Gazdaság

VIVENDI-SEAGRAM – Tartalom kell, szesz nem

Bár a hivatalos bejelentés még nem történt meg, lapzártánkkor bizonyosnak látszott, hogy a francia Vivendi médiacsoport – a 49 százalékban hozzá tartozó Canal Plus tévétársaság részvételével – felvásárolja a kanadai Seagramet, a hollywoodi Universal filmstúdió és a Polygram lemezkiadó tulajdonosát. A részvénycserés ügylet értéke 33 milliárd dollá. A vételáron felül a Vivendi átvállal 7 milliárd dollárnyi adósságot is, ezt azonban rövidesen törleszteni tudja majd azáltal, hogy megválik a Seagram italgyártó részlegétől, ahol többek közt az Absolut vodka és a Chivas Regal whisky készül. A francia Remy Cointreau máris jelezte érdeklődését.

A Vivendi és a Seagram tavaly már folytatott fúziós tárgyalásokat, de akkor nem sikerült megegyezni az árban. Most viszont a kölcsönös stratégiai érdekek elég erősnek bizonyultak az akadályok leküzdéséhez. A Seagram jelenleg nem rendelkezik megfelelő disztribúciós hálózattal, filmgyártó részlege pedig 2,9 milliárd dolláros árbevétel mellett 200 milliós üzemi veszteséggel zárta a tavaly júniusban véget ért pénzügyi évet. A másik oldalon az internetes vonalon nyomuló Vivendinek égető szüksége van arra, hogy szolgáltatásait megfelelő mennyiségű és minőségű tartalommal tudja kitölteni.

A Vivendi és a Canal Plus közösen hozták létre a VivendiNet internetes céget, amely azután a Vodafone Airtouch brit mobilszolgáltatóval 50-50 százalékos tulajdoni megoszlásban beindította a Vizzavi nevű európai portált. A Vivendi egyébként most még a vízszolgáltatási és szennyvíztisztítási tevékenységet is folytat, de ezt az üzletágat a nyár folyamán leválasztják.

A Vivendit, a Seagramet, valamint a Canal Plus műsorkészítő és -sugárzó tevékenységét egyesítő, Vivendi Universal névre keresztelt új vállalat a résztvevők reményei szerint komoly riválisa lesz az AOL és a Time Warner fúziója nyomán létrejövő óriáscégnek. Az éves árbevétel a tavalyi adatok alapján 65 milliárd dollár lesz – ebből a Seagramre 12,3 milliárd jut -, a piaci kapitalizáció pedig eléri a 100 milliárd dollárt. Az új vállalatot Jean-Marie Messier, a Vivendi vezérigazgatója fogja irányítani, az alelnök Edgar Bronfman, a Seagram 25 százalékával rendelkező Bronfman-család feje lesz.

A tárgyalások hírének kiszivárgásakor a Seagram árfolyama alig 50 dollár volt, azóta 60 fölé emelkedett. A Vivendi-részvényesek viszont elsőre kedvezőtlenül reagáltak a felvásárlás lehetőségére, a társaság árfolyama a múlt héten három napon át esett, miután a befektetők sokallják a vételárat. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik