Kultúra

A tévében: bölcsőműszak, gyárkoporsó

Az egész emberi életen végigmegyünk ma a gyerekmunkától a múltban élő öregségig bezárólag.

Mivel a koranyári idő őszire váltott, próbálkozzunk egy hervasztónak tűnő kísérlettel: mivel vacsora előtt, a munkából hazatérve mindenki kikapcsolódásra és nyugalomra vágyik, nem a megszokott, lityi-lötyi műsorokra kapcsolunk, hanem A gyermekmunka nyomában című ismeretterjesztő film első részére. A Spektrumon 19:05-kor induló műsor nyomán nemcsak a kizsákmányolás e felháborító, embertelen formájával ismerkedhetünk meg, hanem saját helyzetünket is átgondolhatjuk, így ébredvén rá rossz sorsunk relativitására.

Vannak persze a tradicionálisabb utak is, a férfiak például reflexszerűen focimeccset néznek, ha lehet, és most nemcsak hogy lehet, de szinte kötelesség is, hisz a legjobb, remélhetőleg hamar valami még nevesebb nagycsapat kezdőcsapatában viszontlátott magyar játékos, Dzsudzsák Balázs és csapata játszik visszavágót – az első meccsen az EL-nyolcaddöntőjében 0-0-s eindhoveni döntetlen született, így vélhetően az sorozat egyik legnehezebb meccse vár a PSV-re: kiharcolni a továbbjutást a Glasgow Rangers otthonában. Ez ügyben 20:40-től tehetjük meg a szurkolnivalókat a Story4 csatornára kapcsolva.

A következő két filmben két hasonlóság is akad: mindkettő címében ott az „utolsó” szó, és mindkettőt egy forgatókönyvíró csinálta.
Az utolsó csepp 1988-as évjáratú akció-thriller, szokásos kutya-macska-testvérharc két barátról, akik különböző oldalakon állnak a bűn tekintetében, ráadásul mindkettejüknek ugyanaz a nő kéne. Ez érthető is, hisz az 1988-as Michelle Pfeiffernél kevés jobb választás akad (ez évben követte el a Veszedelmes viszonyokat, egy évvel előtte pedig az Easwicki boszorkányokat – ez, gondolom, elég érv a fenti állításhoz). A harcoló felek is nagy nevek, Mel Gibson vs. Kurt Russell. A rendező szintén, Robert Towne forgatókönyvíróként olyan filmeket jegyez, mint a Bonnie és Clyde, a Kínai negyed (ez Oscart is ért neki), az Őrület, A cég vagy a Mission Impossible. Ezek azért komoly eredmények és referenciák, minden más 21:00, Filmmúzeum.
A másik film pedig Az utolsó jelenet, a történet itt is kellemes: egy álproducernek egy veszélyes bűnöző közelébe kéne kerülnie, de sokkal jobban érdekli az álfilmje, amin áldolgozik. Jeff Nathanson a Kapj el, ha tudsz és az Indiana Jones és a kristálykoponya királysága (tehát Steven Spielberg) forgatókönyvírójaként lett híres, hisz a mesterhez nyilván nem oly egyszerű bekerülni. Itt sem akárkik a játszók, Matthew Broderick és Alec Baldwin mellett az ausztrál Toni Collette alakít nagyot, de láthatjuk még Calista Flockhartot és Ray Liottát is ebben a 2004-es filmben 22:50-től az RTL Klubon.

Végül egy kéréssel kell kezdenem, a következő cím láttán ne lássanak neki feljelentéseket írni a NMHH-nak, a Necrophilia című dokumentumfilm témája nem a címbeli fogalom, hanem a régmúlt, az idő múlása. Komár József az egyetlen túlélő, aki a Weiss Mannfréd-féle üzemben, mely aztán a Csepel Művek lett, dolgozott, 83 évesen emlékszik vissza a múltra, s jeleníti meg az elmúlást. A lepusztult és halott Gyár így lesz az idő szimbóluma, s így érünk el a dicstelen gyerekkortól a dicstelen öregségig. Akkor tényleg, minek is aggódjunk a közbülső dolgokért olyan nagyon? (0:25, Duna TV.)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik