Tudomány

Új elmélet született a piramisok építéséről

A gigantikus kőtömböket nem húzták-vonták, nem csúsztatták, hanem egy ügyes megoldással a földön görgették - állítja egy tanulmány.

Az egyiptomi piramisokról még ma is sokan képtelenek “elhinni”, hogy emberi kéz alkotásai. Az emberiség leghatalmasabb kőépítményei, fáraók nyughelyei, de hogyan voltak képesek évezredekkel ezelőtt, csupán emberi erő alkalmazásával a többtonnás köveket kibányászni, szállítani, megfaragni és akár száz méternél is magasabb “halomba” rakni?

Hatalmas “szánkópályák”

A gízai nagy piramis becsült tömege 5,9 millió tonna, építéséhez tudósok szerint naponta 800 tonna követ kellett a két kilométerre fekvő kőbányákból a helyszínre szállítani.Ennek már a megszervezése is emberfeletti teljesítménynek tűnik. A szállítást feltehetően hajóval végezték ideiglenesen megásott csatornákon. A kőtömböket faoszlopokon görgethették, vagy mintha szánkó lenne, benedvesítették előttük a földet, hogy könnyebben húzhassák.

Hasonló módon oldhatták meg a tömbök egymásra helyezését is. Lejtőt építhettek a fal magasságában, azon húzhatták fel a köveket a következő szintre. Ahogy nőtt az építmény magassága, úgy emelték a lejtőt is, majd a végén elhordták a gigantikus mennyiségű földet. Joseph West, az Indianai Egyetem fizikusa most egy új ötlettel állt elő.

50 ember 0,5 m/s-mal haladhatott

Munkatársaival együtt úgy gondolja, a kőtömbök oldalaira teljes szélességben 3-3 kerek fagerendát erősítettek minden oldalon. A hasábot így egy tizenkét szögű formára alakították, amit jóval könnyebb volt görgetni, mint a kockát húzni. Így nézhetett ki:


(iflscience.com)

A kutatók harminckilós kővel tesztelték a módszert, az eredeti tömbökhöz körülbelül 30 centi átmérőjű rudakra lenne szükség. Épp akkorákra, amelyekből Egyiptom virágzása idején a nílusi hajók árbócrúdja készült. Ötven egészséges férfi ezzel a módszerrel kötelek segítségével másodpercenként 50 centiméterre gördíthetett egy 2,5 tonnás követ.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik