Tudomány

A Lopakodók legrosszabb napja

b-2 lopakodó (b2-es bombázó, )
b-2 lopakodó (b2-es bombázó, )

Öt éve zuhant le Guam szigetén az amerikai légierő szelleme.

Öt éve, 2008. február 23-án zuhant le az első – és mindezidáig az egyetlen – B2-es nehézbombázó, más néven Lopakodó. Az amerikai légierő azonnal reagált és a vizsgálat idejére a földre parancsolta a teljes B2-es flotta mind a 20 megmaradt gépét. Bár az első jelentések a gépen kiütött tűzről szóltak, a nyomozás más eredményre jutott.

A felszállás napján ugyanis erősen esett a Guamon található Andersen légibázis területén.  A vizsgálat szerint a gép sebességmérésre szolgáló Pitot-csövébe is került az esővízből. A Pitot-csőnek külön fűtése van, amikor ezt a személyzet beindította, a csőben lévő víz felforrt, a sebességmérő pedig onnantól helytelen adatokat közölt a pilótával.

A szárny lent maradt

Ilyen adatokkal repülni életveszélyes – ezt az épp felszálló B2-es pilótái is hamar megtudták, mert a gép a levegőben irányíthatatlanná vált, forogni kezdett, majd átesett. A fedélzeten lévők pánik helyett megpróbálták megmenteni az 1,4 milliárd dolláros bombázót, de amikor a bal szárny már a talajt súrolta, inkább a katapultálás mellett döntöttek.

Még időben rántották meg a katapult karját, így pár nap kórházi kivizsgálással megúszták az esetet, a repülő azonban megsemmisült.

A Spirit of Kansas elnevezésű Lopakodó három másik B2-essel indult volna vissza az Egyesült Államokbeli Whiteman Légibázisra, ahol – egy kivételével – az összes második generációs Lopakodó állomásozik, az 509. Bombázóezred kötelékében.

Egy B2-es már felszállt aznap, azt a gépet azonban visszahívták Guamra és 60 napos vizsgálat idejére az a repülő is a földön maradt.

Sokat bombáztak láthatatlanul

Pedig a B2-esek korábban keveset pihentek. Hadrendbe állításuk után elsőként Koszovóra szórtak bombát, de megjárták az afgán és az iraki légteret is, legtöbbször anélkül, hogy a légvédelem radarjai bemérték volna a gépeket.

A Haditechnikai Kerekasztal portál akkori írása szerint a  Block 10-es Spirit of Kansas (89-0127) hadrendbe állása óta 5 176 órát töltött a levegőben, 1 036 bevetést repülve. Összehasonlításképpen a teljes B-2 flotta ezidáig mintegy 72 000 repült órát gyűjtött össze 14 000 repülés alatt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik