A szlovén Terma Catez év eleji esete sem riasztotta el a magyar
idegenforgalmi befektetőket Horvátországból. Januárban még az is megesett, hogy a horvát kormány miniszterei nyílt színen, újságírók előtt estek egymásnak tíz Hvar-szigeti szálloda magánosítása miatt. A koalíciós válságot végül egy bírósági döntés oldotta meg, lehetetlenné téve a részvények eladását a szlovén tendergyőztesnek.
Százból a hatvanhetedik
A Magyar Hírlap Top 100-as listáján a 67. helyett foglalja el az eredetileg kohómérnök végzettségű, később külkereskedelemmel foglalkozó üzletember, Vitézy Tamás, a primosteni, a tribunji és a hvari privatizációs pályázatokon nyertes magyar cég tulajdonosa. Vitézy az idegenforgalmi befektetések mellett energiahordozók kereskedelmével és kerítések, kertkapuk gyártásával is foglalkozik.
Koalíciós válságra mégsem került sor. Egyrészt az ügyletet nem terhelte a közös jugoszláv múlt örökségén való máig lezáratlan osztozkodás, másfelől az új tulajdonosok azt is vállalták, hogy a kétszáz alkalmazott állását fenntartják az ingatlanok átépítése alatt, és a szállodák 14 millió eurós adósságát is rendezik.
Magyar zászló alatt
A Zadar melletti Sukosanban üzemel a Bíró Gábor és Szél Ágnes családi vállalkozásában üzemelő Magyar Adria Yacht Club, amely tíz darab 44 lábas Bavaria hajóval áll a magyar vitorlás turisták rendelkezésére. A horvát cégek hajóit közvetítőkkel szemben komoly előnyük, hogy esetükben nincs közvetítő, így közvetítői jutalékot sem kell felszámolni.
Az elmúlt egy év primosteni tapasztalatai kedvezőek voltak a magyar befektetőkkel. Ezt az is alátámasztja, hogy a horvát állami privatizálási alap igazgató bizottsága a napokban úgy döntött, a Hvar-szigeten fekvő Jelsa szállodáinak megvételére kiírt pályázaton azt az Aquamarin kft.-t nyilvánítja győztesnek, melynek ugyanaz a Dalmácia Holiday kft. a tulajdonosa, mint a már említett Danuvius-Marina cégnek.
Az Aquamarin 28 millió kunás (925 millió forint) árajánlattal (a kezdőár 25,83 millió kuna volt) jut az összesen 1258 ágyas, kétcsillagos minősítésű három jelsai szálloda és egy apartman-telep részvényeinek 81,41 százalékához. A vásárlónak át kell vállalnia a közel 30 millió kunára becsült horvát állami jótállást, és négy év alatt 66 millió kunát (2,18 milliárd forintot) kell befektetnie a vásárolt létesítményekbe.
Az adósságok átvállalásán és a munkahelyek megtartásán túl a magyar befektetők időközben még több „apróságot” is vállaltak. Így például a tribunji jachtkikötő felújításakor egy füst alatt a település csatornahálózatának gerincvezetékét is megépítették. Primostenben pedig ösztöndíjat alapítottak a tehetséges diákoknak. Szakértők szerint a horvátországi befektetések még így is megérik az árukat, mert az Adria-parton a hajóbérlet és az ingatlanhasznosítás komoly növekedési potenciált sejtet.
Élen az osztrák tőke
Horvátországban a jegybank adatai szerint tavaly 980,51 millió dollár volt a külföldi közvetlen tőkebefektetés értéke. A befektetések 63,6 százaléka a bankrendszerbe irányult, 9,62 százaléka szállodákba, motelekbe, 3,47 százaléka a nagykereskedelembe és 2,73 százaléka ügyviteli tanácsadásba. A Horvátországban tavaly befektetett külföldi tőke 44,13 százaléka Ausztriából érkezett, 19,92 százaléka Olaszországból, 12,91 százaléka Luxemburgból, 9,56 százaléka az Európai Újjáépítési és Fejlesztési bankból.
A megtérülés kulcsa az út- és vasúthálózat fejlesztése
A dalmáciai turisztikai befektetések azért is tűnnek kedvezőnek, mert a közlekedési infrastruktúra fejlesztése fordulóponthoz érkezett. Az alig évtizede megkezdett beruházások nyomán néhány éven belül órákkal rövidülhet meg a Magyarországról induló nyaralók utazási ideje. A Zágráb-Split autópálya három éven belül elkészülhet, s ugyanekkora tervezik a ma még hét órás Zágráb-Split vonatút időtartamát felére csökkentő pályafelújítás befejezését.
A tengerentúli turisták Dalmáciába jutását segítheti, hogy az idén nyártól ismét közlekedtet menetrendszerinti járatot a Malév Budapest és Split között. Ingatlanpiaci elemzők szerint az Isztriához képest ma még nyomott dalmáciai ingatlanárak robbanásszerű emelkedése várható az autópálya és a vasút fejlesztése nyomán.