Kaszálás! Szűcs Gábor, az egyik pesti gépjármű-környezetvédelmi felülvizsgáló állomás vezetője ebbe az egyetlen szóba sűrítette a zöldkártya-kiadáshoz használatos szoftverbővítéssel járó Canossa-járása lényegét. Eredetileg novembertől ugyanis csak azok a vizsgáló állomások adhattak volna ki a kocsi környezetvédelmi normáit igazoló lapot (zöldkártyát), amelyek a Közlekedési Főfelügyelet adatbázisához való elérhetőséghez az előírás szerinti új, 5. programváltozatot telepítették a számítógépükre. A programfrissítéssel csaknem egyidejűleg a vizsgálathoz szükséges műszeregyüttest, valamint a műszereket vezérlő másik számítógépprogramját is fejleszteni, bővíteni kellett, ez alapfeltétele volt annak, hogy a vizsgálóállomások folytathassák a tevékenységüket. (Mivel a műszerbeszerzésnél is sorban állás alakult ki, ezért aki igazoltan már szeptemberben megrendelte az új műszereket, folytathatja a működését.)
PLUSZKÖLTSÉGEK. A programfrissítésre a felülvizsgáló állomások érintettjei szerint azonban csak azért volt szükség, hogy a gépegyüttes (amely a vizsgálóműszerrel és a számítógéppel csalásbiztos, zárt rendszert alkot) képes legyen kinyomtatni a Közlekedési Főfelügyelet zöldkártyája és a plakettkiadás után az 1050 forintos főfelügyeleti számlát. Az emiatt kibővített programot azonban a szoftverfejlesztő és programgazda 3 Sz-s Kft. a korábbi Windows 98 helyett már a modernebb, Windows XP, azon belül is a Professional operációs alapprogramra írta. A nagyobb teljesítményű operációs rendszer viszont csak egy legalább 1,2 gigabyte kapacitású számítógépen futtatható, és ezzel kezdődnek a bajok, illetve torlódnak a költségek.
A mostani frissítés CD-n is megvásárolható, elvben az internetről is letölthető, amihez elég lenne telefonon megkapni a jelszót. „A CD telepítéséhez azonban, bár ígérik, nincs használati utasítás” – állítja Szűcs Gábor. Próbálkozni nem érdemes, mert ha először nem sikerült, másodszori kísérletre biztonsági megfontolásból törli magát a program a már meglévő összes adattal együtt. Magyarán muszáj a szoftverfejlesztőhöz fordulni – borsos összegekért (a főbb tételeket lásd külön). Előtte persze, az esetek jó részében, mehet új, nagyobb teljesítményű számítógépet és programot vásárolni a vállalkozó, amelyen fut a Windows XP Professional. Szűcs Gábor szerint ennek nem kellett volna így lennie, mert a műszergyártók már korábban felajánlották a főfelügyeletnek, hogy második számítógép nélkül, a műszeregyüttest vezérlő számítógépre telepítik fel az elszámolási programot. Egy lépésben el tudnák végeztetni a hatóság számára az adatszolgáltatást, de az ötlet nem talált fogadtatásra, maradt a két számítógép: az egyik a műszerekhez, a másik (amelyre külön át kell vezetni az adatokat) az elszámoláshoz.
A szakmában közfelháborodást kiváltó informatikai probléma soron kívüli kezelésére a Közlekedési Főfelügyelet körlevelet adott ki. Eszerint a zöldkártya és a plakett elektronikus nyilvántartásához, elszámolásához kapcsolódó program zavartalan működéséig a felhasználó helyeken, az állomásokon a kézi nyilvántartást is el kell rendelni.
Programfrissítések nettó költsége
• CD-megrendelés regisztrációs díja: 4 ezer forint
• A CD ára: 20 ezer forint
• Kiszállási díj zöldkártya-programhoz: 10 ezer forint + 6 ezer forint/óra
• Sürgősségi (3 napon belüli) kiszállási díj: 15 ezer forint + 8 ezer forint/óra
• Hálózatfelmérés díja: 8 ezer forint/óra
• Új, nagyobb teljesítményű számítógép: 95 ezer forint körül
• Windows XP Professional program: 31,8 ezer forint
• Az oktatás díja óránként: 7,5 ezer forint/óra
Az informatikai fejlesztésre kiírt közbeszerzési pályázatot 2000-ben az ANT Kft. nyerte, e cég alvállalkozója a szoftver fejlesztője, a 3 Sz-s Kft. Az ANT Kft. (a jelenlegit nem számítva) eddig 12,8 millió forintot kapott az alapfejlesztésen túl a jogszabályváltozások miatti frissítésért. „Erre azért nem számítottunk” – mondja az elaggott számítógépeken futó túlhaladott programok láttán Gáspár József, a 3 Sz-s Kft. ügyvezető igazgatója. A telepítési nehézségeket a telezsúfolt memóriájú, elavult gépekkel is magyarázza, amelyeken a kollégái olykor hét óra alatt sem boldogulnak az amúgy félórás feltelepítéssel. A telepítési útmutató, a szükséges tájékoztató adatok szerinte fenn vannak a társaság honlapján, onnan letölthetők. A mintegy kétezer partner felénél be is fejeződött a frissítés, csak 180-200 problémás ügyfél gépével gyűlt meg a bajuk.