Belföld

Pintér Sándor éves minősítéssel tenne rendet a tanároknál – A jó tanár „a magyar köznevelés jó hírét” erősíti

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu
Minden tanévben lenne rendszeres belső értékelés. A gyengén teljesítők anyagilag is rosszul járhatnak. Önkéntes lenne a Pedagógus II. fokozat megszerzése.

A Népszava szerint rendszerszintű, éves belső teljesítményértékelés bevezetését tervezi a kormány az oktatási-nevelési intézményekben. A lap megszerezte a Pintér Sándor által vezetett Belügyminisztérium oktatásügyi dokumentumát, amelyről azt írja, az új koncepciót vázol fel, az alapján az eddiginél nagyobb hangsúlyt kapna a belső ellenőrzés, amit a pedagógusoknál az intézményvezetők, az igazgatóknál a fenntartók végeznének el. A cél a „minőségi munkavégzés” ösztönzése.

A folyamat a „személyes teljesítménycélok kijelölésével” kezdődne. Azokra az igazgatóknak augusztusban, a tanároknak szeptemberben kell javaslatot tenniük. Megvalósulásukat a tanév végén, egy összetett szempontrendszer alapján értékelnék. A pénz a teljesítménytől  függne, növelhetnék, de csökkenthetnék is az illetményeket. A pedagógusok és az intézményvezetők is 100 pontot kaphat az értékelésnél. A koncepció általános elvárásokat is megfogalmaz arról, milyen az ideális pedagógus, intézményvezető.

Például a jó tanár

  • a nevelést-oktatást közszolgálatnak tekinti, amely célja a „nemzet fejlődése, gyarapodása”,
  • viselkedésével az intézmény és „a magyar köznevelés jó hírét” erősíti.

A jó igazgató az általános szabályokhoz, a fenntartói elvárásokhoz igazodva tervezi, koordinálja iskolája munkját. A vezetőknél értékelnék az iskola eredményességét, fejlesztését, gazdálkodási hatékonyságát, kommunikációját, motivációját, a szülőkkel és a fenntartóval ápolt kapcsolatát.

A tanárok „osztályozásánál” szempont lenne

  • az eredményesség/hatékonyság,
  • a terhelhetőség,
  • a pedagógiai és szakmai minőség,
  • a tanulók megfelelő és rendszeres értékelése,
  • a munkafegyelem,
  • a kommunikáció, szakmai együttműködés,
  • a tehetséggondozás, felzárkóztatás,
  • a kapcsolat a szülőkkel, családokkal,
  • a motiváció, elkötelezettség, etikus magatartás,
  • az egyedi intézményi értékelés.

Az új értékelési rendszer törvényi kidolgozása még folyamatban van, de a koncepció kitér arra is, hogy az iskolai KRÉTA-rendszer felületén egy új teljesítményértékelő szoftver fejlesztésébe is bele kell kezdeni. Az új belső értékelési rendszer miatt átalakulna a minősítési rendszer, a minősítést csak a gyakornokoknak tennék kötelezővé a Pedagógus I. fokozatba lépéskor, a Pedagógus II. fokozatba lépés önkéntes lenne. Ez gyakorlatilag az életpályamodell módosítását jelentené. Jelenleg a pedagógus II. fokozat elérése kötelező, előbb-utóbb mindenkinek részt kell vennie a minősítő eljáráson – portfóliót kell összeállítania, amelyben bemutatja szakmai pályafutását, dokumentumok sorát (óraterv, esettanulmány) gyűjt össze. A portfóliót bizottság értékeli, majd órákat látogatnak.

A kormányközeli Magyar Hírlap Maruzsa Zoltán államtitkár és Kisfaludy László helyettes államtitkár Új Köznevelésben megjelent írásából már korábban azt szűrte le, hogy a Belügyminisztérium a pedagógus előmeneteli rendszerben a Pedagógus II. fokozat megszerzését opcionálissá teheti.

Varga Jennifer / 24.hu

Mint korábban írtuk, több pedagógus jelezte, nem hajlandó elkészíteni az életpályamodell által rákényszerített portfóliót. Méltánytalannak tartják a rájuk kényszerített eljárásrendet. Korábban a Nemzeti Pedagógus Kar elnöksége is arra figyelmeztette a kormányt, hogy a 2013-ban érvénybe lépett életpályamodellből csak a feladatok maradtak, az ígért juttatások elmaradtak, a helyzet rendezéséhez elengedhetetlen a bérek rendezése, a kötelező órák maximalizálása, a túlmunka kifizetése, a minősítési és tanfelügyeleti rendszer életszerű átalakítása.

Kapcsolódó
Tényleg becsapták a tanárokat – Hoffmann Rózsa helyettese ezért mondott le 10 éve
Gloviczki Zoltán elárulja, ő is végigtüntette a kétezres évek elejét, azóta pedig az oktatás helyzete még rosszabb lett. 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik