Kedden megírtuk, háborognak a Fejér megyei termelők, a megye egészében ugyanis egyetlen céggel kötöttek az intézmények szerződést, ez pedig nem más, mint a győri székhelyű Matész-Fruct Kft. A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ lapunknak elküldött válaszából kiderül, a termelők, beszállítók nem túloztak: a programba 80 állami iskola jelentkezett, és mind a 80 intézmény a Matész-Fruct Kft.-vel volt kénytelen szerződni.
“Előzetes igényfelmérés kapcsán az intézmények döntése alapján Fejér megyében 80 intézmény jelezte szándékát az iskolagyümölcs-programban való részvételre. A 2014/2015. tanévi iskolagyümölcs-programban való részvételre 80 intézményre kötött megállapodást a tankerület megyei szinten a Matész-Fruct Kft.-vel. A pályázó szállítók közül négy pályázat ért el maximális pontszámot. A jogszabálynak megfelelően az azonos pontszámot elért pályázók közül azt kellett választani, aki időben az első volt, ezért a megyében a Matész-Fruct Kft. nyert” – áll a KLIK levelében.
A cég úgy nyerhetett, hogy Fazekas Sándor az utolsó pillanatban módosított a rendeleten, amelybe több újdonság is bekerült. Például, hogy azonos pontszám esetén azzal kell szerződést kötnie a KLIK-nek, aki először megkeresi az adott iskolát. Ám mint megtudtuk, nemcsak ez a módosítás jött kapóra a Matész-Fruct Kft.-nek.
Az új pontozási rendszer szerint az elérhető 64 pontból 32-őt a különböző marketingtevékenységekkel lehetett megkapni. (Cikkünk megjelenése után a Matész-Fruct Kft. vezetője jelezte, hogy valójában 56 pontot lehetett maximálisan kapni. Tévedtünk, valóban 56 pont volt a maximális pontszám – a szerk.) Eddig ez nem volt kötelező elem. Pontosabban eddig mindössze egy, úgynevezett kísérő intézkedésben kellett közreműködni.
“Azért az nevetséges, hogy az nulla pontot ér, ha valaki három évig szállított problémamentesen, egy jó marketinggel pedig meg lehet szerezni a teljes pontszám felét” – panaszolta az egyik beszállító, aki szerint az is érdekes, hogy az iskoláknak semmilyen beleszólása nem volt abba, hogy kivel akarnak szerződni.
“Hiába adtuk be mi is a dokumentumokat, hiába akartak minket, a Matész-Fruct Kft.-vel kellett megállaponiuk, mert ők küldték be először az anyagukat. A pontozási rendszerbe se tették be azt a szempontot, hogy az iskolák kivel akarnak szerződni, a marketingtevékenység fontosabbnak bizonyult” – tette hozzá az egyik egykori beszállító.
Fotó: MTI / Soós Lajos
Úgy tudjuk, a szakmai szervezetek is tehetetlenek voltak az ügyben, ugyanis a rendelettervezetet pont úgy küldték ki nekik véleményezésre, hogy mire bele tudtak volna nyúlni, addigra már megjelent.
“Számukra szerencsétlenül jött ki minden időpont, a Matész-Fruct Kft.-nek meg szerencsésen. Vannak ilyen véletlenek” – ironizált az egyik érintett.
Furcsának találják a beszállítók Lukács Róbert szerepét is a történetben. Ő a Matész-Fruct Kft. stratégiai igazgatója, volt felesége, Lampert Gyöngyi pedig az ügyvezetői posztot tölti be a kft.-ben.
Lukács Róbert egykori érdekeltsége, a Pannonker-Tész Zrt. korábban szintén részt vett az iskolagyümölcs-programban, de ez a cég már nem szállít. A társaság 2011 végén – éppen az új cég, a Matész-Fruct Kft. megalakulásával egy időben – gyakorlatilag eltűnt, jelenleg felszámolási eljárás van folyamatban ellene. A beszállítók azt mondják, a Pannonker-Tész Zrt. nem távozott tisztán: volt olyan termelő, akit nem fizettek ki, és akinek a cég a mai napig tartozik.
Kerestük Lukács Róbertet, hogy volt érdekeltségéről és tartozásairól kérdezzük. Válaszait egyelőre várjuk, amint megérkezik, közöljük. Volt felesége, Lampert Gyöngyi lapunknak azt mondta: Lukács Róbert a Matész-Fruct Kft.-ben nem tölt be ügyvezetői tisztséget, nem közéleti személyiség, így az iskolagyümölcs-program kapcsán személyes dolgai relevanciával nem bírnak.