Napról napra izgalmas utazásra csábítjuk a jövő érettségizőit, de természetesen azokról sem feledkezünk meg, akik – bár túl vannak már e próbán – szeretnék felfrissíteni tudásukat. (…) Persze nem pusztán a sikeres vizsgákhoz nélkülözhetetlen ismereteket osztunk meg velük, igyekszünk meg is szerettetni az érettségi tantárgyakat! Ehhez minden lehetséges eszközt csatasorba állítunk. Játékos módon, színes és interaktív műsorszerkesztéssel, látványos stúdióval, emlékezetes animációkkal, filmbejátszásokkal világítjuk meg a nyilvánvaló és a rejtett összefüggéseket.
Hangzatos idézetek a műsor kivonatából. A kultúrára, oktatásra és ismeretterjesztésre fókuszáló M5 arra vállalkozott, hogy segít a végzősöknek felkészülni az érettségire. A fantáziadús névre keresztelt Érettségi 2017 produkció “a Nemzeti Alaptantervet használja vezérfonalként”, és minden délután egy másik tantárggyal, de állandó pedagógusokkal jelentkezik.
Házi feladat????
A 25 perces adás végig olyan, mint az első 15 másodperc: fájdalmas és szörnyen kínos. Szöveges feladatokat old meg a tanár, pont úgy, mint egy bármilyen középiskolai matekórán, csak még egy fokkal unalmasabb hallgatni, mert itt még levelezni sem lehet a pad alatt.
Ellenben van csilivili stúdió, digitális tábla és valamelyest a témába vágó díszlet, de a figyelmet ez sem tartja ébren. Hiába próbálkoznak három rövid bejátszóval ettől sem lesz izgalmasabb a sztori. Az első még nem is annyira rossz, a szöveges feladatok gyakorlati hasznosulását mutatják be a gyógyszerész szakmán keresztül. De az egész a második bejátszó után lesz igazán vicces. Lovász László, az MTA elnöke a narrátorral karöltve próbálja meggyőzni a diákokat a matematika tantárgy fontosságáról, majd jól megdicsérik a hazai oktatás kiváló és újszerű módszereit.
És akkor itt a következő a videó, ahol Damoklész kardját is meglengetik a diákok feje felett.
Letudták, a többi nem érdekes
A műsor létezése persze különösebb kárt nem okoz a diákság értelmi fejlődésében. Már csak azért sem, mert a nézettségi mutatók alapján úgy tűnik, csupán a véletlennek köszönhető, hogy valaki az M5-re kapcsol.
Összehasonlításként: még a Disney Channelt és a Minimaxot is kicsivel többen nézik, mint a köztévé ezen csatornáját. Az RTL egyébként ugyanezen a listán 16,7 százalékkal szerepel, de még az M1 is 1,5 százalékot produkált. Valamivel jobbak az M5 szempontjából azok a mérési adatok, melyek a teljes, 4 évesnél idősebb lakosságra vonatkoznak. Eszerint a teljes lakosság 0,4 százaléka nézi az M5-öt.
Az egész műsor létezése két dolog miatt rémisztő és bosszantó. Az egyik, hogy a magyar állam közszolgálati televíziójának köztudottan ismeretterjesztéssel és oktatással foglalkozó csatornája hűen tükrözi a kormányzat közoktatásról alkotott elképzelését. És ez a végeredményt elnézve nem túl jó hír. Megkérdeztük az MTVA Sajtóosztályát, szerintük az Érettségi 2017 műsorszerkezete valóban segítség-e a megmérettetésre való felkészülésben és a tantárgyak megszerettetésében.
A levelében említett módszertant tekintettük a leghatékonyabb eszköznek közszolgálati célunk megvalósítása érdekében, ezért esett rá a választás.
– válaszolták.
De mondtak még mást is
Ahogy a műsor címe is tükrözi, célunk, hogy az érettségire készítsük fel a tanulókat. Nézőszámra vonatkozó rögzített elvárás nincs; a közszolgálati médiaszolgáltatásban és különösen az M5 tekintetében a nézettség helyett az értékek közvetítése, az ismeretterjesztés a meghatározó elvárás.
Annak készül, akinek a legkevésbé van szüksége rá
A műsor értékelésével kapcsolatban több oktatásban tevékenykedő szakembert felkerestünk. Nem is egy olyan eset volt, amikor azért utasították el a nyilvános, névvel való szereplést, mert ismernek valakit a készítők közül. Másoknak szimplán fogalmuk sem volt az adások létezéséről. Végül Nahalka István oktatási szakember és Wágner Éva gyakorló pedagógus fejtette ki véleményét a műsorról.
Wágner Éva szerint nem a televízió a legalkalmasabb felület a tanuláshoz, hanem az online platformok, és nem feltétlenül érti, hogy ebben a digitális környezetben miért erőltetik a frontális előadást. Ugyanakkor nem rossz gondolat, hogy jó szakemberek értelmesen beszélnek a különböző érettségi témakörökről, mondta.
Alapvetően a legnagyobb bajom az, hogy a műsor kizárólag azoknak a diákoknak segítség, akik ezt a verbális kultúrát örökölték a családjukból. Ők meg tudják otthonról hallgatni az adásokat, megértik és meg is tudják tanulni.
Az interaktivitás viszont nagyon hiányzik, ha a cél az, hogy többet nyújtsanak az iskolai 45 percnél (márpedig a műsorkivonatban ez áll).
A tanulás mindig a tanulóban megy végbe, és ha pusztán egy befogadói helyzetbe tesszük a diákot, akkor nem tudja ellenőrizni, hogy amit ő gondol, az jó-e, hiszen nincs visszacsatolás. Ezt a tévé nem tudja biztosítani. Erre az online felületek alkalmasabbak, mert ott lehet csináltatni olyan feladatokat, amik ellenőrzik, hogy a tanuló megértette-e az adott információkat, összefüggéseket. Lehet, hogy a humán területek egy kicsit különböznek, bár én ebben nem hiszek. Csak azt szokták mondani.
Wágner Éva hozzáteszi: szerinte, ha Öveges professzor napjainkban élne, ő is az interneten tartana előadásokat.
Nahalka István élesebb kritikát fogalmazott meg a műsorral kapcsolatban
Nem tudom, hogy tulajdonképpen miért készülnek ezek az adások. A honlapon lévő ígérethez képest nagyon hagyományos előadások. Kevés és nem elég jó a szemléltetés, illetve egy-két előadó pedagógus borzasztó gyenge. Én őszintén szólva némelyiküket még az iskolában sem szívesen látnám. Egyszóval ez a műsor nem lehet eredményes.
A szakember szerint igazán jó oktató témájú műsort a televízióban nem is lehet csinálni.
– zárja Nahalka.
Az MTVA Sajtóosztályán arról is érdeklődtünk, promotálják-e a műsort a célközönség körében, például iskolákban, és ha már digitális táblára írnak a tanárok az adásokban, indítottak-e közösségi oldalt a produkciónak?
A műsor promotálását az M5tv.hu, valamint a Facebook oldalon végezzük.
Annak a műsornak a közösségi oldalán, aminek 0,2-0,3 százalék között mozog a nézettsége.