Gazdaság

Káoszmenetrend

Radikális lépéseket igényelne a budapesti közlekedés rendbetétele, ezek megtételéhez azonban nemcsak pénz, de politikai megegyezés is szükséges. Ennek hiányában csak fokozódhat a káosz.

Közlekedésfejlesztés 200 milliárdért – hirdette meg nemrég, nyilvánvalóan már a kampány jegyében a főpolgármester és a gazdasági miniszter. A napokban pedig arról lehetett hallani, hogy a 4-es metró beruházásához szükséges utolsó papírt is aláírták, három évtizednyi huzavonára téve pontot. Valami tehát történni fog Budapesten – sugallják a hírek. Pedig Budapesten a tömegközlekedést, illetve a személyautókat használók aránya még mindig egészen jó: átlagosan 60:40 százalék. Igaz, ez a statisztikai mutató a látványos infrastrukturális beruházások megkezdése ellenére is egyre romlik, rávilágítva arra, hogy a megoldás nemcsak pénzkérdés. A közlekedés átgondolt fejlesztéséhez, a növekvő gépjárműforgalom visszaszorításához radikális lépésekre, szervezeti átalakításokra lenne szükség. A döntéshozók lépéseit azonban még mindig az a szemlélet irányítja, hogy a gépkocsi-használat (különböző adók, termékdíjak formájában) pénzt hoz a büdzsének, míg a tömegközlekedés csak elvesz belőle.


Káoszmenetrend 1

Autó a buszsávban. Itt már csak a térfigyelő kamera segíthet.

KISKIRÁLYSÁGOK. Így az a helyzet sem zavar senkit, hogy miközben az Európai Unió nagyvárosai (és a környező településeik) közlekedését a régiók működtetik, nálunk az agglomerációs városok mindegyike egy-egy kiskirályság, miként a budapesti kerületek is. „Azon csodálkozom, hogy nincs a kerületek határán útlevél- és vámvizsgálat” – fogalmaz ironikusan Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. A főutak a fővárosi önkormányzathoz tartoznak, a mellékutak a kerületiekhez. Az állapotokat hűen jellemzi, hogy mindeddig egységes parkolási rendszert sem sikerült kialakítani. Márpedig csak úgy lehet egy nagyvárost működtetni, ha egységes közlekedési hatóságot állítanak föl – ahogyan a világ számos nagyvárosában -, és az gondoskodik a tömegközlekedés működtetéséről és felügyeli a parkolás-gazdálkodást. Magyarországon több vidéki városban – Szegeden, Debrecenben – is jól bevált ez a megoldás. Budapesten azonban hasonló szisztéma kialakításához az önkormányzati törvény módosítására volna szükség, ez viszont kétharmados jogszabály. A fővárosi vezetés elismeri ugyan, hogy erre szükség volna, de konkrét javaslatot még nem terjesztett elő.

Így Budapest érdekei fontos pontokon sérülnek. Egy példa: a kerületek sorra eladogatták a potenciális P+R parkolók területeit, miközben naponta mintegy 280 ezer gépjármű özönlik be a városba, továbbá mintegy 100 ezer indul el a külső kerületekből, és erre az áradatra összesen 4 ezer P+R parkolóhely jut. De a helyzetből következik az is, hogy például egy-egy külvárosi villamosnak azért nem lehet – a forgalmi rendet megváltoztatva – kereszteződésektől mentes gyors utat biztosítani, mert a főváros nem akar ujjat húzni a kerületi vezetéssel.

„A rendszerváltás óta nincs a közlekedési tárcának olyan részlege, amely a helyi tömegközlekedéssel foglalkozna” – mutat rá a szervezetlenség egy másik összetevőjére Szálka Miklós, a Fővárosi Önkormányzat Városgazdálkodási Bizottságának fideszes alelnöke. Budapest tömegközlekedésében elsősorban három vállalat érdekelt: a BKV a fővárosi önkormányzathoz tartozik, a másik kettő az államhoz, abból is a MÁV a közlekedési tárcához, a Volánbusz pedig az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt.-hez. Ezek három különböző szervezetet működtetnek, különböző kedvezményekkel, egymással köszönő viszonyban sem levő menetrendekkel. Az egyes rendszerek államok az államban, pedig az összehangolásuk alapvető követelmény volna.


Káoszmenetrend 2

Moszkva tér. Új összeköttetések.

PÁRHUZAMOSSÁGOK. Éppen ez lenne a feladata a regionális közlekedési hatóságnak – állítják a szakemberek, amely gazdaságosan működtethetné a rendszert, mindegyik cégtől azt a fajta szolgáltatást rendelve meg, amelyet az a leghatékonyabban tud ellátni. Ez a szervezet esetleg nem finanszírozná állami pénzből például azokat a Volánbusz-járatokat, amelyek a Budapest és Szob közötti elővárosi vonatokkal párhuzamosan haladnak a 2-es úton. Logikusabbnak tűnne, ha a Volán buszai a környező falvakból gyűjtenék be az ingázókat, és a nagy utasforgalmat pedig a vasút vinné el a fővárosba.

Amikor 1993-ban megalakult a Budapesti Közlekedési Szövetség irányító bizottsága, úgy látszott, hogy a racionalizálás elindul, de egyedül a közös bérlet tudott eddig megvalósulni az elképzelésekből. Mivel mindhárom közlekedési vállalat anyagi gondokkal küzd, szinte egymás riválisai is. Közös problémájuk, hogy miközben a tulajdonos rendeli meg a szolgáltatásokat, határozza meg a viteldíjakat, addig a cégek működésének költségeit nem fedezi hiánytalanul – jóllehet immár az EU jogszabályai is ezt írnák elő. Az Állami Számvevőszék többször is megállapította, hogy jogellenes veszteségesre tervezni állami/önkormányzati tulajdonú vállalatokat – a bírálatoknak azonban nem volt foganatja. A BKV évi teljes működési költsége például meghaladja a 90 milliárd forintot. Azóta, hogy 2003-ban 40 milliárddal egyensúlyba hozták a cég mérlegét, a főváros nem fedezi az üzemeltetési költségeket. A finanszírozásból hiányzó mintegy 22 milliárdot évek óta bankhitelből fedezte a közlekedési vállalat – a kamatokból adódó veszteség évi 5 milliárd forint. Az állam az idén a tervezettnél többel, 32 milliárddal támogatja a társaságot, így az adósságnövekedés ezúttal elmarad. De ez alapjában nem változtat azon a helyzeten, hogy a főváros immár 400 milliárdos költségvetéséből a BKV csaknem 13 milliárdot kapott üzemeltetésre, azt is csak 2003-ig. Reálértéken a támogatás 15 év alatt a harmadára csökkent – mondja Szálka Miklós.

Fejlesztési tervek


VILLAMOS. Tavasszal megkezdődik a felkészülés az új körúti villamos beállítására. Két hónapig különböző szakaszokon lezárják a körúti vonalat, a peronokat megszé-lesítik, hullámosítják. Az első két próba-szerelvény szeptem-berig elindul. A Moszkva téren a hűvösvölgyi 56-os villamos végállomása megszűnik, útvonalát összekötik a 61-es és a 18-as pályájával.
METRÓ. A kelet-nyu-gati metrórekonst-rukció júniustól átmegy Budára.
BUSZ. Rákoske-resztúr közlekedé-sének javítására a Jászberényi úton a BKV-buszok számára zárt nyomvonalas megerősítést alakítanak ki. A végleges megoldás a kötöttpályás közle-kedés lesz. Ily mó-don a gyors 61-es csuklós busz menet-idejét 22-24 percre lehet csökkenteni – a mostani 50-60 percről.

Szakértői tippek
• Az elővárosi vasutak megindult fejlesztésének továbbvitele
• A városba bejövő forgalom könnyítése érdekében új Volán- és BKV-buszokat kellene beállítani
• A tömegközle-kedésnek minden lehetséges útvonalon forgalmi előnyt kellene biztosítani – buszsávok kialakításával, apró korrekciókkal (például: lámpa-beállítások, jobbra forduló sáv)
• Bármily népszerűt-len is, de forgalom-korlátozó rendelke-zéseket kellene életbe léptetni, útdíjat bevezetni, a parkolást megdrágítani

AUTÓS ELŐNY. Mindebből a fővárosiak csak annyit érzékelnek, hogy 2003 óta a tömegközlekedés árai reálértékben 44 százalékkal emelkedtek. Ehhez képest a parkolási díjak reálértékben csökkentek – ezért is pesszimisták a környezetvédők, hogy tartható lesz a fentebb említett 60:40 százalékos arány a tömegközlekedést használók javára. Lukács András szerint ebből a szempontból mindössze egy előnyös lépés történt az elmúlt évben: a munkavállalók részére a helyi tömegközlekedési bérlet elszámolhatóvá vált. Ugyanakkor a másik oldalon a kormány megemelte a személygépkocsira adható költségtérítést a munkába járáshoz – 3 forintról 9-re. „Ez nyilvánvalóan az autós bejárást ösztönzi, pedig a tömegközlekedésre átszállást kellene támogatni” – érvel a Levegő Munkacsoport elnöke.

Ám nemcsak a környezetvédők gondolják úgy, hogy a belvárosi káoszból a forgalomcsillapítás lehet az egyedüli kiút. „Volt már ilyen előterjesztés a városházán, de a képviselők nem szavazták meg” – mondja Szálka Miklós, az ismert londoni példára hivatkozva, ahol a belvárosban bevezetett útdíj hatására 20 százalékkal csökkent a behajtó autók száma. „Minden erre vonatkozó szakanyagot bevittem a bizottság elé, hogy tárgyaljunk róla. A legtöbben csak nevetgéltek, mondván: miként képzelem, hogy ezt nálunk meg lehet valósítani” – emlékszik vissza a városgazdálkodási bizottság alelnöke. Elgondolkodtatónak tartja azt is, hogy a közlekedési előny biztosítására, apró korrekciókra az idei költségvetésben először nem akart forrást elkülöníteni a főváros. Pedig ezekkel is jelentős könnyítést lehet elérni. „Például a Pasaréti térnél a körforgalom megépítésével a negyedére csökkent az áthaladási idő” – állítja Szálka.

SZEMLÉLETVÁLTÁS. Máshol még ennyi befektetés sem kellene: csak a 7-es busz szabad sávjának biztosításáról legalább öt tanulmány állítja, hogy néhány hónap alatt megtérülne a ráfordítás. A dugóban ugyanis a busz sok üzemanyagot fogyaszt, és nem tud időben fordulni, tehát több buszt kell forgalomba állítani, máskülönben nő a zsúfoltság. Amióta kamerák figyelik a buszsávot, azóta némiképp javult a helyzet, ám mint Bősze Sándor, a BKV Közlekedésfejlesztési Főosztályának vezetője is megerősíti: nálunk egészen más a közlekedési morál, mint a nyugat-európai nagyvárosokban, ahol elképzelhetetlen, hogy a buszsávban megálljon egy furgon, mert ott van dolga. „Néhány éve vettünk a rendőrségnek két motort csak azért, hogy a Rákóczi úti buszsávot tisztán tartsák” – teszi hozzá. A szakember szerint a kamerák számának a növelése nagy segítséget jelenthet, miként az is javíthat a közlekedési helyzeten, hogy az autóbuszvonalakon terjed a buszsávok hálózata.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik