A Várfok Galéria 25 művészének 130 alkotásából nyílik kiállítás Kontrasztok Vonzásában címmel szombaton a Reök palotában, mely vasárnaptól mindenki számára látható. Az 1990-ben magánalapítással létrejött galéria egyaránt magába sűríti a kortárs képzőművészet nagy alakjait és a feltörekvő tehetségeket is.
– Mindenképpen egy látogatóbarát tárlatot szerettünk volna létrehozni, amelyben irányvonalak mentén tud végighaladni a látogató. Ezzel sokkal érthetőbbé válik a kortárs művészet általában kaotikusnak ítélt világa– magyarázta a kiállítás egyik tervezője, Kovács Krisztina művészettörténész. Emiatt osztották fel 4 részre a műveket és látták el feliratokkal. Az Előképek utóélete, a Látomások párbeszéde, a Konstruált valóság – Elemi folyamatok és végül a Beszédes kompozíciók – Jelbeszédek elnevezésű csoportok köré rendeződnek művek, így más-más megvilágításban jelennek meg.
Kovács Krisztina művészettörténész, Nátyi Róbert a REÖK
művészeti vezetője és Szalóky Károly a Várfok tulajdonosa
Fotó: Boszó Krisztián
Nagyon változatos, néha provokatív, néha megdöbbentő vagy éppen megmosolyogtató alkotásokat állítottak ki 2 emeleten keresztül. Sebastian Weissenbacher kék macijai például elsőre csupa vidámságot sugallnak. Mikor azonban elhangzik a címe „A lelkesedés hulláma átsöpör a népen”, akkor teljesen más tartalmat nyernek a figurák. Kovács Krisztina elmondta, hogy Weissenbacher Jörg Haider osztrák politikus szélsőjobb, idegenellenes pártját figurázza ki, ami kis macikat ajándékozott a lakosoknak szimpátiája elnyeréséért.
Rengetegféle izgalmas, olykor bizarr anyaggal dolgoztak a képeken. Mulasics László például az enkausztikát, a forró viaszfestészetet használja. Ezzel a technikával már előre tudnia kell, mit akar megvalósítani. Ezáltal letisztultabbak a képek, és meditatívabb a hangvétel. Emellett réz és alumínium művek, olajfestmények, fotográfiák és egy üvegmunka is felfedezhető. A sajtóbejárás idején még nem tették ki, de egy teremben ürülékből készített formációkat is felállítanak majd. Mindezek mellett Győrffy László saját vérével festett rajzai számítanak még tabudöntőnek. Másik művén pedig saját magát festette le képei elpusztítása közben.
– Győrffy László alkotásai a művészeti szcéna korruptságára utalhatnak, illetve felvetik azt a kérdést is, hogy a kortárs művészet milyen értéket képvisel a mai világban.
Győrffy László Képrombolók támadása a protokoll megnyitón (2001) alkotása
Fotó: Bozsó Krisztián
Ezenkívül Ádám és Éva, betlehemesek a panelek előtt, popkultúra és még számos más téma várja a látogatókat november 18-tól január 27-ig a szegedi REÖK-ben.