Több mint 147 éve mutatták be Giuseppe Verdi operáját, az Aidát, az operák történetének és a zeneszerző művészetének is egyik legjelentősebb és leghíresebb darabját. Elterjedt, hogy az olasz komponista a Szuezi-csatorna megnyitójára készítette el művét, de ez nem igaz, akkor még visszautasította az egyiptomiak felkérését, állítólag azzal sikerült végül meggyőzni évekkel később, hogy Richard Wagnert kérik fel helyette egy opera megírására, ha ő nem vállalja.
Így a kairói operaházban 1871. december 24-én mutatták be az Aidát (szövegét Antonio Ghislanzoni írta), hatalmas siker lett, pár év alatt bejárta az egész világot. Csak a New York-i Metropolitanben, máig több mint 1100-szor adták elő az ottani, 1886-os bemutatóját követően.
És ahogy a híres daraboknál szinte már szokás, az Aida is több feldolgozást megélt.
Film
Már 1911-ben bemutatták az első filmadaptációját azonos címmel az Egyesült Államokban, 1987-re pedig Svédországban, Claes Fellbom rendezésében is elkészült egy verziója. Ez utóbbi svéd nyelvű volt, a dalok alatt viszont megtartották az olasz eredetit.
A leghíresebb filmes verziója azonban nem ezek közül kerül ki, hanem az az 1953-ban bemutatott olasz változata. Rendezője és forgatókönyvírója az a Clemente Fracassi volt, akinek a rendezéseit talán nem ismerik olyan nagyon sokan, de több Federico Fellini filmnek volt gyártásvezetője, így a 8 és ½-nek és Az édes életnek is. A stáb leghíresebb tagja (mára már) mégsem ő, és nem is a 14 James Bond-film Miss Moneypennyje,az Amnerist játszó Lois Maxwell, hanem a a címszereplő:
Énekelni viszont nem ő énekelt, hanem Renata Tebaldi, a híres operaénekesnő, Lorenék csak playbackeltek. Tebaldi volt egyébként az is, akit először kiválasztottak Aida megszemélyesítésére, de ő ezt nem vállalta. Ahogy az utána felkért Gina Lollobrigida sem, utóbbi ugyanis nem szerette volna, hogy előbbi adja az énekhangját. Így esett a választás Lorenre.
Az olasz színésznőnek ez volt az első főszerepe filmben, a kritikusok lelkesedtek is érte, ráadásul az alkotás indult a Cannes-i Filmfesztivál versenyében is.
Musical
Másik híres feldolgozása Verdi művének egy musical. Nem is sikertelen musical.
2000-ben mutatták be a Broadwayen, szövegét Tim Rice írta. Nem véletlenül lehet ismerős a neve, ugyanis Andrew Lloyd Webber társa volt, olyan musicaleknek írta ő a szövegét, mint a Jézus Krisztus Szupersztár, az Evita vagy éppen a József és a színes szélesvásznú álomkabát. Nemcsak Webberrel dolgozott, hanem másokkal is az Emmyt, Grammyt, Tonyt és Oscart is nyerő Rice, így közreműködött a Disney Aladdinjánál és A szépség és a szörnyetegjénél is.
John nem csak zeneszerzője volt a musicalnek, az egyik dalt LeAnn Rimesszal elő is adta, amivel a slágerlistákat is meghódították.
A musicalverzióval kapcsolatosan érdekesség, hogy nem is Verdi – és Ghislanzoni – művéből indultak ki, hanem az annak egy gyerekeknek szánt mesekönyv verziójából. A megfilmesítési jogokat 1994-ben meg is vette a Disney, John azonban nem akart Az oroszlánkirály után újabb animációs filmben részt venni, így felajánlották neki, hogy akkor a Broadwayre készítsen belőle musicalt. Végül 1852-szer adták ott elő 4,5 év alatt.
Magyarországon a musicalt 2007-ben mutatták be először.
Ahogy idén a Szegedi Szabadtéri Játékokon is szerepel Verdi eredeti operaklasszikusa, méghozzá nem is akármilyen apropóból: most 80 éve, 1939-ben mutatták be először a Dóm téren.