Gazdaság

AZ ANTENNA HUNGÁRIA ÉS A VIVENDI – Lenyelik?

Jót tett a nyilvános kibocsátás előtt álló Antenna-részvények piaci megítélésének a bejelentés, miszerint a kormány a műsorszóró teljes eladását fontolgatja.

Érezhetően megnőtt a potenciális befekteitők érdeklődése az utóbbi hetekben az Antenna Hungária (AH) Rt. iránt. Október második felében a műsorszóró társaság részvényei még 5300 forint körüli mélyponton voltak. Egyetlen hét alatt azonban áruk napon belül 7 ezer forint fölé emelkedett.

A közelgő kibocsátást megelőző gyors emelkedés mögött az elemzők szerint csak kisebb részben áll a cég és a Magyar Villamos Művek (MVM) Rt. közös távközlési vállalkozásának híre. Mint ismeretes, a két fél 50-50 százalékos részesedésével még az idén megalakuló szolgáltató az anyavállalatok gerinchálózati kapacitásait hasznosítja majd. A beruházás induló költsége a becslések szerint 1,0-1,5 milliárd forint.

ELADÓSORBAN. A látványos tőzsdei szereplést sokkal inkább lehet magyarázni a műsorszóró teljes privatizációjának lehetőségét előrevetítő kormányszóvivői bejelentéssel. A társaság összes állami tulajdonban lévő részvényének esetleges eladása ugyanis megnyitná az utat a szakmai befektetők előtt. A spekulációk szerint a műsorszóró megvásárlására a Vivendi Telecom Hungary (VTH) látszik a legesélyesebbnek. Egyes vélekedések szerint az Antenna-részvények iránti kereslet október második felében tapasztalt megugrása is a Vivendi nevével hozható összefüggésbe.

Az éppen átalakulóban lévő, dinamikusan terjeszkedő társaságnál ezzel együtt egyelőre csak mint üzleti partnerről, nem mint kedvező befektetésről beszélnek az AH Rt-ről. Polányi Sándor, a VTH vezérigazgatója – aki egyébiránt a kilencvenes évek első felében egy rövid ideig a műsorszóró vezérigazgató-helyettese is volt – nemrégiben kijelentette: cégük nem vásárolt egyetlen Antenna-papírt sem. Megítélése szerint a tőzsdei részvényvásárlás a pénzügyi befektetőkre jellemző, őket pedig inkább szakmai invesztorként érdekelné a társaság. Ebben a minőségben is csak akkor, ha 70-80 százalékot tudnak szerezni benne; kisebbségi részesedésre a Vivendinek nincs szüksége.

TÖBB LÁBON. Polányi a Figyelőnek elmondta továbbá: a magyarországi Vivendi számára az AH Rt. többségének megszerzése nagy lépést jelentene a következő évtizedek piaci kihívásainak megfelelni tudó, “univerzális távközlési szolgáltató” kialakítása felé. A küszöbön álló liberalizáció után leginkább azon cégeknek lesz esélyük a versenyben való helytállásra, amelyek egyaránt rendelkeznek vezetékes és mobil telefonhálózattal, továbbá saját internetszolgáltatóval. A vezérigazgató szerint hasonló megfontolásból az is lehetséges, hogy a Vivendi részt vesz majd a magyarországi UMTS-licencekért hamarosan induló megmérettetésben, de elképzelhető az is, hogy megpróbál közelebb kerülni a magyar piacon tavaly óta működő Vodafone-hoz is. A 20 (plusz opcióként 5) százalékos Vodafone-részesedéssel rendelkező AH Rt. iránt azonban Polányi szerint nem emiatt érdeklődnek. Fontosabbnak tartják ugyanis, hogy műsorszóró hálózatán keresztül az AH Rt. csaknem valamennyi magyar háztartásba eljut. Ennek jelentősége a digitális televíziózás következő években várható elterjedése révén valószínűleg felértékelődik majd. A televízió a telefon- és az internet-előfizetők elérésének fontos eszközévé válhat, így egy ilyen hálózat értékes eleme lehetne a Vivendi portfóliójának.

Persze az, hogy a kormány foglalkozik az AH Rt. teljes eladásának gondolatával, még nem jelenti feltétlenül azt, hogy már középtávon el is adják a műsorszóró valamennyi állami tulajdonú részvényét. Már csak azért sem, mert a társaságnak a privatizációs törvény értelmében 50 százalék plusz egy szavazat erejéig állami tulajdonban kellene maradnia, a törvénymódosítás szándékát pedig egyelőre nem jelentették be. Azt viszont igen, hogy az AH Rt. állami részvénycsomagjából csaknem 37 százaléknyit még az év vége előtt tőzsdei úton értékesítenek. Módos Márton, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. ügyvezető igazgatója a tervezett privatizációs lépéssel kapcsolatban annyit árult el, hogy a részvényértékesítés részleteit még ezen a héten nyilvánosságra hozzák. Ettől függetlenül azt már most tudni lehet, hogy a kibocsátást a CA IB Rt. szervezi. A részvényeladás közelségét jelzi, hogy a brókercégnél már a múlt héten hírzárlat volt az AH Rt.-t illetően. A küszöbön álló privatizációval kapcsolatos kérdéseket, illetve a Vivendi esetleges felvásárlási szándékairól szóló találgatásokat Őri András, az AH Rt. szóvivője sem kívánta kommentálni.

A tőzsdei elemzők kedvezőnek tartják a körülményeket az Antenna-részvények eladásához. A Vivendi mellett potenciális szakmai befektetőként emlegetik a British Telecomot is, de mindjárt hozzáteszik: a Vivendi “nyomulása” jóval egyértelműbb. Bakonyi Zoltán, a Német Befektetési Rt. elemzője arról beszélt, hogy az AH Rt.-nek mindenképpen komoly tőkeinjekcióra lesz szüksége a következő időszakban. Ennek megszerzésére kétségtelenül jó megoldás lehet a tőzsdei értékesítés révén végrehajtott tőkeemelés. A börze azonban lényegesen kedvezőbben reagálna, ha a nyilvános részvényértékesítést megelőzően a tulajdonosok kiválasztanák a privatizációban részt vevő szakmai partnert. A szakmai befektető keresése ráadásul most sikerrel kecsegtető vállalkozás lenne. Szeptember közepén, amikor az ÁPV Rt. a piacinál alacsonyabb, 5600 forintos névértéken emelte meg a társaság alaptőkéjét, még úgy látszott, a szakmai befektetők csupán kisebbségi részesedést szerezhetnek a cégben. Ez a névértékben 625 milliós, árfolyamértéken 3,5 milliárd forintos nyilvános tőkeemelés után sem tette igazán vonzóvá a szakmai befektetők körében a műsorszórót. Mióta azonban a kormányszóvivői tájékoztatón elhangzott, hogy a kormány foglalkozik az összes Antenna-részvény eladásának lehetőségével, az első szakmai befektető máris jelezte érdeklődését. Az elemző véleménye szerint a legesélyesebb a Vivendi, amelynek már van közös cége az AH Rt.-vel: az Eurotel a főváros területén lefektetett második legnagyobb, mintegy 170 kilométer hosszú optikai kábelhálózatot üzemelteti.

ELŐNYBEN. Megfigyelők szerint lényegesen javíthatja a magyarországi vezetékes telefonszolgáltatások területén 15 százalékos részesedéssel rendelkező Vivendi esélyét a többségi tulajdonra, ha a mostani részvényértékesítés alatt, illetve utána komolyabb Antenna-csomagot vásárol össze. Valószínű ugyanis, hogy ha a kormány valóban megpróbál túladni valamennyi részvényén, úgy pályázatot ír majd ki a szakmai befektetők számára. Egy ilyen megmérettetésen az AH Rt. kisebbségi tulajdonosaként a Vivendi jobb pozícióból indulhatna.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik