Gyanúsan jóképű huszonéves srác taxit hív. Felhúzza divatos, trendi szövetkabátját, és autóba száll. Mereng. Borostás. Éppen Ferihegy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér felé tart. Belső zsebébe nyúl és előkapja az iPhone-ját. Nem az új ötöst, csak a négyest. Aztán elkezdi nézegetni a telefonban tárolt fotókat. Feltolulnak az emlékek a nyári kalandokról: haverokról, csajokról, fesztiválokról, ellopott VIP-belépőkről, óriáscsúszdákról, budapesti éjszakáról, jetskizésről, bungee jumpingról, vitorlázó repülőgépezésről, saját vállalkozásról, meg egy Fuji fényképezőgépről.
A huszonéves srác jól él. Elvan, mint a befőtt. Láthatóan van pénze szórakozni. Aztán kiderül, Angliába készül – talán oda vették fel egyetemre. Ezért megy a reptérre. Okostelefonjából előszivárgó, előző nyárra korlátozódó emlékei feltolulását gyorsan leküzdi, és továbbmegy, hogy becsekkoljon a gépre.
A négy és félperces videóban sablonos tinirockzene szól. A The Grenma együttes így énekel:
Az ember hajlamos elfeledni, mennyire szerencsés,
csak mert valami éppen fáj.
De én hálát adhatok.
Összeteszem a két kezem.
Épp együtt állnak a csillagok, és az ég is felhőtlen.
Azt hittem gyerek maradok, de már félig felnőttem.
Ideje élni, félni úgyis késő volna már.
Legalább melletted vagyok.
stb.
Nagyjából így foglalható össze a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) legújabb kampányfilmje, mellyel a Navracsics-tárca arra szeretné felhívni a magyar fiatalok figyelmét, hogy ne hagyják el az országot, mert hisz’ minden ideköti őket. Legalábbis a nyár, a jetski meg az iPhone. Miért is kellene elmenni, mikor Magyarország egy nagy strand és a fesztiválok Mekkája?
A videót egyébként a neten terjeszti a KIM. Bár a Youtube-on letiltották a klipnél a kommentelési lehetőséget, az Új Nemzedék Facebook-oldalára érkezett néhány keresetlen vélemény a videóval kapcsolatban.
Az egyik hozzászóló szerint a klip mondandója: „Vannak dudák, van pia, be lehet csalni magad a fesztiválon a VIP-ba. Aztán a nyár végén irány a reptér és mehetsz vissza dolgozni KÜLFÖLDRE.” Egy másik kommentelő így vélekedik: „Propaganda helyett inkább lehetőségekkel kéne itthon tartani a fiatalokat. Megélhetés, jogbiztonság, fizetésből nem csak megélni, de gyarapodni lehetősége, ilyenek. Én elhiszem a szándékot, de az édeskevés. Tettek kellenek.”
Hogy mennyibe került a klip, egyelőre nem tudni. A videó költségeiről mi is megkérdeztük a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumot, de választ még nem kaptunk.
Aki válaszol: a PiCSa
Az interneten már született is válaszklip a videóra. A KIm által készített tavalyi és idei feel-good filmek képeit a HétköznaPI CSAlódások punkzenekar Mindenki elmegy című számára vágták rá az alkotók. A PiCsa dalszövege a következő:
Rohan, mindenki elmegy, menekül, aki csak tud.
Felmutatja a középső ujját és jó messzire fut.
Írországba vagy Angliába gyerünk, kalandra fel!
Amerikába vagy Ázsiába, mindegy, csak innen el!
Ha kiürül az ország, véget ér egy ábránd.
Az utolsó legyen szíves, oltsa el a lámpát,
zárja be az ajtót, a táblán legyen csak annyi:
“Ebédidő, rögtön jövök. Te meg itt fogsz megrohadni!”
stb.
Megbukott a Diákhitel-videó
Nem ez az egyetlen kampányfilm, ami miatt mostanában megemelkedett a magyar közönség pulzusszáma.
A hvg.hu mai híre szerint másfél hét vetítés után letiltotta legújabb reklámját a Diákhitel Központ, miután a videó komoly felháborodást váltott ki a nézőkből. A bírálók szerint a klip arra buzdította a fiatalokat, hogy ne dolgozzanak, hiszen élhetnek diákhitelből is. Az állami hátterű nonprofit szervezet reklámfilmjét mozikban és a televíziós csatornákon lehetett látni októberben.
A hirdetéssel foglalkozó blogok szerint megdöbbentő a reklám üzenete. Értelmezésük szerint a film arra ösztönzi a fiatalokat, hogy nem kell áldozatot hozniuk azért, hogy előteremtsék a megélhetésükhöz szükséges pénzt, hiszen elég hitelt felvenniük.
A hvg.hu felkereste a Diákhitel Központot. Tájékoztatásuk szerint a film elkészítésében a Lounge Design Kft.-vel működtek együtt, a beszerzés a belső szabályzatuknak megfelelően történt, nettó 4 900 000 forint értékben, ami jóval a 8 millió forintos közbeszerzési értékhatár alatt van. A központ állítja, a hitelnyújtáshoz szükséges forrásaikat a pénz- és tőkepiacról vonják be, állami kezességvállalás mellett, így a reklámfilm elkészítése nem közpénzből valósult meg.