Elindult a kormány internetes társadalmi konzultációja az iskolai kirándulásokra, a gyermekek utaztatásra vonatkozó szabályok módosításáról. A konzultációtól függetlenül a Klebelsberg Központ nemrég már levelet is küldött az iskoláknak, azt kérve, a kirándulásokat úgy szervezzék, hogy 23 és 4 óra között a sofőrök mindenképpen egy szálláshelyen tartsanak pihenőt.
A kormány ezután döntött úgy, hogy megkérdezi az embereket arról,
- közlekedhessenek-e éjjel 11 és hajnali 4 óra között a diákokat szállító buszok,
- mi a véleményük a sofőrök egészségügyi alkalmasságával – különösen az alvászavarral – összefüggő szabályozásról
- és a diákokat szállító buszok műszaki paramétereiről.
Pencz Zoltán, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) társelnöke az internetes konzultációról a 24.hu-nak azt mondta, minden olyan kezdeményezést fontosnak és támogatandónak tartanak, amelynek célja, hogy az utasok még nagyobb biztonságban legyenek, és minimálisra csökkenjen a balesetek száma. Azonban hozzátette: mint minden hasonló esetben, a veronai balesetnél is szükséges a tragédia bekövetkezésének okait ismerni ahhoz, hogy abból a megfelelő következtetéseket vonják le.
Addig tehát, amíg a konkrét ügy nincs lezárva, indokolatlannak tartunk minden szigorítást, amelyek adott esetben nem is szolgálják azt a célt, amire szükség lenne
– mondta.
A társelnök hozzátette, hogy az autóbuszok műszaki állapotáról és a járművezetők alkalmasságáról szóló jogszabályok – harmonizálva az Európai Unió szabályozásával – jelenleg is szigorúan meghatározzák azokat a követelményeket, amelyek hiányában egy jármű vagy egy gépkocsivezető nem vehet részt a közúti forgalomban. A szigorításokkal így csak akkor tudnak egyetérteni, ha azokat megfelelő előkészítés és szakmai egyeztetés után vezetik be.
A feltett kérdésekről szerintük lehet konzultációt folytatni, de semmiképp
Abban egyetértenek, teljesen normális, ha egy laikus, pláne ha szülőről van szó, úgy véli, hogy szigorítani kell az utazás feltételeit, a sofőrök egészségügyi vizsgálatát vagy a buszokra vonatkozó műszaki előírásokat.
Csakhogy a kérdés ennél sokkal összetettebb, egy előkészítés nélküli szigorítás számos olyan további problémát jelentene a szakmának, amely akár a hazai buszos szolgáltatások leállásával járna.
– nyilatkozta.
Pencz példának az egészségügyi alkalmasságra vonatkozó kérdést hozta fel:
Az alvászavarral kezelt járművezetők jogosítványának meghosszabbításakor ma is kötelező az alvásvizsgálat, ezt jogszabály írja elő. Ennek a vizsgálatnak a szélesebb körű, és indokolatlan kiterjesztése azonban ellehetetleníti a szakmát, mert nincs meg sem a megfelelő mennyiségű szakorvos, sem a vizsgálatokat végző központ ahhoz, hogy a százezres nagyságrendű hivatásos gépkocsivezetői állományt rövid időn belül szűrni tudják. Számításaink szerint, ha a ma működő alváslaboratóriumok mostantól csak a gépkocsivezetőket vizsgálnák, akkor is évtizedekbe telne, mire mindenki sorra kerülne.
Szerintük az éjszakai utazás korlátozása – kizárólag a nemzetközi forgalomban – megfontolható, ugyanakkor jelentős költségnövekedést eredményezhet egy 30-40 fős iskolai utazás esetén, hiszen a hétvégi programok nagy része eddig úgy működött, hogy a csoportok a buszon töltötték az első, az utolsó, vagy akár mindkét éjszakát.
A fuvarozók úgy látják, az is elég lenne, ha ezeken a túrákon a sofőrök számára biztosítanák a megrendelő a szállodai szobát a hazatérés napjára is, azaz a gépkocsivezetők nem az autóbuszban töltenék a napjukat az esti hazaindulás előtt, hanem a szállodai szobájukban, nyugodt körülmények között pihenhetnének rá az éjszakai vezetésre.
Beszéltünk egy sofőrrel is, aki gyakran visz osztályokat hosszabb útra, ő is hasonlóan látja a helyzetet. Szerinte is probléma, hogy például egy franciaországi indulás előtt az osztály még elmegy síelni, így ők a buszban várnak délután négyig, és csak utána indulnak hazafelé. Ilyenkor viszont már nem olyan frissek, mintha reggel indultak volna el.
A sofőr azt is elmondta, az egyik legnagyobb gond az, hogy
Szobájuk közel van a gyerekekéhez, akik viszont buliznak, rohangálnak, szóval hangosak. Amivel persze nincs semmi baj, a gond az, hogy tőlük nem tudnak aludni a sofőrök.
Abban egyetért, hogy erről a kérdésről lehet egyeztetni, de elsősorban a szakmát képviselő szolgáltatók és a megrendelők között lenne szükség erre. A tapasztalatuk ugyanis az, hogy a megrendelőknél az egyik fő szempont az ár, szemben a minőséggel vagy a biztonsággal.
Az MKFE legutóbb február közepén egyeztetett a buszos utaztatás szabályainak esetleges módosításáról Palkovics László oktatási államtitkárral, valamint Lacsny Mártonnal, az Emberi Erőforrások Minisztériumának főosztályvezetőjével. A megbeszélésen megállapodás született arról, hogy Lacsny irányításával, a Belügyminisztérium valamint a fejlesztési tárca illetékeseinek részvételével munkacsoport alakul, amelynek az lesz a feladata, hogy kidolgozza a közoktatási intézmények autóbuszos kirándulásainak feltételrendszerét. A munkacsoportba az MKFE is meghívást kapott, de egyelőre az Emmi részéről nem történek további lépések.
Az egyesület egyébként már évekkel ezelőtt összeállított egy anyagot ebben a témakörben, amelyet el is juttatott az akkori oktatási miniszterhez, de válasz nem érkezett.
Mi lesz a többiekkel?
A Volánt és a Közúti Közlekedési Szakszervezetet is kerestük, hogy megtudjuk, ők is tervezik-e azt, hogy este 11 és éjjel négy óra között nem közlekedhetnek buszaik, választ egyelőre nem kaptunk.
Kucsorka Tamás a Kuti Travel busztársaság koordinátora a 24.hu-nak elmondta, nem értik,
Szerinte semmi különbség nincs gyerekeket, nyugdíjasokat, vagy bárki mást szállító busz között.
Őket is ugyanúgy várják haza
– tette hozzá.
Ráadásul úgy véli, ha a szigorításokat bevezetik, akkor törvényileg teszik, ami viszont azt jelenti, hogy rájuk is vonatkoznak majd. Ez viszont órási érvágás lenne a buszos társaságoknak.
Kucsorka elmondta, az uniós szabályzat szigorúan előírja azt, hogy egy sofőr mennyit vezethet, azt viszont nem határozza meg, melyik napszakban. Csak annyit tartalmaz, hogy este tíz és reggel hat között a buszvezetőknek nem négy és fél óránként, hanem három óránként kell pihenőt tartaniuk.
Szerinte a mostani tervezet nem a lényegre koncentrál:
Az egyik legnagyobb baj, hogy még mindig lehet analóg tachográffal (ez a műszer rögzíti a vezetési időt – a szerk.) közlekedni, márpedig itt sok lehetőség van arra, hogy kijátsszák a szabályokat.
Úgy látja, fontos lenne az is, hogy a személyszállítással foglalkozó cégeket sokkal jobban ellenőrizzék, mert sokan úgy spórolnak, hogy a buszok műszaki állapotára kevesebbet áldoznak.