Poszt ITT

Figyelő Top 200 (2000): Szállítmányozás

Helybenjárás

Stagnálás, legfeljebb szerény mértékű növekedés jellemezte az elmúlt esztendőben a magyar szállítási piacot.








Figyelő Top 200 (2000): Szállítmányozás 1

Ami az ágazat jövőjét…

…pozitívan befolyásolhatja:

• A Duna jugoszláviai szakaszán megkezdődött a hajózás feltételeinek helyreállítása
• A nagy, állami infrastrukturális beruházások, autópálya-építések beindulása

…negatívan befolyásolhatja:

• A kormány nem kezdte meg a legnagyobb hazai fuvarozó vállalat, a MÁV Rt. reformját; a magyar vasút versenyképessége a minőségi személyszállítás és az árufuvarozás területén egyaránt romlik
• A Malévnak nem sikerült csatlakoznia egyetlen szövetségi rendszerhez sem, ami a társaság piaci helyzetének romlását vetíti előre
• A közúti fuvarozás területén tovább növekszik a szakadék a belföldi és a nemzetközi fuvarozásban résztvevő vállalkozások eszközparkjának színvonala között

Figyelő Top 200 (2000): Szállítmányozás 1
Figyelő Top 200 (2000): Szállítmányozás 3

A teherautói után havonta több százezer forintnyi lízingdíjat, biztosítást, súlyadót fizető fuvarozó vállalkozó néha már irigyli Józsi bácsit. Az öreg, jóakarói minden tanácsa ellenére, nem vett teherautót, hanem maradt a lovaknál. Pedig 15 évvel ezelőtt a kocsmában hetekig azt tárgyalta cimboráival, hallgasson-e sógorára, aki a téesztől olcsón tudott használt Ifát szerezni. Végül nem hallgatott rá. És a belföldi közúti fuvarozással foglalkozó vállalkozó rossz pillanataiban úgy érzi, igaza volt. A derék patásállatok ugyanis ma sem kérnek több abrakot, miközben teherautóval dolgozni évről évre körülményesebb és drágább lesz.
Az árutovábbítással, fuvarszervezéssel foglalkozó nagyvállalatok többségénél nem látják ilyen sötéten a helyzetet. Még akkor sem, ha néha úgy gondolják, a magyar fuvarpiacon a kerék feltalálása óta valóban kevés jó dolog történt. Az áruszállítási ágazatok együttes teljesítménye a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 1999-hez képest alig változott. A 2000. december 31-ig elszállított árumennyiség, összesen 0,2 százalékos növekedés után, 215,9 millió tonnát tett ki. Ehhez a teljesítményhez a nemzetközi árutovábbítás 3 százalékos növekedéssel, illetve 52,2 millió tonna elszállított áruval járult hozzá. A belföldi áruszállítás teljesítménye így – 0,6 százalékos visszaesést követően – 163,7 millió tonnára rúgott.

Az árufuvarozás évek óta tartó stagnálása mellett a személyszállítási piac is csak szerény mértékben bővült. A távolsági személyszállítás szolgáltatásait 2000-ben az előző évinél 4,1 százalékkal több, 735,1 millió utas vette igénybe. A helyi személyszállítással foglalkozó vállalkozások ugyanakkor összesen mintegy 2,4 milliárd utast regisztráltak az elmúlt esztendőben, ami csupán 1,2 százalékos bővülést takar. A városi tömegközlekedési feladatokat ellátó autóbuszok 1,5 milliárd, a villamosok 450,3 millió, a metró és a földalatti csaknem 323,4 millió, a trolibuszok közel 113,4 millió utast szállítottak.

A szállítási ágazatok versenyében a vasút tavaly nem tudott érdemben változtatni pozícióján. A vonattal szállított áru mennyisége 2000-ben összesen 50,1 millió tonna volt. Ez az eredmény alig 0,8 százalékkal haladja meg az 1999-es teljesítményeket. Ezen belül a nemzetközi forgalomban az előző évinél 7,6 százalékkal több, 33,2 millió tonna árut továbbítottak, míg a belföldi vasúti áruszállítás teljesítménye 10,5 százalékkal csökkent, alig haladva meg a 16,8 millió tonnát.
A vasút a személyszállításban kissé gyengébben szerepelt a vártnál. A vonatokat az előző évinél 0,6 százalékkal kevesebb, összesen 155,9 millió utas vette igénybe. A nemzetközi vonatokkal utazók száma 5,8 százalékos növekedés után 2,1 millió, a belföldi vonatokkal közlekedőké, hozzávetőleg 0,6 százalékos visszaesést követően, 153,9 millió fő volt.

A szakágazati tendenciákra a MÁV Rt. teljesítményei gyakorolták a legnagyobb hatást. A 2000-es évet mindjárt sztrájkkal indító vasúti társaság belföldi áruszállítási teljesítménye az első félévben az ásványi anyagok fuvarozási igényének csökkenése miatt elmaradt a tervezettől. Az exportforgalom ezzel szemben – a kukorica, a búzaliszt, a szójabab, a repcemag, a napraforgómag és a búza szállítási igényeinek növekedése következtében – kedvezően alakult. Az év végéig a MÁV összesen 43,62 millió tonna árut továbbított, ami lényegében megegyezik az előző évi teljesítményekkel. A személyszállításban viszont a társaságnak éves szinten közel 8,5 millió utas elvesztését kellett elkönyvelnie.
A társaság gazdálkodási eredményei sem adtak okot dicsekvésre. A MÁV 2000-ben forgóeszköz hiányának pótlására mintegy 20 milliárd forintnyi, 2001-ben szanált hitelt vett fel. Árbevétele az 1999-es 186,18 milliárd forint után tavaly 198,27 milliárd forint volt, vesztesége ezzel párhuzamosan csaknem 8 milliárd forinttal növekedett, elérvén a 22,21 milliárd forintot.
A várakozások ellenére a közúti áruszállítás területét a növekedés helyett a stagnálás jellemezte. Több mint 342 ezer, 9,4 év átlagéletkorú különféle tehergépkocsit tartottak nyilván. Ezek a gépjárművek, illetve a magyarországi közúti szállításban részt vevő külföldi tehergépkocsik az 1999-esnél 0,8 százalékkal több, 142,3 millió tonna árut továbbítottak. Ebből az eredményből a belföldi közúti szállítás szerény 0,4 százalékos, a nemzetközi forgalom ezzel szemben 10,4 százalékos növekedést ért el volumenben számolva. A távolsági személyszállítás teljesítményeihez a közút összesen 573,6 millió utassal járult hozzá, ami 5,4 százalékkal haladja meg a bázist.
Nehéz évet zárt a belvízi hajózás. A legfontosabb vízi út, a Duna, hazánktól délre hajózhatatlan volt, mert a jugoszláviai folyamszakaszon ugyanis a hajók előtt elzárták az utat a NATO légi csapásai során lerombolt hidak. Ezzel együtt a szakágazat teljesítménye tavaly mintegy 15,3 százalékkal javult. A hajón továbbított áru mennyisége meghaladta a 2,4 millió tonnát. A személyszállítás is bővült, a menetrend szerint közlekedő hajókkal az 1999-esnél 7,8 százalékkal többen, összesen mintegy 3 millióan utaztak.
A legnagyobb magyar hajózási vállalkozás, a Mahart nem tudott felülkerekedni nehézségein. Árbevétele 13 százalékkal, 7,31 milliárd forintra csökkent. Ennél is gyengébben muzsikált a cég az eredményesség tekintetében: a vállalat vezetése az 1999-es 486 millió forintos veszteség után ugyan 78 millió forintos nyereséget tervezett, a végleges szaldó azonban 894 millió forintos veszteség lett. Az üzemi tevékenység eredménye alig változott, hozzávetőleg 1 milliárd forint volt. A társaság életében fontos változás volt a korábbi presztízs-üzletággal, a tengerhajózással való szakítás. A Mahart tavaly adott túl utolsó tengeri hajóján, a Vörösmartyn.
A csővezetékes árutovábbítás teljesítménye 2000-ben is csökkent. A szállított áru mennyisége nem érte el a 21 millió tonnát, ami 5,6 százalékkal marad el az előző évitől.
A Magyar Szállítmányozók Szövetségének adatai szerint a hazai szállítmányozási piacon érdekelt cégek tavalyi, együttes teljesítményének értéke 180-200 milliárd forintra becsülhető. A szolgáltatók tevékenységén belül folytatódott a hagyományos szállítmányozói tevékenységek jelentőségének visszaszorulása. Ezzel szemben egyre fontosabbá válnak a korszerű disztribúciós, logisztikai, vámügynöki tevékenységek. A legnagyobb hazai szállítmányozó társaságokat tömörítő szakmai szövetség 65 rendes tagjának nettó árbevétele az 1999-es 133 milliárd forint után elérte a 170 milliárdot. A 10 milliárd forint feletti árbevétellel büszkélkedő éllovasok mellett még mintegy 30 cég ért el 1 milliárd forint feletti éves eredményt.

Szállító és raktározó cégek toplistája, 2000. (millió forint)



























































































Rang-
sor
A gazdálkodó neveNettó árbevétel
RankName of companyNet revenue
1.Máv Rt.178 933
2.Magyar Légiközlekedési Rt.108 656
3.Budapesti Közlekedési Rt.54 800
4.Hungarocamion Nemzetközi Autóközlekedési Rt.*39 141
5.Masped Első Magyar Általános Szállítmányozási Rt.*20 511
6.Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt.17 807
7.Volánbusz Közlekedési Rt.15 837
8.Mávtranssped Szállítmányozási Kft.10 475
9.Eglo-Leuchten Produktionsges. M.B.H. Pásztói Raktár Fióktelep9 712
10.Állami Autópálya Kezelő Rt.9 474
11.Delacher + Co Transport Kft.8 859
12.Kisalföld Volán Közlekedési Rt.8 093
13.Borsod Volán Személyszállítási Rt.6 711
14.Alba Volán Autóbusz Közlekedési Rt.6 560
15.Hungarokombi Kombinált Fuvarozást Szervező Kft.6 537
16.Zala Volán Közlekedési Rt.6 176
17.Tisza Volán Közlekedési és Szolgáltató Rt.6 148
18.Eurasia Sped Kereskedelmi Kft.5 565
19.Raabersped Nemzetközi Szállítmányozási Kft.5 563
20.Kőolajtároló Rt.5 462
* Konszolidált adatok – Consolidated data

Ajánlott videó

Olvasói sztorik