A magyar diákok a tíz évvel ezelőtti eredményeikhez képest matematikában visszaestek, szövegértésben viszont javítottak, ugyanakkor eredményeik átlaga alatta marad a fejlett ipari országokat tömörítő OECD-országok átlagának – derül ki a legfrissebb PISA-felmérésből.
Az OECD három csoportra osztja az országokat. Az elsőbe tartoznak azok, amelyek szignifikánsan javítottak az előző adatfelvételhez képest, a másodikban az ugyanazon a szinten maradók vannak, míg a harmadik csoportba a rosszabbul teljesítők kerülnek.
A matek a gyenge pont
A 15 éves magyar diákok eredménye matematikában az utóbbi csoportban van, olyan térségi országokkal, mint Szlovákia vagy Csehország. Ebbe a csoportba tartozik még Kanada, Ausztrália, Uruguay, Belgium, Franciaország, Izland, Dánia, Új-Zéland, Hollandia, Svédország és Finnország is.
A részletes lista itt található.
A pontok alapján úgy tűnik, hogy az előző alkalmakhoz képest szignifikánsan romlott matematikából az eredmény: az első felmérés idején mutatott és sokáig tartott 490-491 pontos szinthez képest most csak 477 pontot értek el a diákok átlagosan . emeli ki a hvg.hu.
Jó hír azonban, hogy olvasási szövegértésben az első, 2000-es méréshez (480 pont) képest nyolc pontot javítottak a magyar 15 évesek, igaz, 2009-hez képest (494 pont), nem szignifikánsan, rontottak. Természettudományban tartották az előző felmérés idején elért eredményt (494 pont), igaz ez tíz ponttal kevesebb, mint amikor 2006-ban először volt a természettudomány súlyponti terület.
Bezzeg Ázsia
A ranglista élén ismételten ázsiai országok, Kína, Szingapúr, Hongkong, Korea és Japán állnak. A legjobban szereplő öt európai ország: Lichtenstein, Svájc, Hollandia, Észtország, Finnország.
A PISA-felmérés 2000 óta 3 évente méri a képességeket a három területen. A mintavétel egy országban legalább 150 iskolára kiterjed, és egy iskolából legalább 35 tanulót érint a 15 évesek közül.
Ha tudni szeretné, milyen feladatokat kellett megoldaniuk matematikából a magyar 15 éveseknek, kattintson az Eduline oldalára.