Ezek a levelek szövegezésükben és kinézetükben is megtévesztésig hasonlítanak azokra az értesítésekre, amelyeket valódi szolgáltatók küldenek. Azonban a közmű- és energiaszolgáltatók nevében, de azok tudta nélkül érkező hamis értesítések kárt okozhatnak nekünk, céljuk lehet ügyféladataink megszerzése, de előfordulhat, hogy a csalók egy-egy „elmaradt” villany-, gáz vagy vízszámla befizetésére szólítanak fel, ami anyagi kárral is járhat.
Ezért tanácsolják, hogy néhány dologra figyeljünk oda.
- Az ilyen leveleknél fontos ellenőrizni, hogy valóban a szerződéses szolgáltatótól érkezett-e, vagyis az e-mailben szereplő feladó címe azonos-e azzal, amelyiken a szolgáltatóval levelezni szoktunk.
- Azt is érdemes átgondolni, hogy megadtuk-e az e-mail-címüket a szolgáltatóknak a számlaügyek elektronikus intézése érdekében.
- Idézzük fel a legutóbbi számlabefizetés idejét, azaz hogy valóban aktuális-e most egy esetleges felszólítás elmaradt befizetés rendezésére.
- Ha csoportos beszedéssel fizetjük a számláinkat, mindenképpen legyen gyanús, amennyiben bankkártyás befizetést kérnek tőlünk, ahová egy link is vezet.
- Ellenőrizzük a számla fizetési határidejét is, mivel a számla kézbesítése és a befizetési határidő között 8 napnak kell eltelnie.
- Vizsgáljuk meg az e-mailben található azonosítókat (szerződésszám, a felhasználó azonosító száma, a felhasználási hely címe), és kételkedjünk a levél valóságtartalmában, ha azok nem egyeznek a saját szerződésünkben olvasható azonosítókkal.
- Gyanús lehet még, ha a levélben jelzett fizetendő túl magas, vagy túl alacsony összegű.
Azt tanácsolják továbbá, hogy
Ilyen esetben mindenképpen célszerű felvenni a kapcsolatot a szolgáltató ügyfélszolgálati munkatársaival is.