Február végén derült ki, hogy a Főtaxival együttműködésben visszatér Budapestre az Uber. A világszerte népszerű fuvarozócég 2016-ban vonult ki Magyarországról, ismertségét pedig jól illusztrálja, hogy 2023-ban úgy is százezer alkalommal nyitották meg Budapestről az alkalmazását, hogy a szolgáltatás itthon évek óta nem elérhető. Bár az Uber jellemzően dinamikus árazással működik – vagyis a fuvar ára az aktuális kihasználtságtól és autószámtól függ –, Magyarországon a jogszabályoknak megfelelően
De mielőtt az Uber visszatéréséről ejtünk szót, idézzük fel, miért kellett mennie Budapestről.
2016 júniusában a parlament – a taxisok kitartó lobbizására, és azt követően, hogy már több lépést tett az Uber visszaszorítása érdekében – elfogadott egy törvényt, amely hozzáférhetetlenné tette a jogszabályoknak meg nem felelő személyszállító cégek applikációját, valamint kimondta, hogy a közlekedési hatóság bírsággal sújthatja a szolgáltatót, és akár a sofőrök jogosítványa is veszélybe kerülhet. A jogszabály az Uber megrendszabályozását szolgálta, és a cég nem is várta meg a hatálybalépését: július 24-én kivonult a magyar piacról.
Nem szűnt meg, csak átalakult
Most viszont visszatér, igaz, nem egészen abban a formában, ahogy elment. Hogy pontosan mikor, azt egyelőre nem árulták el, de az biztos, hogy a Főtaxival együttműködésben jelennek meg újra az Uber autói Budapesten, olyannyira, hogy az engedélykérelmet a Főtaxi leányvállalata, az F Mobilitás Kft. nyújtotta be. Úgy tűnik, teljesértékű taxiként róják majd az utakat az Uber-kocsik, az utazást pedig a világ más részein is elérhető appon keresztül lehet megkezdeni a kiindulási pont és az úti cél megadásával, majd miután a sofőr eljuttatta az utazót az előre megadott helyre, lehetőség nyílik értékelni egymást egy ötös skálán. Az alkalmazáson belül az utasok üzenni és borravalót adni is tudnak a sofőröknek.
Az Uber lapunknak küldött válaszában megerősítette, hogy vonatkoznak rájuk a helyi szabályok, azaz a szolgáltatás fix áras lesz, az autók pedig sárgák. Kíváncsiak voltunk, hogy elkülönül-e majd az Uber diszpécserközpontja és sofőrállománya a Főtaxiétól. Azt válaszolták, hogy Ubert csak az applikáción keresztül lehet majd rendelni, és az „Uber appon keresztül csak az Uber szolgáltatásait lehet majd igénybe venni”. Kiemelték azt is, hogy a Főtaxi applikációját és szolgáltatását az Uber tervezett belépése nem érinti.
A Főtaxi azt írta kérdésünkre, hogy mindkét márka egyszerre, egymástól függetlenül lesz elérhető a piacon, tehát – erősítettek rá – Ubert csak az Uber appon keresztül lehet majd rendelni, míg a Főtaxi szolgáltatásai a megszokott csatornákon lesz elérhetők. Hozzátették: „A Főtaxi-csoport leányvállalataként működő F Mobilitás Kft. egyelőre a diszpécserszolgálati engedélykérelem benyújtásának fázisában jár, ezért vannak olyan további részletek, amelyekről később tájékoztatjuk a nyilvánosságot. Az együttműködés egyes részletei pedig üzleti titoknak minősülnek”. Közölték azt is, hogy számítanak új fuvarozókra, de rutinosnak számító taxisokra is, valamint elmondták, hogy szerintük az „Uber megjelenése például az illegális személyszállítóktól a szabályozott taxiszolgáltatók irányába terelheti az utasokat, ami – Budapest turisztikai vonzerején túl – szintén a torta növekedésével járhat”.
„Egy nagy szar az egész” – taxisok az Uberről
„Nem örülünk neki, abban reménykedünk, hogy nem lesz több taxis, hanem majd innen-onnan elszippantják az embereket. A Főtaxi égisze alatt jön, és az a hír járja, hogy a Boltot akarják lenyomni” – vélekedik az Uber visszatérésével kapcsolatban egy, a City Taxinak dolgozó sofőr, miközben az autója olajszintjét nézegeti a Rózsadombon.
Hasonlóan gondolkodik egy főtaxis is: „A Boltnak akarnak odacsapni. Kellett egy brand. A külföldi ki sem tudja mondani, hogy Főtaxi, de átnevezni sem lehet, mert a magyarok meg ezt ismerik. Ugyanolyan társaság lesz, mint a többi.” Borúsabbnak látja a helyzetet a Bolt egyik taxisa, akit a Margit híd környékén szólítottam meg. „Most is túl sok a taxis, és még több lesz. A torta ugyanakkora marad, de egyre több lesz rá a halacska” – mondta némi képzavarral. Szerinte is a Bolt vetélytársának hozza vissza a Főtaxi az Ubert:
valamit ki kellett találniuk, mert a Bolt applikációja számukra verhetetlen, és ezt ismerik a külföldiek is.
