Belföld

Diákok lesnek a bliccelőkre

A MÁV zárt peronos rendszerben ellenőrzi a jegyeket egyes viszonylatokon. Az ellenőrzéshez diákokat is alkalmaznak.


A vasúttársaságnak évente több milliárdos veszteséget okoznak a bliccelők – mondta lapunknak Devecz Miklós, a MÁV személyszállítási üzletágának vezetője. A legtöbb jegy nélküli utas a főváros környékén, az elővárosi vonatokon utazik, elsősorban a reggeli és a délutáni csúcsidőszakban – tette hozzá Kavalecz Imre, a társaság szóvivője.

A bliccelők visszaszorítására már korábban is tett egy-két bátortalan kísérletet a MÁV, ekkor a peronokon kérték a jegyvizsgálók a jegyeket a fel- és leszálló utasoktól. A tavalyi ellenőrzés első napján egyetlen vonalon egymillió forinttal nőtt a bevétel, az első hónapban pedig összesen 57 millió forinttal. Ez a rendszer azonban könnyen kijátszható volt, ezért a MÁV – kísérleti jelleggel – a Nyugati pályaudvarban lezárta az elővárosi vonatokat kiszolgáló peronokat, a kapukhoz pedig jegyvizsgálókat állított. Mivel az itt dolgozókra meglehetős nyomás nehezedik, ezért a munkájukat a fegyveres vasútőrök és diákmunkások is segítik, utóbbiak azonban jegyet nem adnak ki, csupán az érvényes jegyeket ellenőrzik.

A kísérleti jelleg nem azt jelenti, hogy később le akarnák bontani a kapukat – hangsúlyozta lapunknak a szóvivő. A továbbiakban a többi elővárosi pályaudvaron, így a Keletiben, a Déliben és Köbánya-Kispesten is felépítenek ilyen kapukat, amelyek kialakításához spanyol, francia és török mintákat vettek alapul.

A Nyugatiban a kilenc elővárosi peron körbekordonozása 35 millió forintba került, és a tervek szerint havonta négymillió forint bevételt hoz majd, amelyet az utazási komfort növelésére tud fordítani a társaság – mondta lapunknak a kapuk gazdasági jelentőségét firtató kérdésre a szóvivő.

Devecz Miklós hozzátettte: az igazi megoldást az jelenti majd, ha nemcsak egy-egy állomáson, hanem teljes vonalakon meg lehet valósítani az ellenőrzést. Ez azonban a kisforgalmú állomásokon a jelenlegi kordonos módszerrel nem volna gazdaságos. A megoldást az elektronikus jegyek jelenthetik majd. Ez azonban még nagyon távoli elképzelés – tette hozzá az igazgató. A BKV ugyanis Elektra nevű elektronikus jegytenderén épp a minap döntött úgy, hogy érvényteleníti a közbeszerzést. Állítólag nem az ajánlott árakkal volna baj (információink szerint a GKM által is finanszírozott projekt körülbelül 60 milliárd forintba kerülne), hanem azzal, hogy az ajánlattevők módosíttatták volna a BKV által összeállított szerződést.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik