Az ország első tram-train (vasútvillamos-) rendszerének köszönhetően tíz éven belül ikervárossá válhat Szeged és Hódmezővásárhely – mondta az építési és beruházási miniszter az MTI-nek. Lázár János szerint lényegében véget ért a vasútvillamos fejlesztése Szeged és Hódmezővásárhely között. Ezzel pedig lezártnak tekinti a beruházásért felelős kormánybiztosi munkáját, az üzemeltetést a jövőben a MÁV Start Zrt. végzi – tette hozzá.
A fideszes politikus, a hódmezővásárhelyi-makói térség országgyűlési képviselője úgy az első tervek megszületésétől a megvalósításig tizenöt éven át tartó projektről kifejtette: közlekedéstörténeti, valamint gazdaság- és területfejlesztési jelentősége is van. Nemcsak az ország első vasútvillamos-rendszere épült ugyanis ki a két Csongrád-Csanád megyei település között, de száz év óta ez az első olyan beruházás, amely során villamosvonal létesült olyan városban, ahol korábban nem volt.
A fejlesztés gazdaság- és területfejlesztési jelentőségéről szólva hangsúlyozta: a két település között naponta 10-15 ezer ember ingázik. A korszerű és modern közlekedési kapcsolatnak köszönhetően Hódmezővásárhely és Szeged tíz éven belül ikervárossá válik, ami előnyös mindkét településnek, de az egész Dél-Alföldnek is, hiszen értékesebbé és vonzóbbá teszi a térséget a munkahelyteremtő tőke számára – fogalmazott.
Lázár János szerint a vasútvillamos hatalmas fejlődést hoz a hódmezővásárhelyiek életszínvonalában, hiszen az itt élők úgy kapnak hozzáférést a megyeszékhely oktatási, kulturális, egészségügyi, közigazgatási, sport- és szabadidős szolgáltatásaihoz vagy munkaerőpiacához, hogy közben nem kell elköltözniük szülővárosukból. Ezzel azt a világszerte jellemző tendenciát is ellensúlyozni lehet, hogy a vidéki kisvárosok, falvak egyre nehezebben tudják megtartani a polgáraikat, a nagyvárosok elszívják a lakosságot, különösen a fiatalokat – fejtette ki.
A beruházás – folytatta – mintaprojektnek is tekinthető, hiszen az itt megszülető tapasztalatok alapján más hazai viszonylatokban is felmerülhet vasútvillamos-kapcsolat kiépítése.
Lázár János kiemelte, hogy a vasútvillamos sikerességét a kihasználtsága igazolja,
az első két és fél hónap tapasztalatai alapján átlagosan 160 ezer alkalommal veszik igénybe az utasok a szerelvényeket havonta, így rövidesen sűríteni kell majd a járatokat.A tram-train körülbelül 72 milliárd forintból épült ki, működtetése azonban nem volt zökkenőmentes, a vonatok lengéscsillapítóit például cserélni kellett, mert nagyobb sebességnél kígyózó mozgásba kezdtek a szerelvények.