Belföld

Heineken – több hab, mint haszon

admin

2003. 06. 23. 13:44

Az elmúlt másfél évben felvásárlási lázban égő Heineken most arra figyelmeztette befektetőit: első féléves profitja a tavalyival azonos szinten marad.

A Heineken szerint az iraki háború, a SARS és a kedvezőtlen időjárás gátolta a sörértékesítést, ezért a csoport eladási adatai 2003 első

hat hónapjában a korábban várt szint alatt maradnak. Az időszak egyszeri tételek nélkül számított nettó profitját a tavalyi 330 millió euró körül valószínűsítik.

 Hol van már a tavalyi jelentés?

Tiszta nyeresége 15 százalékos növekedését jelentette tavaly februárban a holland Heineken sörgyár, és akkor még további emelkedést is jósolt. Akkor az éves szintű tiszta nyereség, egyszeri tételek előtt, 715 millió euró volt – hajszállal elmaradva az elemzői átlagtól -, a 2000-es 621 millió euró után.

Hosszú forró nyárban reménykednek


A világ negyedik legnagyobb sörgyárának közleménye beszámolt arról is, hogy a söreladás csökkenését tapasztalták kulcsfontosságú piacaikon, így az Egyesült Államokban, Görögországban, Franciaországban és Ázsiában. A csoport eredményére kedvezőtlenül hatott az euró erősödése és a nyugdíjköltségek emelkedése is.


Az áprilisban még éves profitnövekedést előrejelző sörgyár most nem adott éves prognózist, ugyanakkor a közleményben hangsúlyosan megjegyezte, hogy a söreladások a nyári hónapokban tetőznek. Így a 2003-as év egészére vonatkozó profit-előrejelzést, a megszokott módon, csak a féléves eredmények szeptember 10-ei közzététele után adják ki.


Amilyen kijózanítóan hatott a piacra, oly kevéssé lepte meg az elemzőket a Heineken közleménye. Az elmúlt másfél évben ugyanis a holland sörkonzorcium szinte ámokfutásszerű felvásárlási akciósorozatot vitt véghez. Ezek közül időben legközelebbi és a magyar piacot is közvetlenül érintő akvizíció az osztrák sörpiacot uraló BBAG többségi részesedésének megszerzése volt. A felvásárláshoz kapcsolódó régiós megállapodással a konszern piacvezetővé vált a kelet-közép-európai régióban. Az akvizíció nyomán a Heineken kezébe került a soproni és a martfűi sörgyár is.


 Visszaestek a sörrészvények 

A mostani hírek mind a Heineken, mind versenytársainak tőzsdei árfolyamát nagymértékben visszavetették. A Heineken részvénye 9,3 százalékkal 30,88 euróra zuhant – magával rántva a belga Interbrew és a dán Carlsberg árfolyamát is. Az Interbrew árfolyama három százalékkal, a Carlsbergé kilenc százalékkal esett – ez utóbbit az ázsiai egységének vezetőváltásával kapcsolatos piaci aggodalmak is lefelé nyomták.  

A Karlovackáért a dél-amerikai piacot adták?


Alig néhány hónappal korábban állapodott meg a Heineken a Forbes magazin milliomos listáján 327. helyet elfoglaló Luksic családdal az általuk birtokolt Karlovacka sörgyár megvásárlásáról. A legnagyobb horvátországi sörgyár megszerzése az 50 millió eurós vételáron túl megfigyelők szerint a dél-amerikai – azon belül is különösen a chilei és az argentin – piacról való lemondással is járt a Heineken részére. Ez annál is fontosabb volt a dél-amerikában erős Luksic csoport számára, mert a Heineken tavaly megjelent a közép-amerikai piacon: 56 millió dollár készpénzért megvásárolta a Cervecerias Brau-Panama sörgyárat.

Az efféle piacellenes megállapodások korábban sem voltak idegenek a nagy sörkonszernektől. Az elmúlt években az Európai Bizottság többször is foglalkozott a a dán Carlsberg és a holland Heineken cégek állítólagos, a versenyszabályokat sértő megállapodásával. A brüsszeli feltételezések szerint a két söripari cég a 90-es évek derekán olyan megállapodást kötött, hogy nem zavarják egymás piacait, s ezzel korlátozzák a versenyt.

 Komáromi hídfőállás

A Heineken a kilencvenes évek elejétől lépett be az átalakulóban lévő kelet-európai piacokra. Elsőként a magyar lehetőségeket térképezte fel. Az akkor működő hét sörgyár közül a Komáromi Sörgyár Rt.-t (azóta Amstel Sörgyár Rt.) vásárolta meg. Először a részvények többségét szerezte meg a Heineken, majd néhány éven belül, további beruházások után, a teljes tulajdon holland kézbe került.  

A felvásárlások ellenére is visszacsúsztak


A versenypiaci jogszabályok persze aligha akadályozzák meg a sörpiaci fúziókat. Ezek mértékére jellemző, hogy a felvásárlási lázban égő Heineken – amely néhány hónapja az egyiptomban moniopolhelyzetbenm lévő Al Ahram Beverages Co. sörgyárért másfélszeres árat, 287 millió dollárt ajánlott, ráadásul készpénzben – az elmúlt két évben két helyett csúszott hátra a legnagyobb sörös cégek világranglistáján, s immár csak a negyedik.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

View of the Cerro Azul, in the Serrania La Lindosa -which had been declared Protected Archaeological Site of Colombia last May- in the Amazonian jungle department of Guaviare, Colombia, on July 2, 2018. 
Both the Serranias of Chiribiquete and La Lindosa had been closed to outsiders for many years during the armed conflict and are now opening up to scientific research.  / AFP PHOTO / Diana Sanchez

Egy lépésre vagyunk az összeomlástól

Pusztazámor, 2012. május 24.
A Pusztazámori Regionális Hulladékkezelő Központ lerakójának tetején ürít egy kukásautó. A Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. kukásautói szállítják a Budapesten keletkezett szemét egy részét a telepre.
MTI Fotó: Máthé Zoltán
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.