Öt- és kétéves „óvodai nevelő” képzést tervez a kormány. Kanász-Nagy Máté (LMP) ennek kapcsán arról kérdezte a kultúráért és innovációért felelős Csák János minisztert, ennek köze van-e ahhoz, hogy kevés az óvodapedagógus, a hiányukat pedig miért nem jelentős béremeléssel oldják meg.
Arra is kíváncsi volt, a középfokú végzettség
- milyen konkrét munkakör betöltésére jogosítana fel,
- mi az oka, az új szakképesítés bevezetésének,
- az óvodai nevelők ugyanazokat a feladatokat látnák-e el, mint az óvodapedagógusok.
Milyen szempontból mutat a tervezett változtatás a 21. századi, modern, innovatív oktatási rendszer irányába?
Vitályos Eszter államtitkár válaszában jelezte, hogy Kanász-Nagy Máté víziójától eltérően a lépéssel az Orbán-kormány valójában éppen
segíteni kívánja az óvodai ellátás színvonalas szakmai működését, hatékonyabbá szeretné tenni az óvodapedagógusok munkáját.
Az óvodai nevelők a diplomás óvodapedagógusok munkáját fogják segíteni, velük együtt vesznek részt az óvodások nevelésében, fejlesztésében. Pontos feladatköreiket majd később határozzák meg részletesen, de az egyes nevelési feladatok megtervezése, megszervezése, a magasabb szintű szakmai ismereteket igénylő feladatok ellátása (például sajátos nevelési igény felismerése, mérés-értékelési feladatok elvégzése) a felsőfokú végzettségű óvodapedagógus feladata lesz.
Az óvodai nevelők ugyanakkor érdemben tudják majd munkájukat segíteni, részt vehetnek a gyermekek értelmi- és egészségfejlesztését szolgáló mindennapos nevelésében,
mintegy az óvodapedagógusok szélesebbre tárt karjaként tevékenykedhetnek.
Vitályos államtitkár ezt követően még hosszan ecsetelte az „újítás” előnyeit, majd irománya végén arról biztosította az ellenzéki politikust, hogy a kormány folyamatosan kiemelt figyelmet fordít az egyes oktatási ágazatokra, segíti az együttműködésüket.
Korábban a szakszervezetek szakmai szempontból nagyon aggályosnak tartották az óvodai nevelői képzés bevezetését. A Nedolgozzingyen.hu oldal idézte Golyán Szilvia egyetemi docens véleményét arról, hogy a hazai és nemzetközi kutatások eredményei, az Európai Unió szakmai és oktatáspolitikai anyagai egységesek abban, hogy az óvodai nevelés alapozza meg egyebek mellett a személyiségfejlesztést és a tanulási készséget.
Szakmai, pedagógusi feladatra a 21. században nem lehet középszinten felkészülni.