Főtaxis sofőrökkel beszélgetve világossá vált, hogy nemigen van információjuk az Uber visszatérésének körülményeiről. „Annyit tudunk, amennyit lehoztak az újságok” – mondta egyikük, majd hozzátette: „Mi sosem jártunk még jól, valószínű majd ezért is fizetni kell”.
Beszédesebb volt az a három szabadúszó taxis, akiket a Déli pályaudvarnál szólítottam meg. „Ez kinyírja a Boltot” – emelte ki a lényeget az egyikük, de kollégája gyorsan kiegészítette: „Tejesen mindegy, utasból egyre kevesebb van, taxiból meg több.” Mindhárman úgy gondolják, hogy a Bolttal szemben lép fel az elmúlt években versenyhátrányba került Főtaxi, de hogy több taxis lesz-e az Uber visszatértével, vagy más cégektől vándorolnak át oda, azt csak találgatják, és nem is értenek benne egyet. „Egy nagy szar az egész, én ennyit írnék: egy nagy szar az egész” – foglalja össze a helyzetet az egyik. A megoldást a létszámkorlátozásban látnák: „New Yorkban van 10 ezer taxi 10 millió emberre, Budapesten meg 2 millióra van 6000–7000. Meg kellene szabni, hogy mennyi lehet, mondjuk 3500” – magyarázzák. „Meg minimum a nyolc általános kellene feltételnek, mert sokaknak az sincsen, egy kis nyelvtudás, sőt én érettségihez kötném a taxizást ” – mondja egyikük, kollégája pedig ráerősít: „Vannak börtönviselt emberek is, sőt jelenleg is felfüggesztett börtön alatt lévő ember is a taxisok között.”
És – amint arról több megszólalónk is beszélt – sok az engedély nélküli fuvaros, akik
„Csak a fuvarszervezők járnak jól, nem a taxis” – foglalják össze a Délinél, amikor arról kérdezősködőm, ők lennének-e uberesek. Ebben egyetértenek ugyan, de azért egyikük sem biztos benne, hogy nem lenne Uber-partner. „Ha 10 százalék alá vinnék a leadót a bevétel után, akkor igen, de hát a Bolt is elkér 20–25 százalékot” – mondja az egyik sofőr, majd átirányítanak Kelenföldre, mondván, ott sok a fuvarszervezőknek dolgozó taxis. „Én átviszlek 8000 ért” – mondja egyikük, és összenevetnek.
Kelenföld nem volt rossz tipp, három főtaxis autó áll egymás mögött a droszton, egyikük ráadásul Metál Zoltán. Az Országos Taxis Szövetség (OTSZ) elnöke éppen a 24.hu korábban emailben elküldött kérdéseire válaszolt, amikor rátaláltunk, de az autója mellett is nyilatkozott a témában. „A taxisok többsége már várja az Uber indulását, mert arra számítanak, hogy több munkájuk lesz, és kedvezőbb feltételekkel köthetnek szerződést az új szereplővel. A fuvarszervező cégek ezzel ellentétben nem örülnek a bejelentésnek, mert számukra létkérdés a jelenlegi piaci pozíciójuk fenntartása” – fogalmazott tömören.
A következő egy évben teljesen át fog alakulni a piac, szerintem három szereplő lesz meghatározó: az Uber, a Bolt és a Főtaxi. A többiek kullogni fognak utánuk
– mondta.
„Ha egy cég megfelel a hazai szabályozásnak, akkor helye van a piacon, ehhez csak az szükséges, hogy tisztességes módon vegyen részt a versenyben” – írta aztán emailben az OTSZ elnöke, aki arra számít, hogy a korábban általa is erősen kritizált Uber jogkövető lesz. „A jogtulajdonosok szemlélete 2019 után megváltozott. Egyre több helyen keresik a legális és szabályos visszatérés lehetőségét” – fogalmazott Metál, aki szerint a Főtaxi garancia arra, hogy az Uber „tisztességes és szabálykövető módon fog szolgáltatni”.
A legnagyobb félelem, hogy kétpólusúvá válik a piac
Bajzik Tamás, a taxis tagozattal is rendelkező Nemzeti Szakszervezet elnöke elmondta, nagy félelem az Uber visszatérésével kapcsolatban az, hogy kétpólusú taxis piac jön létre, melynek főszereplői a Bolt és az Uber lesznek. „Az utasok érdeke azt diktálná, hogy a piacon verseny legyen” – mondta. Szerinte az is elképzelhető, hogy az Uber csökkenti a „leadó” mértékét a vele szerződött taxisoknak, majd a Főtaxival együtt megpróbálják elérni, hogy megszűnjön az egykor a taxistársdalom által szorgalmazott fix tarifa.
Amikor kiderült, hogy a Főtaxival együttműködésben jön vissza az Uber, elkezdtek terjedni konteók a taxisok között, attól féltek, hogy esetleg külön engedélye lesz az Ubernek, és „visszajön a régi rendszer, ami ellen harcoltak több évvel ezelőtt. Most azonban ugyanaz a követelmény: fix tarifa, sárgítás, az árak kötelező kihelyezése. Ehelyett imázsban fognak versenyezni, esetleg abban, hogy kinek jobb a szoftvere, ki képes hamarabb taxit küldeni az utasért, vagy valamilyen voucher szerű kedvezményt adnak. Kiskapuk mindenhol vannak” – mondta Bajzik.
A szolgáltatók formális versenyének illusztrációjaként a szakszervezeti vezető elmondta: „A Boltnak jó marketingje. Amikor egy külföldi megtervezi az útját, már úgy mutatja neki az utat a Google térkép, hogy ha leszáll Ferihegyen vagy a vonatról, a Bolt elviszi a hotelig.” Így a reptéren jelen lévő Főtaxit és a többi helyi szolgáltatót szerinte aligha fogják keresni a turisták. A Főtaxinak ezért lépnie kellett „a piacszerzés érdekében” – mondta Bajzik.
És hogy az Ubernek miért érheti meg a Főtaxin keresztül visszajönni? A cég körülbelül három hónapot nyerhetett az engedélykérelmek miatt: legalább ennyi időt spórolt azzal, hogy nem önállóan lép a magyar piacra.
„Készítettünk egy felmérést a taxisok között, ennek az lett az eredménye, hogy 5000, maximum 5500 fő lenne a megfelelő létszám. Egy plafon mindenképpen kellene. Felvetettük ezt Fónagy János miniszterhelyettesnek is 2022 decemberében a gazdasági minisztériumban. Én is ezt az 5000-5500 körüli létszámot támogatom, és úgy gondolom, hogy a fix tarifát is meg kell tartani” – szögezte le.
Egymilliárd feletti éves profit a Boltnál
Több megszólalónk is említette, hogy az Uber elsősorban a Bolt kihívója lehet, mely az elmúlt években kiemelkedő számokat produkált a budapesti taxis piacon. A Bolt – eredeti nevén Taxify – egy 2013-ban alapított, Észtországi központú vállalat, amely az Uberhez hasonlóan a világ számtalan városában jelen van, és sok helyen dinamikus árazást alkalmaz.
Bár a Főtaxinak – amely Nagy Elek, a Budapesti Iparkamara elnöke és Balázs Péter ügyvéd érdekeltsége – 2022-re sikerült megközelítenie a Covid-járvány előtti, 2019-es év árbevételét, a Bolttal szembeni csatában vesztésre áll. A Bolt – noha 2020-ban a járvány miatt szintén visszaesett kicsit – végig nyereséges volt az elmúlt öt évben, ez egyetlen másik szolgáltatónak sem sikerült. A nettó árbevételek alapján egyértelműen a Bolt és a Főtaxi dominálja a piacot: 2021-ben a Bolt árbevétele 1,57 milliárd forint volt, míg a Főtaxié a 1,29 milliárd. Egy évvel később a Bolt már majdnem 3 milliárdos árbevételnél járt – meghaladta a Főtaxi járvány előtti szintjét –, a Főtaxié pedig 2,24 milliárd forintnál. Még jelentősebb a különbség a profit tekintetében. 2018-ban a Főtaxi nyeresége még 338 millió forint volt, a Bolté 163 millió. 2022-re viszont a helyzet drasztikusan megváltozott, a Főtaxi mindössze 26 millió forint profitot könyvelhetett el, a Bolt ezzel szemben már több mint 1 milliárdot, ez negyvenszeres különbség. A profitot ráadásul ki is veszik a cégből:
Megkerestük az Uber visszatérésével kapcsolatban a budapesti taxis cégeket, írtunk a Boltnak, a City Taxinak, a 6×6 Taxinak, a Taxi 4-nek és a Best Taxinak is. Csak előbbi kettő válaszolt. A Bolt azt írta: „Köszöntjük az új versenytársat, és állunk elébe az új piaci kihívásoknak. A Bolt mindig is tisztelte és támogatta a piaci versenyt, az átláthatóságot és utasbiztonságot”. Nem számítanak forgalomcsökkenésre, mivel úgy gondolják, utasaik tisztában vannak „a színvonalas szolgáltatás iránti elkötelezettségünkkel. A piacon kemény munkával megszerzett pozíciónkat tartani kívánjuk” – írták. A City Taxi nevében Juhász Márk, a társaság elnöke válaszolt: „Természetesen nagy kíváncsisággal várjuk az Uber színrelépését, érdeklődve figyeljük, miképp sikerül betartani, illetve betartatni a hatályos szabályzókat. Meglátásunk szerint már így is telített a piac, egy újabb szereplő színrelépése fokozni fogja a versenyhelyzetet.” Szerinte elképzelhető, hogy a forgalmuk kis mértékben csökken, de bíznak az utasaik ragaszkodásában. Írtunk a BKK-nak is, a cég azt közölte, követik a sajtóban megjelenő, az Uberrel kapcsolatos híreket, mindazonáltal kizárólag a jelenleg is működő szolgáltatókról tudnak nyilatkozni, előrejelzésekbe nem szeretnének bocsátkozni.