Ehhez a széles körben használt szállítóeszközfajtához tartozó típusok általában jóval olcsóbbak voltak, mint a vonóhorogra szerelhető tartók, de népszerűségüket annak is köszönhették, hogy használatukhoz eddig nem volt szükség semmilyen műszaki átalakításra, néhány perc alatt menetkész állapotban fel lehetett erősíteni a kocsi hátsó ajtajára.
Az új törvény szövege szerint minden olyan, járműre ideiglenes jelleggel felszerelhető kerékpár szállítására alkalmas tartószerkezetet, amely „részben vagy egészben kitakarja a jármű hatósági jelzését vagy világító, fényjelző berendezését”, el kell látni rendszámmal, és ki kell világítani.
Az MSZP-s Tóth Bertalan a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak tett fel írásbeli kérdést: erre a típusra is ki kell-e váltani a különleges szürke rendszámot, és fel kell-e szerelni rá a lámpasort? A kérdező szerint ugyanis a törvényszöveg nem ad lehetőséget a kötelezettség alóli kivételre, miközben az ilyen tartószerkezeteken rendszerint nincs kialakított rendszámtartó, és a világítást is csak komoly buherálás árán lehetne rögzíteni.
Ráadásul ezt a típust éppen azok az autósok választották, akiknek nem volt levizsgáztatott vonóhorguk és az ahhoz kapcsolódó lámpacsatlakozójuk. Tóth szerint a rendszámkiváltás, a kocsi műszaki átalakítása, és az esetleges extra műszaki vizsgáztatása olyan jelentős pluszköltségekkel járna, hogy ezt a biciklitartótípust a jövőben egyszerűen nem érné meg megvenni.
Az NFM államtitkára, Fónagy János megkerülte a kérdést. Válaszában azt írta, hogy a vonóhorogra szerelhető tartók szállítmánya megnehezítheti az autók beazonosítását, kockázatot jelenthet a fényjelzők esetében, ezért volt szükség az új előírásokra. Az ajtóra szerelhető tartókról nem nyilatkozott.
A törvény első verzióját már több helyen finomítani kellett, mert túl sok bürokratikus terhet rakott az autótulajdonok nyakába, illetve azért, mert különbözött a rendőrség és a minisztérium szövegértelmezése.
A kormánydöntés azt követően született meg, hogy az autósok június 20.-ig országszerte 4753 darab – immár felesleges – műszaki szemléért és különleges rendszám legyártásáért 34,5 millió forintot fizettek az államnak.
A szürke rendszám bevezetése után ocsúdó kormányoldali politikusok egyébként nem lelkesedtek a megoldásért. Lázár János már májusban azt mondta az egyik kormányinfón, hogy a frakció egységesen hülyeségnek nyilvánította. Révész Máriusz kerékpáros kormánybiztos június elején be is igére, hogy a kormányrendeletet megváltoztatják.