Az elmúlt tíz év legerősebb napkitörését érzékelték

Ha az Irma hurrikán nem lett volna elég, a Nap is bekeményített. Csillagunk az elmúlt évtized legerősebb napkitörését produkálta.

Hatalmas geomágneses viharra számíthatunk, ugyanis egy óriási koronakidobódás részecskéi közelednek a Föld felé. A koronakidobódás mellett szeptember 6-án, kora délután két erőteljes napkitörést is érzékeltek.

Az amerikai Nemzeti Éghajlati Adatközpont (NOAA) Űridőjárás Előrejelzési Központja szerint a napkitörés magas frekvenciájú rádiókommunikációs eszközöket és alacsony frekvenciájú navigációs rendszereket fenyeget. A koronakidobódás egyéb hatásokkal, például a műholdak megzavarodásával járhat.

Terry Onsager, a NOAA fizikusa a Live Science-nek azt mondta, a naptevékenység szerencsére nem veszélyezteti az Irma hurrikánt követő időjárási műholdakat. A szakértő kiemelte: a szerkezeteket úgy tervezték meg, hogy megküzdjenek az ilyesfajta jelenségekkel. Míg a napkitörés és koronakidobódás egyes műholdaknál problémákat okozhat, a 2016-ban felbocsátott GOES-16 könnyedén át fogja vészelni az eseményt.

A koronakidobódás a napkorona egy darabjának kilökődése a bolygóközi térbe. A napkitörés ezzel szemben a napfelszínből hirtelen felszabaduló elektromágneses sugárzás. Előbbiek geomágneses vihart idézhetnek elő a Földön, felborítva az ionoszféra működését, ez pedig a GPS-ekre van hatással. A kitörések viszont elsősorban a műholdas kommunikációt és a navigációt befolyásolják.

A naptevékenység egy 11 éves ciklust, úgynevezett napciklust követ. A Nap aktivitásának 1755-ben kezdődő megfigyelése óta a mostani a huszonnegyedik szakasza. A 2008-ban meginduló ciklus csúcspontja 2014-2015-ben volt, jelenleg csillagunk egy csendesebb időszakát éli. Ez persze nem jelenti azt, hogy az égitest néha nem bolondulhatna meg.

A napciklus során bármikor érzékelhetünk nagy űridőjárási eseményeket

– mondta Onsager.

Volt már ennél nagyobb kitörés

A Nap eheti aktivitása jelentős, de nem kivételes. A NOAA szakemberei ennek ellenére kiadták a sugárzási figyelmeztetést. A vihar veszélyt jelenthet a bolygónk körül keringő űrhajósokra: a kitöréssel felszabadult gyors protonok biológiai sérüléseket okozhatnak – emellett a műholdakban áramköri károsodásokat is előidézhetnek.

A szeptember 6-án érzékelt első kitörés X2,2 erősségű volt – tehát a legerősebbek közé tartozott. 2015 óta ez volt a legjelentősebb esemény, de nem sokáig. Két órával később egy újabb kitörés következett, ez már X9,3-as besorolást kapott.

2006 decembere óta ez volt az első X9-es jelenség. Egy ilyen esemény során a Napból a Földnél jóval nagyobb plazmafelhő válik ki.

A szeptember 6-i kitörés azonban eltörpül minden idők legnagyobb érzékelt eseménye mellett.

2003-ban az alsó becslések szerint egy X28-as kitörés történt. Ezen jelenség pontos erejét nem tudták megállapítani, ugyanis túl nagy volt ahhoz, hogy a műszerek megmérjék.

(Live Science)