Tech

Már megint átrendezik a Facebook hírfolyamát

Örömteli változás lesz ez a felhasználóknak, viszont a cégek és hivatalos oldalak nem lesznek boldogok.

Azt már jó ideje tudjuk, hogy a Facebook hírfolyamában nem szimpla időrendi sorrendben látjuk az összes ismerősünk, valamint általunk lájkolt oldal megosztásait. Az oldalon jó ideje dolgozik egy olyan algoritmus, amely felhasználói szokások szerint igyekszik priorizálni a megjelenített tartalmakat. A lényeg nagyjából annyi, hogy ha valakit mostanában sokat lájkoltunk, gyakran kommenteltünk hozzá, vagy csak sűrűn kattintottunk a nevére, attól minden bizonnyal sűrűbben látunk majd friss megosztásokat, mint egy olyan régi ismerőstől, akit egyszer bejelöltünk ugyan, de azóta se szóltunk egymáshoz, vagy lájkoltuk egymás dolgait.

Ez eddig szép és jó, de a módszerbe erősen belekavartak a cégek, márkák és egyéb hivatalos oldalak, amelyeket ugyebár szintén lehet lájkolni és követni (például a 24.hu Tech oldalt, vagy magát a 24.hu-t, csak úgy szólok). A Facebook a sok különféle tartalom miatt ugyanis kezd olyanná válni, mint egy túldíszített, tiritarka karácsonyfa, ahol a sok girland és szaloncukor kitakarja a fenyőt. Legalábbis ezt láthatta a hírfolyam tervezéséért felelős csoport, amelynek alelnöke, Adam Mosseri egy terjedelmes blogbejegyzésben jelezte: nagy változások jönnek.

A nagy változás egyébként egy viszonylag egyszerű lépést jelent: a barátok és a család nagyobb prioritást élvez majd, míg a céges és egyéb hivatalos oldalak kissé hátrébb szorulnak.

Ez elvileg azt eredményezi majd, hogy jóval kevesebb olyan közvetlen oldal bukkan majd fel a hírfolyamban, amit lájkoltunk. De miért is van erre szükség? Mosseri szerint a Facebooknak arról kéne szólnia, amit az emberek megosztanak egymás között, mert ennek van igazán közösségi értéke és értelme. Nem az a hír, amit egy híroldal megoszt, hanem az a hír, amit felkap a közösség, és amiről mindenki beszél. Tehát a végcél az, hogy egy 24.hu hír ne feltétlenül akkor bukkanjon fel valakinél, amikor a 24.hu megosztja, hanem akkor, amikor további ismerősök is megosztják.

Ez persze azt jelenti, hogy a cégek, márkák, és igen, a médiaszolgáltatók is bajban lesznek (bár azt nem tudni, milyen arányú lesz ez a fókuszeltolás). Mostantól nem lehet abból megélni, ha 30 percenként kitolunk minden egyes hírt, és majd “a nagy számok törvénye” felfuttatja az oldalt. Olyan virális, sokakat érdeklő, figyelemfelkeltő anyagokat kell majd közzétenni, amiből valóban szóbeszéd tárgya válhat. Mindez még nehezebbé teszi a “termékgyártó” oldalak kezelőit, ugyanis a “most 100 forinttal olcsóbb a sportcipő” jellegű hírek szépen el fognak tűnni a nagy, közösségi süllyesztőben.

Azt még nem tudni, mikortól lép életbe az áttervezés, minden bizonnyal ezt az 1,6 milliárd Facebook felhasználó is csak abból fogja megtudni, hogy ritkulnak az általa lájkolt oldalak előtte felbukkanó megosztásai, és egyre több cicás post érkezik a közösségi médiával ismerkedő, ám annál buzgóbb nagymamától.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik