Nem csillapodik a hisztéria Erzsébet-utalvány ügyben. Egy dolog már biztos: a karácsonyi ajándék és Orbán Viktor személyes levelének kézbesítését végül a Posta vállalta darabját mintegy 400 forint fejében. Ennek ellenére úgy tűnik, a kormányhivatalnokok korábbi tiltakozását nem veszi be a minisztérium gyomra.
Lázár János államtitkára szerint a média hecckampánya miatt nem volt alkalom arra, hogy a közszféra dolgozói még egy alkalommal testközelből találkozzanak az állampolgárokkal. Elmondása szerint ugyanis a kormányhivatalokban dolgozóknak csupán egy kis százaléka találkozik személyesen az ügyfelekkel, a minőségi munka viszont nem képzelhető el anélkül, hogy életszerű, testközeli tapasztalatuk legyen arról, hogy ezek az emberek hogyan élnek, milyen problémákkal küzdenek.
Kikérem magamnak, hogy nem akarok segíteni
Az ügysegédek és az ügyintézők folyamatos és személyes kontaktusban vannak az ügyfelekkel. Természetesen járási hivatalonként változik a munkarend, vannak olyan helyek, ahol az ügyintézők járnak ki a környékbeli településekre ügyfélfogadásra, de létezik olyan járási hivatal is, ahol az ügyintézők keze alá ügysegédek dolgoznak, és ők utaznak ki személyesen a településekre.
Egy, a 24.hu-nak nyilatkozó szociális ügyekkel foglalkozó állami tisztségviselő elképesztő torzításnak és hangulatkeltésnek érzi Csepreghy Nándor kijelentéseit.
Szociális tisztviselőként kikérem magamnak, hogy bárki arra célozgasson, hogy én nem akartam segíteni.
Neve elhallgatását kérő forrásunk szerint ez a hozzáállás csupán arra alkalmas, hogy a közszféra dolgozóit és a segítségre szoruló állampolgárokat összeugrassza, és azt a látszatot keltse, hogy a hivatalokban dolgozók elefántcsonttoronyba zárva végzik a munkájukat.
A kormány hirtelen jött, átgondolatlan és szervezetlen ötletét azzal indokolni, hogy mindez az állam jobb működése érdekében történt, utólagos magyarázkodás, mert nem igaz, hogy nem vagyunk tisztában az ügyfelek szociális helyzetével. A járási hivatalokban dolgozó ügysegédek teljeskörű szociális szolgáltatást biztosítanak minden településen. Ők adják át a kérelmet az ügyfélnek, személyesen tájékoztatják arról, hogy milyen lehetőségeik vannak, mit kell kitölteni, aláírni, behozni stb. Adott esetben kikérdezik az embereket arról, hogy mik azok a jövedelmi és szociális viszonyok, amik között ők élnek, és ehhez képest mit tud a járási hivatal segíteni, vagy kihez máshoz tud fordulni. Nem csak azzal foglalkoznak, hogy kéri-e, kaphat-e, és kész. Ez egy mélyebbre ható munka.
A járási hivatali munkatárs elmondta, szerinte a karácsonyi ajándékként “reklámozott” Erzsébet-utalvány ügy valójában nem az önzetlen segítségnyújtásról szól, ha ugyanis ez lett volna a cél, akkor a plusz juttatás másként adták volna oda a nyugdíjasoknak.
Tízezer forint igenis segítség lehet, de azt tartom, hogy tiszteletlenség valakinek karácsonyi ajándékot adni úgy, hogy az utolsó pillanatban lököm oda, ráadásul ekkora csinnadratta közepette. A karácsony időpontja gondolom a politikusokat sem érte váratlanul. Véleményem szerint, ha a valódi segítségnyújtás lett volna a cél, akkor ezt a tízezer forintot hozzáadták volna az aktuális havi nyugdíjhoz. A Nyugdíjfolyósító Igazgatóság egy állami szerv, ami kapcsolatban van az érintettekkel, és tökéletes nyilvántartással rendelkezik arról, hogy ki milyen formában kéri az ellátását.
Csepreghy Nándor az ATV-nek adott nyilatkozatában azt is hangsúlyozta, hogy az utalványok kézbesítését a “szabad munkaerőkapacitás ismeretében” meg lehetett volna oldani. Erre a felvetésre egyébként a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének (MKKSZ) elnöke, Boros Péterné korábban Lázár Jánoshoz írt levelében is reagált, de kérdésünkre most ismét elmondta, hogy
Nagyon szigorúan méretezett létszámmal, nagyon szigorú határidőkkel és sajnos munkaerőhiánnyal küzdünk országos szinten. Magyarul: nagyon kell a kollégáknak azért 10 órát dolgozni, hogy el tudják látni a feladatukat. Ebbe egyszerűen már nem fér bele, hogy postázzák az utalványokat
-hangsúlyozta ismét Boros Péterné, aki hozzátette, mindemellett nem is feladatuk az utalványok kihordása.
A lapunknak nyilatkozó tisztségviselő a helyzet tisztázása érdekében azt is elmondta, hogy a munka Erzsébet-utalványtól függetlenül is sok, az infrastrukturális hiányosságok ugyanis nem könnyítik meg a dolgukat.
A rövid ügyintézési határidők miatti feszített munkatempó, az egyes informatikai rendszerek működési problémái és az elvégzendő feladat felelősségteljes mivolta amúgy is komoly terhelést jelent számomra.
Menjen el és nézze meg
Ennek ellenére az állami tisztségviselő szerint ha a kormány mindenképpen azt akarta volna, hogy ők vigyék ki az utalványokat, akkor időben kellett volna cselekedni.
Ha december elején a kezünkben vannak az utalványok, akkor karácsonyra minden nyugdíjas megkaphatta volna a nekik szánt juttatást.
A szakszervezet elnöke mindenesetre azt mondja, jogilag ez akkor sem működhetett volna korrektül, mert az egyéb munkákat határidőre kell elvégezni, és az időtúllépés szankciókkal jár.
Be kell látni, hogy munkajogilag nem tehette volna meg a kormányzat, mert van egy szabály, amit ő maga hozott és ezzel a szabállyal nem mehet szembe. Nem teheti meg, hogy más feladatot ad egy teljes intézményrendszernek.
Boros Péterné úgy véli, az Erzsébet-utalványos témakört le kellene zárni végre, legalábbis ami a kormánytisztviselők szerepét illeti. Csepreghy Nándornak pedig azt tanácsolja, ha még mindig nem érti, hogy miért kellett a járási hivataloknak visszautasítaniuk a rájuk szabott feladatokat, látogasson el néhány napra az egyik irodába.
Két napra költözzön be egy járási kormányhivatalba, menjen el és nézze meg, hogy reggel nyolctól mit, hogyan, milyen körülmények között és mennyit dolgoznak ezek az emberek. És akkor majd lesz arról biztos információja, hogy ebbe már nem fért volna bele a postai szerepkör.