Tech

Kőkorszaki Windows bénította meg a párizsi légiközlekedést

A karbantartók az interneten keresgélnek alkatrészeket a légi irányításban használt ősrégi számítógépekhez, lassan már szakember sem marad, aki még értene hozzájuk.

Nem akármilyen számítógépes hiba bénította meg a párizsi Orly repülőtér forgalmát – írja a Vice. Múlt szombaton leállt a légi irányítás egyik rendszere, amely a pilóták számára továbbít fontos időjárási adatokat – a hiba kiváltó oka az volt, hogy a DECOR névre hallgató alkalmazás a Windows kőkorszaki, 3.1-es verzióján fut. A Windows 3.1-et 1992-ben adták ki, amikor otthoni internetnek még nyoma sem volt, a felhasználókat sokkal inkább az nyűgözhette le, hogy a rendszer része volt az Aknakereső játék.

Szóval ennek a 23 éves rendszernek kellett volna segítenie a ködben leszálló pilótákat, de a hiba miatt biztonsági okokból szüneteltették a repülőtér forgalmát. A francia légiirányítók szakszervezetének főtitkára elmondta: eléggé kaotikus a párizsi repülőterek informatikai rendszere, négy különböző operációs rendszeren futnak az alkalmazások, bőven használnak még Windows XP-t is, aminek tavaly áprilisban már ugyancsak megszűnt a támogatottsága.

Alexandre Fiacre elmondta: egyre nagyobb karbantartási nehézségekkel kell szembenézni, szakembereket is egyre nehezebb találni, akik értenek ezekhez a rendszerekhez. Párizsban összesen három ember foglalkozik a DECOR alkalmazás karbantartásával, egyikük nemsoká nyugdíjba vonul és senkit nem találtak a helyére. A „kőkorszaki” alkalmazásokat futtató gépeket ráadásul nem arra tervezték, hogy húsz év után is vígan üzemeljenek, gyakran előfordul már, hogy az eBay-en kell régi, működő alkatrészek után kutakodni.

A szakszervezeti vezető emlékeztetett, hogy hasonló problémái még a NASA-nak is vannak: az amerikai űrügynökség 1977-ben indította útnak a Voyager űrszondákat a külső Naprendszer tanulmányozására, a szondák fedélzetén pedig olyan számítógépek vannak, amelyek kevesebbet tudnak, mint egy mai zsebszámológép és olyan programozási nyelvvel működnek, amit ma már sehol nem használnak.

A francia közlekedési miniszter ígéretet tett arra, hogy 2017-ig fejlesztik a repülőtéri rendszereket, de a szakszervezeti vezető nem túl optimista, úgy látja, akár még hat évig is eltarthatnak a fejlesztések. Hozzátette ugyanakkor, hogy a múlt szombatihoz hasonló leállások nem veszélyeztetnek emberéletet, de mindenképp figyelmeztetésként kell értékelni ezeket az eseteket.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik