Belföld

Hibás fénysorompók tépázzák az idegeket

Sokan kikerülik a sorompót, áthajtanak a piroson, ha az átjáróban hosszú percekig nem érkezik vonat. Ez több százezer forintba kerülhet, nem utolsó sorban a életünkbe.

A minap egy győri olvasónk osztotta meg velünk észrevételét a lakóhelye közelében lévő vasúti átjáróról. Állítása szerint a lámpa pirosra váltott, a félsorompó lecsukódott, ő pedig megállt és várakozott. Közel 18 percet várakozott, de nem jött a vonat. Sokan nem bírták már cérnával, és áthajtottak a tilos jelzésen.

Megírta azt is: „rossz volt nézni, ahogy kacskaringóznak a sorompókat kikerülve egyik sávból a másikba, de jó lenne tudni, mi okozza ezt az üzemzavart. Végül nem vártam meg a fehér lámpát, visszafordultam és kerültem. Hozzátenném ez a probléma gyakran előfordul, s nem csak egy átjáróban tapasztaltam ezt. Nem mindenhol van lehetőség kerülni” – tette hozzá tudósítónk.

Megkérdeztük a MÁV-ot, hogy mit lehet tenni ebben az esetben, egyáltalán tudunk-e mást csinálni az unalmas várakozáson kívül? A társaság üzemi területén területén összesen 5344 átjáró van országszerte, így gyakorlatilag elkerülhetetlen a mindennapjaink során, hogy legalább egyen ne keljünk át.


Néhol még bakter zárja és nyitja a régi klaszikus sorompókat. Fotók: Takács Zs./Győr24

Ha nincs fény, átkelhetünk

A fentihez hasonló esetben elsősorban a saját biztonságunk legyen a legfontosabb és ne idegeskedjünk, ha régóta tilos az átkelés. Ha van piros jelzés, az útátjárón  nem szabad áthaladni. Ha a piros jelzés valamilyen tartós hiba miatt  6-10 percnél tovább tart, a jelző önműködően sötétre kapcsol. Ebben az esetben a Kresz engedélyezi az átkelést, ha ideálisak a körülmények. Ilyenkor fokozottan figyelni kell a forgalomra, s nem árt, ha fülünket is nyitva tartjuk, hiszen a közelgő szerelvény hangjelzését vagy robaját is meghallhatjuk.

Ha továbbra is piros…

Ha nem vált sötétre a lámpa, annak általában valamilyen ritka vasúti esemény az oka. A vasutasok ilyenkor csak a jogszabályok, utasítások szerint intézkedhetnek. Az átkelőt ilyenkor kézzel lezárják és csak akkor nyitják fel, ha a vonat megérkezett az állomásra. Erre azonban ritkán van szükség – tudtuk meg a MÁV sajtószolgálatától.

Lassít a mozdonyvezető

A sorompóhibát a számítógép jelzi a vasutasoknak, ilyenkor a mozdonyvezetőt figyelmeztetik, s ilyenkor a vonat mindössze 10-15 km/órával érkezik az átjáróba. Utóbbit jól szemlélteti egy videó is, mely egy nem működő fénysorompónál készült.

Az átjárók fele nincs biztosítva

Útsorompót 10 percnél hosszabb ideig vonatközlekedés miatt folyamatosan zárva tartani csak a közlekedési hatóság által engedélyezett helyeken szabad. A 10 percnél hosszabb ideig zárva tartható útsorompót erre utaló felirattal meg kell jelölni.

A sorompók felszerelésével, korszerűsítésével növelhető a biztonság, de ez nem pótolhatja az emberi figyelmet, a közlekedési szabályok alapos ismeretét, és azok betartását.

Átjárók a MÁV hálózatán:
– teljes csapórudas sorompó: 253
– félcsapórúddal kiegészített fénysorompó: 901
– fénysorompó: 1377
– nem biztosított átjáró: 2813
– összesen: 5344

Ajánlott videó

Olvasói sztorik