Ugyan a világháború után Európa keleti és nyugati blokkra felosztása hivatalosan a nemzetközi béke fenntartását szolgálta, az ilyen-olyan ideológiákba csomagolt rendszerek tökéletesen alkalmasak voltak arra, hogy elrejtsenek egy rakás sötét ügyletet. A kádári Magyarország hamar rájött erre, és arra is, hogy a nagypályás bűnözésben komoly pénz van, komolyabb, mint nagyjából bármi másban. Így esett, hogy a hivatalosan a szocializmust békéjét építő Magyarország a ’70-es évekre a nemzetközi terroristacsoportok főembereinek egyik kedvenc búvóhelye, machinációik, akcióik kidolgozásának helyszíne lett. Történt mindez a Belügyminisztérium és a titkosszolgálatok tudtával és beleegyezésével – a magyar álláspont ugyanis az volt, hogy amíg nem lóg ki túlságosan a lóláb, addig hagyták ezeket a nagypályásokat szabadon tevékenykedni.
Ezt a félrenézést Jamrik Levente filmjében Karasz Lajos személyesíti meg, aki a Belügyminisztérium állambiztonsági csoportjának ranglétráját szépen végigjárva gyakorlatilag évtizedeken keresztül volt komoly befolyása az efféle ügyekre – vagyis csak lett volna, ez a film ugyanis nagyjából azon logikára felfűzve mesél az ekkortájt hazánkban folyó terrorcselekményekről, hogy Karasz Lajos mi mindenről tudott, de nem tett ellene. Röviden: mindenről tudott, konkrét ellenintézkedéseket viszont alig foganatosított. Ezek a világhíres-hírhedt bűnözők gyakorlatilag azt csinálhattak a kádári Magyarországról, amit csak akartak.
![A pápa elleni merénylet előkészítése felett is szemet hunyt a Kádár-rendszer 1](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/02.jpg)
Az időszak, amiről szó van, a mainál is intenzívebb izraeli-palesztin konfliktus kora, így a legtöbb hazánkból operáló terroristavezér is ebben a konfliktusban tevékenykedett, leginkább a palesztin oldalon, hol vallási meggyőződésből is, hol „csak” nyereségvágyból. Persze voltak kivételek, olyan ügyek, amelyekben nem volt jelen vagy nem volt kulcsfontosságú az izraeli-palesztin szembenállás, például az Aldo Moro olasz miniszterelnök elleni merénylet, amelyben olyan fegyvert is használtak, amit Magyarországon gyártottak és exportáltak. A korszak hazánkban zajló kétarcú, kifelé üldözöttnek mutatott, de valójában tűrt-támogatott nemzetközi szintű illegális tevékenységei közül ez, a fegyverkereskedelem volt az egyik legfontosabb – ez ugyanis elég szépen jövedelmezett az államnak. Elég szépen ahhoz, hogy szemet hunyjanak időnként olyan tragikus járulékos veszteségek felett is, mint például egy polgári Malév-járat 1975-ös lezuhanása – amit a brit hírszerzés tudomása szerint lelőttek, mert azt feltételezték, hogy fegyvereket és a Palesztin Felszabadítási Front vezetőségét szállította.
Ezek mellett a fő szállítóeszközök a kamionok voltak – bár ez nemcsak a fegyverekre volt igaz: a nyugati áruval az országon átutazó kamionok rakterében elfért még némi kábítószer, dohánytermék, műkincs, nemesfém és prostituáltak is. A Magyarországon futó illegális fegyverkereskedelem fő szervezője egy Ismail Oflu nevű, Patkány álnevű török maffiózó volt, aki Budapesten hozta létre csempészhálózata központját, és főleg a Szürke farkasok terrorcsoportnak dolgozott.
A másik ilyen jól termelő tevékenység a kábítószerüzlet volt: Magyarország ugyanis nyakig ült a morfiumbizniszben, a hazai gyógyszergyárak legálisan és olyan tételben gyártották a morfiumszármazékokat, hogy – kétes dicsőség – az ország nemzetközi szinten is az élmezőnyben tanyázott ezen a fronton, az abszolút vezető szerepet pedig akkor értük el, amikor egy újpesti gyógyszergyár a metakvalon nevű szert kezdte gyártani. A magyar metakvalont a török és kurd alvilág terítette Nyugat-Európában, majd – többek között Pablo Escobar munkásságának révén – eljutott Amerikába, és a Qualuude néven elhíresült drogként élt tovább, amely olyan népszerű lett, hogy betört a popkultúrába is. Ezt használta a Wall Street farkasaként ismert Jordan Belfort, de ezzel a „combnyitó”-nak is nevezett szerrel kábították a Playboy-villa nyuszilányait, Bill Cosby áldozatait, és azt a kislányt is, akit Roman Polanski molesztált. A szert végül amerikai közbenjárásra betiltották.
A kádári Magyarország még egy fronton kivette a részét a ’70-es – ’80-as évekbeli nemzetközi terrorizmusból, ez pedig a kiképzés. A néphadsereg tudását és eszközeit használva, sőt, MSZMP-pénzből képeztek közel-keletieket és észak-koreaiakat például Ferihegy mellett, Abasáron, Csopakon, Orosházán és Nyíregyházán, nem ritkán államközi szerződések alapján.
![A pápa elleni merénylet előkészítése felett is szemet hunyt a Kádár-rendszer 2](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/04.jpg)
A fegyver- és drogügyletekben, valamint a terroristák kiképzésében való tevőleges részvétel mellett a Kádár-kori terrorérintettség legfőképpen a nálunk vendégeskedő hírhedt, nem ritkán akár nemzetközi körözés alatt is álló alakok számosságában mutatkozott meg: aki a nemzetközi színtéren terrorizmusban utazott, az szinte mind megfordult Budapesten, többen egyenesen évekig állomásoztak nálunk. Ilyen figura volt például az az Abu Daoud, akinek az ötlete és szervezkedése révén megvalósult a müncheni olimpián történt 1972-es terrortámadás az izraeli csapat ellen, melyben tizenegy sportoló és edző, valamint egy rendőr halt meg.
De nálunk lakott és szervezkedett Daoud egy jól ismert riválisa is, a sok nevű Iljics Ramírez Sánchez is, akit Carlosként és a Sakálként is emlegettek. Carlos nemzetközi taníttatást kapott, valamint közel-keleti katonai kiképzést, amit aztán a Husszein jordán király elleni háború elbukása után a terrorizmusban hasznosított, minthogy ebben látta az arab népek felszabadításának eszközét. Carlos néhány év alatt a Népi Front Palesztina Felszabadításáért nevű csoport egyik európai vezetője lett, de Carlosékhoz köthető a Szabad Európa Rádió müncheni szerkesztősége elleni robbantásos támadás is (a román kormány megbízásából). Ezzel együtt a Párt mégis arra jutott, hogy a férfi Magyarországon maradhat, sőt, szabadabban élhet, mint egy átlag magyar honpolgár, például bárhova utazhat egy feltétellel: az országból nem szervezkedhet, és nem indíthat támadásokat. Aztán persze mégis indított – ez lett a veszte, legalábbis ami a kényelmes legvidámabb barakk-beli életet illeti. Ma már egy francia börtönben ül, ahová, bár bejutott a film stábja, de ott sem nem forgathattak, sem nem készíthettek hangfelvételt a bűnözővel.
Ezzel együtt A Sakál, a Patkány, a Kádár és a Laci már így is annyi adattal, évszámmal, névvel, helyszínnel, és folyamatos, sűrű narrációval operál, hogy azt szinte lehetetlen követni, és a mégoly izgalmas információkat nem sikerült emészthetőre formálni. Hiába dolgozik a film a teljesség igényével és rengeteg háttértudással, egykori terroristák és egyéb szakértők nyilatkozataival, sem dokumentumfilmként, sem a gyártó által aposztrofált dokumentumfilm-realityként nem élvezetes nézői élmény. A zsáner neve egyébként valójában fikcionalizált doku, ugyanis a filmben az archív anyagok és a nyilatkozók mellett egyes történéseket színészekkel játszatnak újra. Ezek a dramatizált újrajátszások ugyanakkor egyfelől nem is nagyon erősek, másfelől sokszor annyira összefolynak a többi képanyaggal, hogy könnyű elveszíteni a fonalat, hogy tulajdonképpen mikor mit látunk. Ennek egyik oka, hogy az archív felvételek feliratozása elmaradt, így nem tudjuk, hogy egy-egy képsor honnan és mikorról származik, hogy ki szerepel rajta és mi a relevanciája. Ráadásul a film a felidézett korszakot idézően retro formanyelvet választott és szinte folyamatosan osztott képernyővel dolgozik, ami szintén azt erősíti, hogy összefolyjon valóság és fikció, múlt és jelen.
![A pápa elleni merénylet előkészítése felett is szemet hunyt a Kádár-rendszer 3](https://s.24.hu/app/uploads/2022/06/03.jpg)
És mindeközben folyamatos, sűrű narráció meséli el a történetet. Liszkai László beszél, aki egyébként a téma egyik szakértője, és amit mond, az fontos és érdekes – de belefullad a zajba. Átvitt értelemben is – egyszerűen túl sok az infó, nincs az elhangzottaknak fókusza, íve – és szó szerint is, ugyanis az osztott képernyőn futó összes képmező hangját rajta hagyták a filmen, így a narráció alatt végig hallani a változatos nyelvű halk mormogást, majd erre ráengedték a film gyakorlatilag szünet nélkül futó, bűnügyi sorozatokat idéző zenéjét. Ez a hangszőnyeg csak nehezíti az egyébként sem egyszerű befogadását a rengeteg, egyik hőstől és témától a másikig csapongó információnak. A néző le-lezuhan a dramaturgiai ívről, a bemutatott történések mai relevanciáját a film nem hangsúlyozza kellőképp.
Pedig nagyon is van relevanciája. Ám csak utána olvasva, a témába magunkat kicsit beleásva sejlik fel – miközben a filmből vastagon kiderülhetne –, hogy ez az időszak gyakorlatilag a nemzetközi terrorizmus hajnala, s mint ilyen, a történet messze többről szól, mint hogy „lám-lám, a kommunisták hagyták Magyarországon garázdálkodni ezeket a rosszfiúkat”.
ami a 2001. szeptember 11-i támadásokról – ami, ugye, szintén ebben a korszakban gyökerező indulatokból táplálkozott – a 2015-ös menekültválságon keresztül gyakorlatilag máig meghatározza a világpolitika irányait.
A Sakál, a Patkány, a Kádár és a Laci a Hír TV-n debütált, és kétségkívül lesz még alkalom ott is elcsípni, a további forgalmazásról az alkotók egyelőre nem tudnak részleteket azon túl, hogy az állami médiában lesz látható a film.