Évezredes tévedésre derült fény egy ásatás során

Comezora / Getty Images

Két évvel ezelőtt meghökkentő állítást tett egy régészcsoport, amikor kijelentették, hogy 20-23 ezer évvel ezelőtti emberi lábnyomokat azonosítottak Új-Mexikóban. A tudományos világban komoly vita robbant ki, ám a friss kutatások igazat adtak a tudóscsoportnak, mondván a leletek szerint az emberek a jégkorszak idején is vándoroltak Észak-Amerikában – írja az IFLScience.

Jeff Pigati, a tanulmány társszerzője és az Egyesült Államok Földtani Intézetének kutatógeológusa elmondta, a lábnyomokat az új-mexikói White Sands Nemzeti Parkban fedezték fel 2021-ben.

A tudósok radiokarbonos kormeghatározást végeztek a környező üledékrétegben lévő szerves anyagokon, ami arra utalt, hogy az emberi nyomok 21-23 ezer évvel ezelőtt vésődhettek a talajba.

A kormeghatározás a Ruppia cirrhosa nevű vízinövény magvain alapult. Mivel a növény képes a vízben oldott szénatomokból szenet felvenni, egyesek szerint lehetséges, hogy a vizsgált rétegek idősebbeknek tűnnek, mint valójában. A vita eldöntésére a kutatók egy új módszerrel kísérleteztek a lenyomatok időben történő elhelyezésére.

A korábbi vizsgálatban a lábnyomokat is tartalmazó talajrétegből egy olyan növény magjait használták, amelynek levelei az idő egy részében víz alatt voltak, így a levegőből és a vízből is vett fel széndioxidot. A vízben oldott széndioxid egy része azonban mélyebben lévő, azaz régebbi üledékből is származhat, amelyben a szén C14-es izotópjának aránya kisebb.

Amennyiben abból is táplálkozik a növény, valójában egy korábbi korszakra jellemző izotóparány lesz megfigyelhető.

Az újabb kutatásban a korábban is használt talajrétegből akkoriban élt fenyők virágporát gyűjtötték ki. A fenyők csak a levegőből vesznek fel széndioxidot, így ebben az esetben nem merül fel, hogy korábbi rétegekből származó szénnel lehet szennyezett a pollenjük széntartalma.

Új időszámítás kezdődhet

A dátum megerősítése nagy jelentőséggel bír, ugyanis megmagyarázhatja, hogy az emberek mikor vándorolhattak először Észak-Amerikába. Egészen a közelmúltig a legszélesebb körben elfogadott nézet az volt, hogy Amerika legkorábbi lakói a Clovis-kultúra népei, a paleoindiánok voltak, akik körülbelül 13-15 ezer évvel ezelőtt telepedtek le a kontinensen.

Az újabb felfedezések ezt az időskálát későbbre tolják, és az első lakosok érkezésére vonatkozó becslések már inkább 25 ezer, vagy akár 33 ezer évvel ezelőttre vonatkoznak. A bizonyítékok nagy része ugyanakkor nem végleges, a megtalált eszközök és csontok ugyanis különböző üledékrétegekbe akár több korszakon is átívelhettek, és torzíthatták a kormeghatározási technikákat.