Belföld csatatér 2024

Karácsony Gergely: Orbán Viktor ide is elküldte a fürkészeit

Adrián Zoltán / 24.hu
Adrián Zoltán / 24.hu
Nem kér bocsánatot a főpolgármester Vitézy Dávidtól, ha mégsem áll be az LMP által támogatott kihívója mögé a Fidesz, mert meggyőződése, hogy ez volt a mesterterv. Szerinte a miniszterelnök a Covid-járvány idején szembesült azzal, hogy a helyhatóságok jobban kezelik a válságot, ezért döntött a partnerségre alapozó politika helyett úgy, hogy pusztuljanak az önkormányzatok. Miért csak a kampányra készül el egy régóta tervezett zebra? Miért nem lett önálló Párbeszéd-lista Budapesten? Miért nem lehet szerinte a főpolgármester csak várospolitikus? Hogyan tudott épp Lázár Jánossal megállapodni? És ki küldött legutóbb tízezer forint adományt a számlájára? Interjú Karácsony Gergellyel.

Sokszor mondta azt a kampányban, hogy a Fidesznek két főpolgármester-jelöltje van, és a végére csak egy marad: Szentkirályi Alexandra visszalép Vitézy Dávid javára. Amikor beszélgetünk, másfél hét van hátra a választásig. Fenntartja ezt az állítást?

Hogy két jelöltje van a Fidesznek, fenntartom: van egy hivatalos, akinek az a dolga, hogy mozgósítsa a Fidesz-szavazókat, és van egy általuk felkarolt másik jelölt, akinek meg az a dolga, hogy megossza az ellenzéki szavazókat. Hogy végül a nagy trükk bekövetkezik-e, azt nem tudom, de abban biztos vagyok, hogy ez volt a terv.

Hogyan tudná egy ön szerint fideszes jelölt megosztani az ellenzéki szavazókat? Hacsak nem úgy, hogy azok egy része elégedetlen a városvezetéssel? Ráadásul Vitézy Dávidnak 20 százalék feletti támogatottságot mérnek.

Úgy, hogy ellenzékinek maszkírozza magát. De ha sértené a Fidesz érdekeit, alighanem megkóstolná őt is a propaganda. Szentkirályi Alexandra talán nem is vette a szájára Vitézy nevét. Mivel neki nem az a szerepe, hogy a kormánypárti szavazókat megszólítsa, ezért a kormánypárti sajtó nem őt támogatja. Az ellenzékinek látszó, de valójában a NER-ből manipulált sajtó viszont tolja Vitézy kampányát. És nyilván van egy olyan ellenzéki közeg is, amelyik azt gondolja, hogy mindent lehetne jobban csinálni. Egyetértek, mindig mindent lehetne jobban csinálni. De azért az csak szürreális, hogyha valaki, akinek az elmúlt tíz évben semmi nem sikerült, számon kér valakit, akinek az elmúlt öt évben nem sikerült minden. És közben egy szót sem mond arról, hogy milyen öt év volt ez, hogy mit kellett kiállnunk annak a kormánynak a sarcpolitikája miatt, amelyiknek ő az államtitkára volt. Egyetlen egyenes mondata nem volt arról, hogy mi a viszonya ehhez.

Ha Szentkirályi mégsem lép vissza, bocsánatot kér Vitézy Dávidtól? Hiszen akkor a kampány jó részében igaztalanul vádolta.

Miért kellene bocsánatot kérnem? Mert ez volt a véleményem?

Mert ezt a véleményt nem igazolta az élet.

Lehet, hogy a Fidesz-központban sok ezer budapesti választópolgár megkérdezése után – hiszen folyamatosan mérik a visszalépés forgatókönyvét – végül úgy látják, hogy így is reménytelen a győzelem, és mégsem lépik ezt meg.

Ez esetben nem az a kérdés, hogy sikerült-e, hogy Kovács Zoltánt idézzem, hanem az, hogy megpróbálták-e. Biztosan sok bűnöm van, amiért bocsánatot kell kérnem, ez nem is esik nehezemre, de ezt a rendszert kiismertem, és hogy ez egy végtelenül aljas, mindent a hatalomtechnikának alárendelő banda, azt a véleményemet fenntartom.

Fussunk neki máshonnan. Ha győz, kivel és hogyan fog tudni együttműködni többség nélkül a szétaprózott közgyűlésben?

Azért ne zárjuk ki, hogy az engem támogató pártoknak többségük lesz. De kétségtelen, hogy nehéz a listás szavazatért kampányolni, miközben annak létéről a budapestiek 3 százaléka tud jelenleg, vagyis a túlnyomó többség a szavazófülében szembesül majd azzal, hogy nemcsak főpolgármestert, de pártlistát is választania kell. Így nehezen kalkulálható a közgyűlés összetétele. Eddig is koalícióban vezettem a várost, meg fogom oldani ezután is a város kiegyensúlyozott működését. De hogy egy picit visszatérjek az előző kérdésre és a Fidesz mestertervére: ha nincs Vitézy, akkor nincsen az új választási rendszer sem, éppen a 24.hu-n olvastam egy kiváló elemzést László Róberttől arról, hogy a jogszabályi környezet alakítása milyen mértékben kedvezett az ő jelöltségének. Máshonnan is azt hallani, hogy bár a Mi Hazánk nyújtotta be, az LMP lobbizása nyomán és Vitézy érdekében született a törvénymódosítás.

Adrián Zoltán / 24.hu

Viszont a kérdés az volt, hogyha az ön állításaiból indulunk ki, kivel tud majd együttműködni ennyi vélt, valós, egykori, jelenlegi és kriptofideszes között?

Nézzük onnan, hogy kivel nem. A Mi Hazánkkal semmilyen közös ügyünk nincs, és nincs a Fidesszel sem. Azt gondolom, hogy a jelenlegi Fidesz-frakciót vissza fogjuk sírni, mert ebben legalább polgármesterek ülnek, akik értik az önkormányzat működését. A helyettük érkezők azok a srácok, akik eddig a lejárató molinókat tartották a közgyűlésben.

Akkor ők is ismerik a városházi működést.

Fel tudnak jönni az első emeletre, igen. Ez a Fideszben már elég a jelöltséghez. Valójában most is két Fidesz van a közgyűlésben, az egyik csak addig mutatja magát, amíg bent vannak a kamerák, a másik meg utána megszavaz egy sor stratégiai döntést, például a Budapesti Mobilitási Tervet. Nem gondolom, hogy a Fidesznek egyharmadnál nagyobb szavazataránya lesz Budapesten. Úgyhogy

a kétharmadnyi ellenzékből – amelynek tagjai különböző habitusúak, és lesz is közöttük számos vita, de ha bejutnak a közgyűlésbe, és nem a Fidesz meghosszabbított kezeként működnek – majd csinálunk egy többséget.

Alkalmilag, ügyenként vagy tartósan?

Ez nem rajtam múlik. Velem csak az nem tud együttműködni, aki nem akar, vagy magánérdekeket, lobbiérdekeket képvisel. Ebből a szempontból azért vannak rossz érzéseim, mert olyan emberek érkezhetnek a Fővárosi Közgyűlésbe, olyanok szerepelnek listákon, akikről csak annyit tudunk, hogy az elmúlt időszakban a közérdeket a magánérdekek mögé helyezték.

Mi történik, ha akár a Tisza Párt, akár Vitézyék pozíciókhoz kötik az együttműködést, és fontos területeket kell nekik átengedni?

Vannak ennek jelei, Vitézy Dávid például mintha főpolgármester-helyettesi kampányba kezdett volna. Nekem ennél átgondoltabb személyi feltételeim vannak annak érdekében, hogy a város működjön. Kiss Ambrussal mint általános főpolgármester-helyettessel mindenképp szeretnék tovább dolgozni. Ha Tüttő Kata nem lesz EP-képviselő, akkor a városüzemeltetés területén vele is szeretném folytatni munkát. De ha a stabil többség biztosítása érdekében egy frakció belép a városvezetésbe, akkor a legtermészetesebb, hogy ilyen igényt fogalmaz meg. A főpolgármester-helyettesek nem keresnek ám olyan jól, minisztériumokban alacsonyabb szinten is jóval többet lehet ennél kapni, úgyhogy ezt nem pozíciószerzésnek tekintem, hanem úgy, hogy osztoznak a felelősségben, ott ülnek az asztalnál, ahol a döntések születnek. Egyébként is 99 százalékban olyan határozatokat terjesztettünk a közgyűlés elé, melyek mögött a városvezetést adó pártok konszenzusa volt, a vitáinkat pedig sikerült belül tartani. Több, köztük új szereplők esetén ennél bonyolultabb működésmódra lesz szükség. De nem tartok ettől sem.

Mikor és min feneklett meg a kormánnyal való együttműködés? Hiszen a ciklus úgy kezdődött, hogy kormányülésekre is meghívták.

Igen, öt év alatt kettőre.

Mi csúszott ott félre?

Nagyon erős élményem a második kormányülés, a Covid-járvány kezdete után nem sokkal, 2020 tavaszán. Ott megéreztem, hogy ez a kihívás megváltoztatja a kormány – elsősorban a miniszterelnök – hozzáállását az önkormányzatokhoz. Egyszerűen azért, mert hozzászoktak a hátszélhez: a nemzetközi gazdasági konjunktúra és az európai uniós pénzek húzták a kormány szekerét, és nem találkoztak valódi válsággal. Azokat pedig, amiket addig a plakátokra tettek, inkább fölnagyították, mintsem hogy megoldották volna. Az látszott, hogy az önkormányzatok elkezdtek százszor jobban védekezni a vírus ellen, mint a kormány. A nemrég megjelent könyvemben részletesen is leírom, mennyire inkompetensen közelített a kormány a járványhoz, majd folyamatosan a főváros és más önkormányzatok által bevezetett intézkedéseket vett át – miközben a propaganda azt harsogta, hogy mi milyen hülyék vagyunk. Orbán Viktor rájöhetett, hogy a kormányzati teljesítmény fokmérőjévé és így hatalmi kérdéssé vált, hogy az önkormányzatok jobban kezelik a vírushelyzetet. Szerintem

akkor dőlt el, hogy nem marad az az irány, amelyik a ciklusom kezdetét jellemezte, hogy a politikai lökdösődés mellett van partnerség is, hogy leülünk a tárgyalóasztalhoz, és el lehet érni eredményeket – úgy voltak vele, hogy akkor inkább pusztuljon el az önkormányzati rendszer. És onnantól sorjáztak azok az intézkedések, amelyek a fővárost pénzügyileg borzasztó nehéz helyzetbe hozták,

de az olyan lelketlen döntések is, hogy egy ingatlanmutyi miatt elveszik a Szabolcs utcai hajléktalankórházat, ami a védekezés idején különösen fontos volt.

Történt ezen a kormányülésen olyan szóváltás, kialakult olyan konfliktus, amely miatt véget ért az együttműködés a kormánnyal? Vagy úgy álltak fel, hogy legközelebb folytatjuk?

LÉPJ BE A FOLYTATÁSHOZ!
Változunk. Csatlakozz hozzánk! Regisztrált olvasóink mostantól exkluzív hírleveleket, cikkeket olvashatnak, mint ez is. És ez csak a kezdet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik