ces
Tudomány

Amit a technológia elvesz, azt valahogy vissza is adja

A Varsói elektronikai show-n kiderült, hogy a jövő csak most kezdődik, de beszéltek idei trendekről és az előremutató céges hozzáállásról is.

A technológia iránt fogékony olvasók biztosan halottak már a CES-ről (Consumer Electronics Show), ami magyarul annyit tesz, hogy fogyasztói elektronikai show és a világ legmenőbb technológiai bemutatójának számít. Minden évben Las Vegasban szervezik meg, itt mutatják be a legérdekesebb újításokat az okos konyhai robotgéptől az önjáró autón át a robotokig és drónokig, egyszóval mindent, amiről abban az évben cikkezni fognak az újságok. Az alábbi videó segít elképzelni a forgatagot.

A hét elején a Las Vegas-i esemény kistestvérére invitálták meg a hazai újságíró szcéna kis szeletét Varsóba. A rendezvény a technológiai kavalkád helyett inkább egy hazai Hungexpóhoz hasonlított, de nem is volt feladata, hogy futurisztikus újításokkal kápráztassa el a résztvevőket. Akiért odamentünk, az Gary Shapiro, az amerikai fogyasztói elektronikai szövetség (CEA) elnöke volt.

Shapiro remek előadást tartott a technológia jövőbeli fejlődéséről, többek között kiemelte, hogy az év legnagyobb durranásai egyértelműen a 3D-s nyomtatók, amikről mi is beszámoltunk már, hiszen rengeteg formát és felhasználási módot (ház, bicikli, arc, szék, étel, stb) mutatnak be a világ grafikusai és fejlesztői.

Shapiro azonban nem csak konkrét termékekről beszélt. Elmondta, hogy a technológiai fejlődés még gyerekcipőben jár, példaként hozta fel, hogy az internet még csak 25 éves és már mennyi mindent köszönhetünk neki, gondoljunk csak bele, hogy hova formálódhat a következő 25 évben. Míg régebben egy nyaralást csak utazási irodában tudtunk megszervezni, mára rengeteg olyan szolgáltatást tudunk igénybe venni saját magunk a net seg0tségével, amik miatt érdeklődés hiányában leáldozott az irodák korszaka.

A fejlett technológia azonban munkahelyet is teremt, és hajlamos kiegyenlíteni a negatív trendeket: bár több balesetet regisztrálnak az okostelefonok használata miatt mint valaha, mára létrejöttek olyan rendszerek, amik éppen ezek kiküszöbölését szolgálják. Shapiro kiemelte pl. a szemfókusz követőt, ami figyeli a vezető szemét, így ha a sofőr hosszabb ideig nem az utat figyeli, hanem mobilozik, vagy a fáradtságtól lecsukódik a szeme, egyértelmű riasztójelzést ad, így az esetleges balesetek elkerülhetők.

Shapiro beszélt arról is, hogy a Szilícium-völgyben dolgozó cégek már rájöttek arra, hogy ha valaki belebukik egy projektbe, fel kell állnia, és tanulva a hibákból újra neki kell lendülnie. Szerinte többek között ez különbözteti meg az ottani cégeket a világ más régióitól. Azt is elmondta, hogy nagyon új üzleti tervek már nem születnek, a termékek és az igények nagyjából adottak, a fő hangsúly azon van, hogy hogyan lehet jobbá és szexibbé tenni a már meglévő szolgáltatásokat. Példaként hozta fel az Apple legújabb milliárdos felvásárlását. A cég azért vette meg a Beats Electronics-et, mert lendületes, professzionális és menő, nem pedig azért, mert nekik nincsenek meg az eszközeik arra, hogy sajátot fejhallgatókat készítsenek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik