Megírtuk, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériumának új törvényjavaslata szerint egyrészt megszüntetnék a beilleszkedési, tanulási és magatartási nehézségekkel küzdő (BTMN) diákok azon lehetőségét, hogy a nevelési tanácsadó javaslatára felmenthetőek legyenek az érdemjegyekkel való osztályozás alól, másrészt a jövőben az enyhén és középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulók számára már nem csak gyógypedagógus taníthatna bizonyos tantárgyakat.
Az ELTE Apáczai Csere János Gyakorlógimnázium végzős diákja, Markos Balázs sajátos nevelési igényű tanuló: egyrészt kerekesszékes, másrészt tanulási nehézségekkel küzd. A diák nyílt levelet írt Balog Zoltánnak, amelyben azt írta,
sajátos nevelési igényű, tanulási nehézséggel küzdő tanulóként pontosan tudom, milyen kihívásokkal kell szembenéznie mindazon társaimnak, akik – a nehézségek ellenére – tanulni szeretnének, adott esetben felvételiznének felsőoktatási intézménybe.
Markos Balázs negyedik éve az Apáczai tanulója, eddig minden tanévét kitűnő bizonyítvánnyal zárta, két felsőfokú nyelvvizsgája van.
Ezt a jó eredményt tanulási nehézségem ellenére elérhettem, hiszen az eddig hatályos jogszabályok értelmében mentesítettek a számomra megoldhatatlan nehézséget jelentő matematika és más reál tantárgyak értékelése alól. Érettségi vizsgát sem kell tennem matematikából, így minden esélyem megvan, hogy kitűnő eredménnyel érettségizzem, és felvételt nyerjek az általam választott egyetemre.
A diák szerint a tanulókat nem motiválja az osztályzás, épp ellenkezőleg: az állandó sikertelenség érzése, a rossz osztályzatok, a bukás frusztrációhoz, önértékelési zavarokhoz vezethetnek.
Ez azért is elszomorító, mert nekünk, sérülteknek támogatásra, segítségre lenne szükségünk. Ennek egyik módja, hogy az állam olyan jogszabályi környezetet alakítson ki, amely segíti érvényesülésünket az esélyegyenlőség és a méltányosság elve alapján. Sajnálatos módon a magyar állam jelen javaslat elfogadásával tenne egy nagy lépést ezen az úton – visszafelé.
A teljes levél itt olvasható: