Az Óvodai nevelés országos alapprogramjának nemrég elfogadott módosítása értelmében szeptembertől már az óvodákban is hangsúlyosabb feladattá válik a nemzeti identitástudat erősítése, írja a Népszava.
Ez az alapprogram gyakorlatilag ugyanazt jelenti az óvodáknak, mint az iskoláknak a Nemzeti alaptanterv. A július 25-i módosítás szerint pedig az óvoda
a gyermek nyitottságára épít, és ahhoz segíti a gyermeket, hogy megismerje szűkebb és tágabb környezetét, amely a nemzeti identitástudat, a keresztény kulturális értékek, a hazaszeretet, a szülőföldhöz és családhoz való kötődés alapja.
Az óvodai élet tevékenységi formái és az óvodapedagógus feladatai című melléklet ezen kívül többek közt azzal egészül ki, hogy
az óvodában a 3-7 éves gyermekek életkori sajátosságaihoz igazodóan a népi – népmesék, népi hagyományokat felelevenítő mondókák, rigmusok, a magyarság történelmét feldolgozó mondavilág elemei, meséi -, a klasszikus és a kortárs irodalmi műveknek egyaránt helye van.
Ugyanezen fejezet „Rajzolás, festés, mintázás, kézi munka” alcíme pedig így változik:
a rajzolás, festés, mintázás, építés, képalakítás, a kézi munka mint az ábrázolás különböző fajtái, továbbá a műalkotásokkal, a népművészeti elemekkel, szokásokkal, hagyományokkal, nemzeti szimbólumokkal, az esztétikus tárgyi környezettel való ismerkedés is fontos eszköze a gyermeki személyiség fejlesztésének.
A módosítás értelmében a hazai óvodáknak erősíteni kell majd kapcsolataikat a határon túli magyar óvodákkal, ugyanis a módosítás szerint
a Kárpát-medence magyar nyelvű intézményei közötti oktatási tér kialakítása érdekében az óvoda a külhoni magyar óvodákkal kapcsolatépítésre törekszik, és – lehetőségei szerint – szakmai kapcsolatot tart fenn.
Kiemelt kép: MTI Fotó/Krizsán Csaba