A minap egy győri olvasónk osztotta meg velünk észrevételét a lakóhelye közelében lévő vasúti átjáróról. Állítása szerint a lámpa pirosra váltott, a félsorompó lecsukódott, ő pedig megállt és várakozott. Közel 18 percet várakozott, de nem jött a vonat. Sokan nem bírták már cérnával, és áthajtottak a tilos jelzésen.
Megírta azt is: „rossz volt nézni, ahogy kacskaringóznak a sorompókat kikerülve egyik sávból a másikba, de jó lenne tudni, mi okozza ezt az üzemzavart. Végül nem vártam meg a fehér lámpát, visszafordultam és kerültem. Hozzátenném ez a probléma gyakran előfordul, s nem csak egy átjáróban tapasztaltam ezt. Nem mindenhol van lehetőség kerülni” – tette hozzá tudósítónk.
Megkérdeztük a MÁV-ot, hogy mit lehet tenni ebben az esetben, egyáltalán tudunk-e mást csinálni az unalmas várakozáson kívül? A társaság üzemi területén területén összesen 5344 átjáró van országszerte, így gyakorlatilag elkerülhetetlen a mindennapjaink során, hogy legalább egyen ne keljünk át.
Néhol még bakter zárja és nyitja a régi klaszikus sorompókat. Fotók: Takács Zs./Győr24
Ha nincs fény, átkelhetünk
A fentihez hasonló esetben elsősorban a saját biztonságunk legyen a legfontosabb és ne idegeskedjünk, ha régóta tilos az átkelés. Ha van piros jelzés, az útátjárón nem szabad áthaladni. Ha a piros jelzés valamilyen tartós hiba miatt 6-10 percnél tovább tart, a jelző önműködően sötétre kapcsol. Ebben az esetben a Kresz engedélyezi az átkelést, ha ideálisak a körülmények. Ilyenkor fokozottan figyelni kell a forgalomra, s nem árt, ha fülünket is nyitva tartjuk, hiszen a közelgő szerelvény hangjelzését vagy robaját is meghallhatjuk.
Ha továbbra is piros…
Ha nem vált sötétre a lámpa, annak általában valamilyen ritka vasúti esemény az oka. A vasutasok ilyenkor csak a jogszabályok, utasítások szerint intézkedhetnek. Az átkelőt ilyenkor kézzel lezárják és csak akkor nyitják fel, ha a vonat megérkezett az állomásra. Erre azonban ritkán van szükség – tudtuk meg a MÁV sajtószolgálatától.
Lassít a mozdonyvezető
A sorompóhibát a számítógép jelzi a vasutasoknak, ilyenkor a mozdonyvezetőt figyelmeztetik, s ilyenkor a vonat mindössze 10-15 km/órával érkezik az átjáróba. Utóbbit jól szemlélteti egy videó is, mely egy nem működő fénysorompónál készült.