Tech

Sorra alázta az embereket, a következő a világmegváltás lehet

A Google gépagya visszavonul a versenyzéstől, miután sorra aratott győzelmet a világ legjobb gójátékosai ellen. Fejlesztői azon dolgoznak, hogy az eddig elért eredmények alapján a világ nagy problémáira próbáljanak megoldást találni a fejlett mesterséges intelligencia segítségével.

Múlt héten írtuk meg: immár a Google AlphaGo névre keresztelt mesterséges intelligenciája a világ legjobb gójátékosa, miután a háromkörös mérkőzés első két menetében legyőzte a 19 éves világbajnok Ko Csiét. Ezt azzal fejelte meg, hogy a harmadik menetben is győzelmet aratott, így a mesterséges intelligencia 3:0-ra megverte az emberiséget a világ legösszetettebb játékában.

A keresőóriás által felvásárolt londoni DeepMind szoftvere szép karriert futott be, tavaly azzal hívta fel magára a figyelmet az MI, hogy megverte a koreai Li-Szedolt. Ez mérföldkőnek számított, hiszen korábban nem sikerült olyan szoftvert írni, ami hatékonyan vette volna fel a harcot az emberi játékosok ellen góban. A szakemberek pár éve még azt mondták, hogy legalább egy évtized kell ahhoz, hogy olyan programot írjanak, ami legyőzi az embert.

De mi is az a gó?

A több mint 3000 éves ősi kínai játék azért fontos a mesterségesintelligencia-kutatás szempontjából, mert sok tekintetben a sakknál is bonyolultabb és “emberibb”: míg a sakkban nagyon sok múlik a memórián, és a korábban lejátszott mérkőzések lépéseinek bebiflázásán, a gó tényleg arról szól, hogy ott és akkor gondolkozzon, tervezzen a játékos. A kétszemélyes játék lényege, hogy egy 19×19-es táblán minél nagyobb területet kell bekeríteni saját köveinkkel. A területfoglaláson alapuló játék szabályrendszere viszonylag egyszerű, de pont ezért kifejezetten bonyolult emberi stratégiai érzéket kíván. Nem is kezelhető olyan séma-alapú megközelítéssel, mint a sakk, ahol az igazi mesterek nem is a logika, mint inkább a sok ezernyi, mások által játszott meccs lépéseinek bemagolása segítségével gondolkoznak előre.

A győzelem után a fejlesztők tovább finomították AlphaGót, akinek legújabb iterációja már a Master jelzőt kapta, majd harcba állították Ko Csie ellen. A mostani elsöprő győzelem után viszont úgy tervezik, nyugdíjazzák az MI-t, és magasztosabb célok érdekébe állítják.

Az AlphaGo mögött álló fejlesztői csapat újabb kihívásokra fordítja energiáit, és olyan fejlett algoritmusokon dolgozik majd, amelyek egy napon segíthetnek a tudósoknak megoldani legösszetettebb problémáinkat, például gyógymódot keresni betegségekre, csökkenteni az energiafogyasztást, vagy feltalálni új anyagokat.”

írta Demis Hassabis, a Deepmind vezetője blogbejegyzésükben.

A kutatók úgy gondolják, hogy az MI segíthet a társadalmi problémák megoldásában olyan módon, hogy újfajta gondolkodásra készteti az embereket, erre AlphaGo az eddigi legjobb példa. A gépagy ugyanis nemcsak ellenfélként vett részt a meccseken, de egyben arra is ösztönözte a gójátékosokat, hogy új stratégiákat próbáljanak ki, hasonló módon világíthat rá új megközelítésekre más területeken is.

A Li Szedollal történt mérkőzés után AlphaGo saját maga tanára lett, a kutatók több millió olyan meccset folytattak le AlphaGóval, amit saját maga ellen vívott. Később egy dokumentumot is közzétesznek majd a játékosok számára, amely 50 darab AlphaGo vs. AlphaGo meccs adatait és tanulságait tartalmazza.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik