0,41% Szerbia
5 0,40% Lengyelország
6 0,37% Horvátország
7 0,35% Észtország
8 0,34% Bulgária
9 0,33% Ukrajna
10 0,33% Szlovákia

A teljes elemzés elérhető ezen a linken.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik