Élet-Stílus

Kulturális olimpia: az Egyesült Államok már Párizsban Los Angelesre készül

Harry Langer / DeFodi Images / Getty Images
Snoop Dogg amerikai rapper és színész nézi a Brazília és az Egyesült Államok közötti férfi kosárlabda-negyeddöntő mérkőzést a Párizs 2024-es olimpiai játékok 11. napján a Bercy Arénában a franciaországi Párizsban, 2024. augusztus 6-án.
Harry Langer / DeFodi Images / Getty Images
Snoop Dogg amerikai rapper és színész nézi a Brazília és az Egyesült Államok közötti férfi kosárlabda-negyeddöntő mérkőzést a Párizs 2024-es olimpiai játékok 11. napján a Bercy Arénában a franciaországi Párizsban, 2024. augusztus 6-án.
Snoop Dogg mellett a Public Enemy rappere is segíti az amerikai olimpiai csapatot Párizsban, nem titkoltan azzal a céllal, hogy a négy évvel később, Los Angelesben megrendezendő ötkarikás játékokra már minden amerikai olimpia-rajongó legyen. A NOB felismerte azt is, hogy a streaming-szolgáltatókon keresztül is új embereket tud megnyerni, és ezt alá is támasztják a nézettségi adatok.

Az Amerikai Egyesült Államok csapata  vezeti az olimpiai éremtáblázatot, a Párizsban rendezett verseny tehát nagyjából úgy alakul, azt az amerikaiak eltervezték, miközben fél szemmel a következő, Los Angelesben rendezendő olimpiára is készülnek. Az ötkarikás játékok iránt eddig visszafogottan érdeklődő nézőket rapperekkel és dokumentumfilmekkel is meg akarják nyerni, hogy 2028-ra már egy alaposan felcsigázott közönség előtt szerepeljenek a sportolóik.

A kannabiszkirály meghódítja Párizst

Bár azt már január 2-a óta tudni, hogy Snoop Dogg is segíti majd az Egyesült Államok csapatát a 2024-es párizsi olimpián, ez valójában akkor tudatosult az emberekben, amikor a saját szemükkel látták vonulni a rappert.

Snoop Dogg személye talán minden ismertebb előadónál jobban összenőtt a füvezéssel, így nagy kockázatot vállaltak vele, de bejött: egy ideig mentek a kannabiszos mémek, de ma már inkább a rapper performanszairól beszélnek az emberek.

Snoop Dogg már az olimpia előtt kipróbálta a rúdugrást, hogy kedvet csináljon a sportághoz a nézőknek, de azóta sem pihen, szinte mindenhol feltűnik, ahol az amerikaiak szerepelnek, motiválja a tornászokat és úszókat, mi több, úszóleckét vett Michael Phelpstől, kipróbálta a 200 méteres síkfutást, a díjlovaglást, ráadásul teljesült a vágya, találkozhatott Mopsie-val, a díjugrató Martha Stewart lovával is. És persze folyamatosan divatbemutatót tart.

A rapperről süt a boldogság, de akkor is vigyorogna, ha a háta közepére kívánná az egészet. Snoop Dogg legalább napi 500 ezer dollárt keres a párizsi szerepléssel – állította Henry McNamara, akit a Forbes a világ legbefolyásosabb fiatal vállalkozói közé sorolt. Az NBC egyik alkalmazottja azt mondta a Bildnek, hogy a rapper akár már 15 millió dollárt is kereshetett azzal, hogy Párizsban népszerűsíti a játékokat, emellett különböző bónuszokat is kaphat.

Az NBC eleve hatalmas összeget áldozott a közvetítési jogokra, 2014-ben 7,75 milliárd dollárt fizettek azért, hogy 2032-ig övék legyen a jog az olimpia alatt. Az már most elmondható, hogy megérte minden fillér.

A tokiói játékokhoz képest 79 százalékkal nőtt a nézettség, ami ma átlagosan 34 millió nézőt jelent. Sokan a siker egyik zálogának tartják az egyébként Los Angeles-i születésű Snoop Doggot, aki bizonyítja, hogy jól döntött az NBC.

Kellemesen meglepett minket a népszerűsége

– mondta Molly Solomon, az NBC producere, aki szerint Snoop Dogg a „boldogság nagykövete”, mindenki számára vidámságot hoz, amivel nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az emberek akkor is nézzék a játékokat, ha éppen nem a csapatuk valamelyik tagja szerepel.

Az amerikai műsorszolgáltató ráadásul egy teljesen új célcsoportot ér el, ezért szívesen fizetnek bármennyit a rappernek. Ez egyfajta befektetésnek is tekinthető 2028-ra. Az aktivitások főleg az amerikai nézőknek szólnak, akiket – ahogyan a nézettségi adatok is mutatták – nem nagyon mozgattak meg a japán játékok.

Rapperrel a vízilabdáért

A következő olimpia Los Angelesben lesz, és abban reménykednek, hogy ott már egy jócskán felcsigázott amerikai közönség fogja hajtani a csapatot.  Snoop Dogg mellett egy másik rapper is szerepet vállalt, a Public Enemy alapítója Flavour Flav, polgári nevén William Jonathan Drayton Jr. lett az amerikai női vízilabdacsapat hivatalos „hype embere”.

A 65 éves rapper júliusban ötéves szerződést írt alá az Egyesült Államok vízilabda-csapatával, azaz a hazai rendezésű olimpia alatt és az azt megelőző években is folytatja a promóciót. Flavour Flav nem annyira harsány, mint Snoop Dogg, de azért igyekszik látszani, külsőségekben hirdeti a pólócsapatot, minden meccsen jelen van és szurkol a csapatnak. A közösségi médiában is népszerűsít, hogy a megállapodás értelmében segítsen „felerősíteni a sportág elérhetőségét és új közönséget vonzani”.

A rapper azt mondta, ez a projekt a legnagyobb dolog az életében, még a zenei karrierjét is túlragyogja.

Az, hogy szponzorálok egy vízilabdacsapatot, és segítek ezeknek a lányoknak, nagyobb dolog számomra, mint amikor Grammy-díjat nyerek

– mondta a rapper, akit állítólag Maggie Steffens Instagram-posztja győzött meg a projektről. A vízilabdázó arról posztolt, hogy ő és csapattársai milyen sokat tettek azért, hogy valóra váltsák olimpiai álmaikat egy alapvetően nem annyira népszerű sportágban.

Az amerikaiak nem csak azért áldoznak sok pénzt, hogy feltornásszák a nézettséget, de a lehető legnagyobbra szeretnék felkorbácsolni a 2028-as játékok nézettségét, és főként látogatottságát. Ezt pedig nem csak rapperekkel, de dokumentumfilmekkel is lehet.

Azt nézed, amit nézni fogsz

Az olimpia ismertségét, renoméját erősítendő, a Nemzetközi Olimpiai Bizottság együttműködést kötött a Netflix-szel, három projektet is tető alá hoztak, amivel közvetve az olimpiát népszerűsítik – vagy inkább az amerikai csapatot.

Három, többrészes dokumentumsorozat is megjelent, az egyik a Sprint, amely a Gyémánt Liga, az atlétikai világbajnokság és az olimpiai játékok sportolóinak és futamainak kulisszatitkaiba enged betekintést, a másik az Egyesült Államok olimpiai kosárlabda-csapatáról szóló Redeem Team, illetve a legnagyobb sztárt, Simon Bilest bemutató Simone Biles: Rising.

A dokumentumfilmekben egyszerre magyarázzák el a sportot nem túl elkötelezetten fogyasztóknak a bonyolultabb szabályokat, összefüggéseket, ugyanakkor híres sztárok megszólalásain keresztül közelebb is hozzák a nézőkhöz a számokat, illetve nagy hangsúlyt fektettek az emberi oldal, a személyes történet bemutatására, még az olyan kényes témák esetében is, mint Simone Biles mentális betegsége.

Jamie Squire / Getty Images Simone Biles az Egyesült Államok csapatából a párizsi Bercy Arénában a 2024-es Párizsi Olimpiai Játékokon.

Az együttműködés mindkét félnek bejött, a Sprint és a Rising is több hetet töltött a nézettségi top 10-ben, de a kosaras dokumentumfilmet is sokan nézték, ráadásul a film elnyerte a Sports Emmy-díjat.

A United Talent Agency sportolókat és előadóművészeket képviselő kutatási részlegének adatai szerint a reklámok szempontjából kiemelten fontos, 15 és 45 év közötti  korosztályban

a nézők 72 százaléka mondta azt, hogy jobban érdeklődik a párizsi játékok, mint a legutóbbi, 2021-ben rendezett tokiói olimpia kulisszatitkai iránt.

A Cápák a Szajnában szintén az olimpia előtt jelent meg a Netflixen, de ezt aligha kedvcsinálóként tették fel, elvégre a filmben szinte minden, a folyóba kerülő embert szétmarcangolnak az állatok. Ma már tudni, nem a cápák okoztak bajt, hanem az e. coli.

És a Netflix nem is áll le, Brandon Riegg ügyvezető azt mondta, érdekes lenne egy úszással kapcsolatos dokumentumfilm, amelyben az immár kilencszeres olimpiai bajnok Katie Ledecky is szerepel . Yiannis Exarchos, a NOB média részlegének vezérigazgatója pedig arról beszélt, hogy a bizottság előrehaladott tárgyalásokat folytat a sportszövetségekkel a műkorcsolyával és a síeléssel kapcsolatot projektekről a 2026-os olaszországi téli játékokra.

A NOB nem csak a Netflix-szel népszerűsítene, a streamingszolgáltató több versenytársával is tárgyalásban van, hogy bemutassa, hogy állt össze és zajlott a finoman szólva is vegyes megítélésű párizsi nyitóünnepség a Szajnán.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik