A DJI Phantom P3S frissítése szoftverhibát hozott magával.
Ez egy tipikus példa arra, amikor a kínai fejlesztők hibájából megnövekszik a drónos incidensek száma.Jelvesztés esetén a legtöbb drón (UAV) visszatér egy megadott pont fölé, illetve leszáll egy vészleszállóhelyként megjelölt területre. Ez nagyon fontos, mert az ionoszféra állapota, a napkitörések és a környező tereptárgyak is jelentősen befolyásolják a rádiójelek megbízhatóságát.
A védelmi mechanizmus számos balesetet előzött már meg. A jelenlegi hiba kapcsán voltak szerencsés esetek, például amikor a drón a jelvesztéskor olyan alacsonyan lebegett, hogy irányítója utánaszaladt és egyszerűen megfogta, “lehúzta az égről”.
A gyártók nagyon sok vészhelyzeti forgatókönyvvel számolnak. Például az energiaforrás vészes merülése esetén a következő forgatókönyv lép életbe bizonyos típusoknál:
- 30%-nál a drón jelzi a tulajdonosának, hogy vissza kellene térni a leszállási pontra. amennyiben az irányítója nem reagál tíz másodpercen belül, automatikusan visszatér. Ha ezt kiiktatjuk, vagy ellentétes parancsot kap, folytatja a repülést, de
- 20% akkumulátor töltöttségnél kérdés nélkül visszarepül a felszállóhelyre. Ha ezt sem engedjük neki,
- 10%-nál azonnal és visszavonhatatlanul leszáll, azaz kényszerleszállást hajt végre ahol van.
A gyártó ígérete szerint a hibát hamarosan kijavítják, de pár napig még sanszos, hogy egyesek drónokat találnak majd a fák lombjai között, illetve szántóföldeken.
—
A szerző Bakó Gábor, a Légi Térképészeti és Távérzékelési Egyesület elnöke
(Kiemelt fotó: Fotó: AFP/Jean-Michel Mille)