Belföld

IDEA: határozottan növekedett a Fidesz-KDNP támogatottsága a kampányhajrában

Varga Jennifer / 24.hu
Varga Jennifer / 24.hu

Az IDEA Intézet május végén végzett felmérése szerint a választási kampány hajrájára fordulva a Fidesz-KDNP támogatottsága határozottan növekedett, és a Tisza Párt szavazótábora is tovább bővült. E két párton, továbbá a DK, az MSZP és a Párbeszéd szövetségén kívül csak a Mi Hazánk érte volna el az 5 százalékos szintet, ha május legvégén került volna sor az európai parlamenti választásra.

Az IDEA Intézet eredményei azt mutatják, hogy a Fidesz-KDNP háborús tematikára építő kampányüzenetei elérték és hatékonyan mozgósították a kormányzópárt szavazói bázisát.

A párt támogatottsága a biztos szavazók körében ugyan messze nem érte el az 50 százalékot egy héttel az EP-választás előtt, de a 40 százalékos szintet jelentős mértékben meghaladta (44%). Május végén a teljes népességen belül 31 százalék volt a Fidesz-KDNP szavazóinak aránya.

A Tisza Párt támogatottsága 18 százalékra nőtt a felnőtt népesség körében, Magyar Péter pártja a szavazatok 26 százalékára számíthatott volna egy május végi EP-választáson. A DK, MSZP, Párbeszéd közös lista a szavazatok 12 százalékát szerezte volna meg. Emellett még a Mi Hazánk ért volna el olyan eredményt, ami a mandátumszerzéshez nagy valószínűséggel mindenképpen szükséges lehet: a párt szavazóinak aránya a teljes népességben 4, a biztos szavazók körében pedig 5 százalék.

Az eredmények azt mutatják, hogy a választási kampány legvége a Momentum és az MKKP számára különösen nagy téttel bírhat, hiszen e pártok május végén éppen nem tudtak volna képviselőt küldeni az Európai Parlamentbe: mindkét párt a szavazatok 4 százalékát szerezte volna meg május végén.

Módszertan

A kutatás adatait május 20. és május 29. között vette fel az IDEA Intézet online kitölthető kérdőív segítségével. A vizsgálat végeredménye reprezentatív az ország felnőtt népességére iskolai végzettség, életkor, nem, településtípus és régió tekintetében. A teljes magyar weben és a közösségi médiában történő adatfelvétel lekérdező szoftverrel, önkitöltős online kérdőíven keresztül (CAWI) történt. Súlyozás során a különböző internet- és közösségi oldal felhasználási szokások kontrollálásra kerülnek, kiegészítve ezzel a reprezentativitást biztosító súlyozási eljárásokat. A 1500 fős minta hibahatára az alapmegoszlások esetében legfeljebb ±2,3 százalékpont.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik