A címben feldobott megállapítás egyáltalán nem barokkos túlzás. Nézzük csak címszavakban, miket jelentett be mostanában a Facebook!
Mindenki számára elérhető élő videóközvetítés
Mostantól bárki tudósíthat tüntetésről, koncertről, vagy akár saját vécéjéből is, ha épp ahhoz van kedve. Ez persze egyrészt őrület lesz, és tényleg hülyébbnél hülyébb közvetítésekkel lesz tele az üzenőfal, de azért gondoljunk csak bele, mennyire megreformálja ez az egész a hírek gyártását és terjedését. Mindenkiből potenciális riporter lehet, aki épp jó helyen van jó időben. Az internet megjelenése óta semmi nem jelentett ekkora változást a hírgyártásban.
Amikor két kísérletező kedvű egyén azzal szórakozott, hogy befőttesgumikkal robbantson fel egy görögdinnyét, majdnem meghalt az internet, a csúcson 807 000, ismétlem, nyolcszázhétezer ember várta lélegzetvisszafojtva, hogy a két beöltözött agyament arcába robbanjon a dinnyebél. Ezzel a Facebook elindult azon az úton, hogy az egyik legnézettebb nemzetközi tévécsatornává váljon, ahol ráadásul teljesen mások a szerkesztési elvek, mint egy normál tévéadónál.
Folyamatosan bővülnek a Messenger funkciói
Egyrészt céges kapcsolattartó eszközként lehet már használni, akár repülőjegyet rendelhetünk rajta, vagy egy szolgáltatás segélyvonalaként, ügyfélszolgálataként is használhatjuk. Míg a versenytársak még mindig ott tartanak, hogy lehet szövegesen cseverészni, esetleg videótelefonálni, a Facebook egy komplex kommunikációs platformmá növesztette a Messengert, ahol kábé már tényleg csak kávét nem tudunk főzni a beszélgetőpartnerünknek.
Webáruház (is) lett a Facebookból
Már Magyarországon s elérhetők az Adásvételi csoportok. Ezek alapvetően olyanok, mint az eddig megismert csoportok, de egy csomó speciális funkciót kapnak, amik könnyebbé reszik az adás-vételt, vagy csereberét. A feltöltött árukat egy külön fülön tudjuk egyszerre böngészni, és kereshetünk is közöttük. A termékeknek megadhatunk árat, átvételi helyszínt, leírást, és adhatunk hozzájuk fotókat is. A meglévő csoportok is egy kattintással átalakíthatók Adásvételi csoporttá, eladnivalókat pedig pár kattintással, gyermekien egyszerűen tölthetünk fel.
Mindent tudnak a Facebookon hirdető és oldalakat üzemeltető cégek
A Facebookba épülő hírek és cikkek mellett a tartalomszolgáltatók még egy tonnányi eszközt kapnak ahhoz, hogy finomhangolhassák közönségüket, olvasótáborukat. Ha egy cégnek többféle oldala van (például nekünk, hiszen van külön 24.hu, 24.hu Tech, Mobilport, Mozi24 és még jó néhány Facebook oldalunk), akkor az egyik oldalon megosztott videót a másikon újra meg kellett osztanunk. Mostantól azonban az egy “kalapba” tartozó oldalak könnyebben cserélgethetnek tartalmakat, egy jóval egyszerűbb megosztó- és kezelőfelület segítségével. Jóval részletesebb elemzéseket kapnak az oldalak adminjai a postok, videók sikeréről, a látogatási trendekről.
Támad a virtuális valóság
Egyre több minden derül ki a Facebook VR-rel kapcsolatos terveiről, bár persze egyelőre a legfontosabb fejlesztésekre még éveket kell várni, addig meg kell elégednünk néhány VR-sisakkal használható játékkal. De a cél máris egyértelmű: néhány éven belül szinte teleportálhatunk majd az ismerősünkhöz ahelyett, hogy csak Messengeren pötyögnénk neki. Ehelyett akár egy virtuális térben találkozhatunk, beszélgethetünk, és még láthatjuk is egymás számítógép által generált másait, és mozdulataink által vezérelve lapogatjuk majd egymás vállát.
Eközben az internet többi részén…
A Google keresője még mindig ugyanazt tudja (oké, ezen a téren a Facebook még tényleg nem nőtt fel), a Google térképszolgáltatását szép lassan beéri a Facebook-féle megoldás is, itt már csak az Utcakép szól a Google mellett (oké, sarkítunk azért). A YouTube még az első számú videós platform, de ha klipek és előre felvett vicces videók helyett az istenadta nép rászokik az élő közvetítésekre, a Facebook itt is elhúz, mint a gyorsvonat. Komolyan már csak az kell, hogy az Android mellé mobilos rendszert fejlesszen a Zuckerberg-birodalom (na jó, ezt már sokszor híresztelték, aztán sose vágtak bele, szóval ettől egyelőre nem kell tartani).
Persze mindezeket nem feltétlenül mi találjuk ki, a magunk részéről még mindig inkább Google térképen tájékozódunk, Google keresőben kutakodunk és YouTube videókat is gyakran nézünk. De ha mondjuk a Business Insider is azt érzékelteti, hogy az internet fogalmával eddig szinte összeforrt Google már csak egy lassuló evezős csónak a Facebook turbó-versenyjachtja mögött, akkor ott már tényleg lehet valami.
Ja, és a Bingről nem is beszéltünk. Na jó, ne is beszéljünk a Bingről.