Gazdaság

Az összefogás hídja

Nemcsak a civil szervezeteknek, de a cégeknek is hasznos, ha egymással és az állammal karöltve támogatnak egy-egy társadalmilag fontos célt.






Az összefogás hídja 1

Az összefogás hídja 2
Az ötletgazda Nancy Brinker (bordó blúzban) társaival. Sok követőre talált.
Az összefogás hídja 3

Francis Bailly, a General Electric (GE) franciaországi leányvállalatának elnöke 2003-ban a Lánchídon találkozott Laky Zsuzsával, a 2004. évre megválasztott Európa Szépével. Az alkalmat az adta, hogy a GE európai vezetői éppen Budapesten tartották őszi értekezletüket, méghozzá pont októberben, amikor az Egészség Hídja demonstráció is zajlott. Az emlőrákkal kapcsolatos felvilágosításra létrejött összefogás egyik fontos rendezvénye volt a séta a Lánchídon, s mivel a GE az alapítás óta részt vesz a programban, a külföldi cégvezetők is odamentek. Francis Bailly nem hazudtolta meg franciaságát, és éppen a szépségkirálynő jelenléte győzte meg őt arról, hogy itt valódi európai színvonalú eseménybe botlott. Azóta az ő kezdeményezésére a cég minden évben karácsonykor kivilágítja a Champs-Élysée-t, annak mintájára, ahogy az Egészség Hídját a magyarországi GE rózsaszín fénybe öltözteti a séta napján. Így a külföldi ötlet alapján indult itthoni program is gyakorolt hatást másik országra.

Az Egészség Hídja összefogás még 2002-ben jött létre Nancy Goodman Brinker, akkori amerikai nagykövet kezdeményezésére. Saját hazájában ő már szervezett alapítványt és felvilágosító kampányt a mellrák korai felismerésének fontosságáról, mégpedig személyes indíttatásból, mert a nővére is ebben a betegségben vesztette életét. Miután meghallotta, hogy a magyar kormány elindítja a szervezett mellrákszűrést, arra gondolt, nálunk is jó lenne ilyesmit csinálni. Többek között Szini Istvánt, a társadalmi szerepvállalást fontosnak tartó GE Hungary Rt. igazgatóságának elnökét hívta fel, nem vennének-e részt ebben. „Van ilyesmiben gyakorlatunk, ráadásul csúcstechnológiájú mammográfiai berendezéseket is gyárt a cég. Azt válaszoltam tehát, hogy megkérem a regionális kommunikációs igazgatónkat, Szabó Esztert, segítsen” – emlékszik vissza Szini István.




Az összefogás hídja 4

Az Egészség Hídja


A TÁMOGATÓ CÉGEK TEVÉKENYSÉGEI
• A Lánchíd rózsaszín kivilágítása: GE Healthcare
• Az egyéni adománygyűjtő karkötő menedzselése (terveztetés, megrendelés, disztribúció megszervezése): Motorola
• A karkötő forgalmazása: Estée Lauder (márkaboltokban); Magyar Posta; Intercom (Hollywood Multiplex mozikban); Tesco-Globál Áruházak; Puma (márkaboltokban); Swarowski
• A kommunikációs kampány szervezése: Lenhardt & Weichinger
• A kampány marketingkommunikációjának lebonyolítása: McCann Erickson
• Weboldal készítése: Ogilvy
• Tudományos szimpózium: Pfizer
• Rendezvényhelyszín biztosítása: Spoon Cafe & Lounge (és az MTA)
• Mellműtött nők találkozója: Novartis
• Feláras forgalmi bélyeg mellrákkutatással foglalkozó hazai kutatóintézet támogatására: Magyar Post­a

ALAPÍTÓ CIVIL SZERVEZETEK
• „A rák ellen, az emberért, a holnapért!” Társadalmi Alapítvány
• Magyar Rákellenes Liga
• Rákbetegek Országos Szövetsége
• Magyar Szenológiai Társaság
• Magyar Onkológusok Társasága Mammológiai Szekciója

RENDEZVÉNYEK
• Tudományos szimpózium Budapesten, a Magyar Tudományos Akadémián
• Figyelemfelkeltő séta a Lánchídon át, műsor az MTA előtt, könyvbemutató; hasonló rendezvények Kecskeméten, Tatabányán, Baján; ismeretterjesztő fórumok borsodi településeken, záró rendezvény Miskolcon
• A mellrák hónapja jegyében az alapító civil szervezetek rendezvényei, például az Europa Donna Mellműtött Betegek nemzetközi konferenciája

Az összefogás hídja 4
Az összefogás hídja 3

TÖBB TÁMOGATÓ. Szabó Eszter összeült tehát ötletelni Nancy Brinkerrel, továbbá ismert magyar személyiségekkel, a kormányzat és az érintett civil szervezetek (lásd külön) képviselőivel. Ennek alapján készítette el a kommunikációs projektet. A vállalati támogatók száma mára eléri a húszat, nem beszélve a kilenc médiatámogatóról, amelyek helyt adnak a továbbítani kívánt üzenetnek. „A mellrákot nem lehet megelőzni, de a kockázatát lehet csökkenteni egészséges táplálkozással, stresszoldással, testmozgással, valamint az alkohol és a dohányzás kerülésével. A korai felismerés pedig jó esélyt ad a gyógyulásra” – foglalja össze a lényeget Szabó Eszter.

A kampány kétségtelenül nem lett volna ilyen sikeres, ha nem éppen az amerikai nagykövet fejéből pattan ki az ötlet. Neki jobb kapcsolata volt a nagy cégekhez, a magyar politikai élet prominenseihez, mint bármelyik civil szervezet vezetőjének. S ha már az ügy mellé álltak olyan cégek is, mint a menedzsment módszereinek kiválóságáról híres GE, borítékolni lehetett, hogy nincs megállás. Szabó Eszter hozta nemcsak a szakmai tudását, de a kapcsolatrendszerét is, megnyerve további kommunikációs szakembereket, s rajtuk keresztül több társaságot. Más alapítók is hasonló hólabdaszerű hatást voltak képesek elérni a maguk köreiben, így például a művészek – akikhez azóta sok társuk csatlakozott – ingyenes fellépésekkel járultak hozzá a gondolatok elterjesztéséhez. Az idén már több száz millió forint értékű kampányt hoztak össze ennek az összegnek a töredékéből. A korábbiakhoz képest újdonság: magánszemélyek számára is megkönnyítik az adományozást azzal, hogy számos helyen hozzáférhetővé teszik a mozgalom nevét és jelképét hordozó rózsaszín karkötőt. Ennek „megvásárlásával” mindenki 490 forinttal járul hozzá a célok eléréséhez. „Ez volt az első olyan népegészségügyi program, amely Public Private Partnership formában, vagyis a köz-, a civil és a vállalati szféra együttműködésében valósult meg” – mutat rá Szabó Eszter.

„Nancy a civil szervezeteket is összefogásra inspirálta. Külön-külön addig is jól dolgoztunk, de nem emlékszem, hogy bármikor együtt léptünk volna színpadra” – kezdi sorolni az összefogás hozadékait Bodor Mária, a Rákbetegek Országos Szövetségének elnöke. A volt nagykövet világított rá arra is, hogy az üzleti szférát meg kell győzni. A cégek máskor is szívesebben adományoznak olyan célokra, amelyeket ez a kampány hitelesít. „Nem mondanám, hogy rettentő nagy roham indult meg, de ma már a Rákbetegek Országos Szövetsége is könnyebben meg tudja nyerni céljaihoz a vállalatokat” – teszi hozzá Bodor Mária, aki szerint a tagságuk számára is hitelesíti őket, hogy képesek ilyen nagyszabású programban részt venni. Mint mondja, nyernek a politikusok is, akik más esetekben gyakran megkapják, hogy miért nem adnak több pénzt a költségvetésből, itt pedig a személyes jelenlétükkel járulhatnak hozzá a sikerhez. Ugyanakkor, ha tapasztalják, hogy a társadalom megmozdul egy cél érdekében, ők is több figyelmet fordítanak rá a mindennapi munkájukban.

CÉGELŐNY. Hiba lenne azonban azt gondolni, hogy az akcióból kizárólag a civil szervezetek profitálnak, no meg az állami vezetés, amely a meghirdetett szűrőprogramhoz ingyen népszerűsítést kapott. Jól járnak a részt vevő cégek is, amelyek korábban sem véletlenül fordítottak gondot a társadalmi felelősségvállalásra. Az ilyesmi ugyanis javítja a cég imázsát, ami hosszabb távon segíti a megmaradásukat, sőt, a forgalom növekedésében is megnyilvánulhat. Igaz, itthon – mint a Szonda-Ipsos egy korábbi kutatása kimutatta – az emberek mindössze egyharmada választja annak a cégnek a termékét, amelyről tudja, hogy társadalmi feladatokat is ellát (Figyelő, 2000/47. szám). Ám éppen az ilyen széles rétegeket megmozgató, sok híresség által támogatott akciók segítik megváltoztatni a közvéleményt, s elérni a külföldön jóval magasabb, akár háromnegyedes arányt.

A hídon való sétának csapatépítő szerepe is van – a támogató cégek valamennyien buzdítják a részvételre a dolgozóikat. Az alkalmazottak megtartását az is segíti, ha látják, a munkáltatójuk jó célok mellé áll. A Sanofi-Aventis például azt kommunikálja magáról, hogy számára az egészség a legfontosabb. „Lényeges, hogy a dolgozók megtapasztalják, ez valóban így is van” – mutat rá Orosz Jenő kommunikációs vezető. A gyógyszercég már korábban is végzett dolgozói körében szív- és érrendszeri betegségekre szűrőprogramot, most a mellrákszűrés megszervezésére tesz előkészületeket. A dolgot megkönnyíti, hogy ehhez az Egészség Hídja programtól készen megkapja a tájékoztató anyagokat, plakátokat.

A program sok politikus személyes támogatását is élvezi. A fővédnök például a mindenkori miniszterelnök felesége, s a korábbi kormányfők feleségei is mind védnökséget vállaltak. Szakmai fővédnök az egészségügyi, valamint az ifjúsági, családügyi, szociális és esélyegyenlőségi tárca vezetője, de más kormánytisztviselők és képviselők is elmennek „sétálni”, csakúgy, mint George Walker jelenlegi amerikai nagykövet és felesége. Ez remek alkalmat termet a kapcsolatok építésére, a networkingre. Később is hasznosítható az a tapasztalat, hogy miként lehet együttműködni állami és civil szervezetekkel, más vállalatokkal. „Azt eddig is tudtuk, hogy a kormányzat teljesen másképpen dolgozik, mint egy cég, de meglepett, hogy esetenként a cégkultúrák is mennyire különbözőek” – jegyzi meg Szabó Eszter.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik