marsi nitrogén (mars, marskutatás, curiosity, marsjáró, rover, szonda, élet, nasa, nitrogén, nitrát, szén, űrkutatás, bolygókutatás, tudomány)

Az élet újabb fontos építőelemét találták meg a Marson

Dávid Imre

városlakó. 2015. 03. 26. 16:10

A Curiosity marsjáró élő szervezetek számára is hasznosítható nitrogénre bukkant a vörös bolygón.

A NASA kutatói újabb bizonyítékot találtak arra, hogy a Marson kifejlődhetett és hosszabb ideig virágozhatott az élet. A tudósok a Proceedings of the National Academy of Sciences című folyóiratban megjelent tanulmányukban jelentették be, hogy a Curiosity rover nitrogéngázra bukkant a vörös bolygón. Pontosabban nitrogén-monoxidra, amely minden bizonnyal az élő szervezetek számára különösen fontos nitrátok bomlásakor keletkezett.

Az élet körforgása

A nitrátok fontos fehérjék, amino- és nukleinsavak, köztük a DNS és az RNS nélkülözhetetlen alkotóelemei. Elengedhetetlenek a földi élethez, de az élőlények többsége – köztük a növények – csak kötött formában tudják felvenni őket. Éppen ilyen kötött nitrogént találtak a kutatók is a Curiosity által begyűjtött mintákban.

Mindez arra utal, hogy a Földhöz hasonlóan a ma már oly kietlen bolygón is létrejöhetett az ún. „nitrogénkörforgás”: a folyamat, amelynek során a nitrogén a légkörből először a talajba, onnan a növényekbe majd végül ismét a levegőbe kerül. A földi körülmények között a nitrogén megkötését, az ún. „nitrogénfixációt” bizonyos, a magasabb rendű szervezetekkel szoros szimbiózisban élő baktériumok végzik. A NASA szakértői szerint ugyan nem kizárt, hogy a Marson talált nitrogént villámcsapások vagy egy nagyobb meteorbecsapódás során keletkező hő hozta létre, de úgy látják, érdemes folytatniuk a kutatást.

Az éltető nitrogén

„A legtöbben a szenet keresik, de a nitrogén számos szempontból épp ilyen fontos építőeleme az életnek” – mondta a Los Angeles Timesnak nyilatkozva Jennifer Stern, a NASA kutatásvezetője. – Az életnek legalább annyira szüksége van a nitrogénre, mint a szénre.”

A Curiosity egyelőre csak rendkívül kis mennyiségű nitrogén-monoxidot talált a bolygón. Jóval kevesebbet, mint amennyit Földünk olyan kopár területein mértek, mint amilyen például a chilei Atacama-sivatag, vagy az Antarktisz. Ennek a kutatók szerint valószínűleg az az oka, hogy az eltelt idő és a légkör változásai miatt a kötött nitrogén jelentős része a talajjal együtt erodálódott.

FORT LAUDERDALE, FL - FEBRUARY 17:  Reef Buehler,4, joins his parents and others after a school shooting that killed 17 to protest against guns on the steps of the Broward County Federal courthouse on February 17, 2018 in Fort Lauderdale, Florida. Earlier this week former student Nikolas Cruz opened fire with a AR-15 rifle at the Marjory Stoneman Douglas High School killing 17 people.  (Photo by Joe Raedle/Getty Images)