Talán már egyre többen látták, ahogy ismerőseik megosztottak egyfajta személyiségi jogokkal kapcsolatos, angol nyelvű üzenetet, vagy annak hevenyészett magyar fordítását. A jól hangzó deklaráció lényege, hogy az illető kinyilvánítja, hogy fenntartja a jogot minden általa közzétett tartalommal kapcsolatban, melyek bárminemű üzleti felhasználását csak írásbeli engedéllyel engedélyezi. Sajnálatos tény, hogy ez az egész körülbelül annyira felesleges, mintha kiállnánk a házunk kertjébe egy saját készítésű zászlóval, és hangosan elkezdenénk kiabálni: “Mostantól ez a terület nem Magyarország, ezennel kinyilvánítom, hogy ez Kovács Béla Töhötöm Birodalma, és itt csak az történhet, amire írásban engedélyt adok.”
A fenti hisztéria abból adódik, hogy az internetezők nagy többsége bizony nem szokta elolvasni az általuk használt szolgáltatások felhasználási feltételeit. Pedig ezek tulajdonképpen szerződések, amit a szolgáltatás használatának elején elfogadunk, amikor a regisztrálás gombra kattintunk. Essünk tehát át először a kellemetlenebb híren: igen, a Facebook egy ingyenes szolgáltatás, és az ingyenességért cserében néhány dolgot el kell fogadnunk, többek között az oldal egyes részein megjelenő reklámokat, másrészt pedig azt a kitételt, hogy az általunk közzétett tartalmakat bizonyos szinten szabadon “továbbhasználhatják”. Abban a pillanatban, hogy rátenyerelünk a regisztrálás gombra, elfogadjuk a fentieket is szabályzó feltételeket, amelyek egyébként szabadon hozzáférhetők a regisztrálás előtt és után is a Facebook aloldalán.
De mielőtt jönne a felháborodás, és egy új Facebook Exodus mozgalom a bojkottra, nézzünk bele jobban a közösségi oldal felhasználói szerződésébe. Ahogy arra folyamatosan egy csomó nemzetközi szakértő is rámutat, az sehol nem szerepel benne, hogy az általunk postolt tartalmak szerzői joga (vagy kissé torzítva a “tulajdonjoga”) átszállna a Facebookra. Nyugalom. Ha kiteszünk egy kismacskás képet, csalánszopószájú szelfit, vagy Orbános mémet, az a mi szellemi tulajdonunk marad, a Facebook nem fogja saját nevében eladni. A közösségi oldal szabályzata szerint csupán arról van szó, hogy ha valamit feltöltöttünk, akkor onnantól az megjelenhet máshol is – például egy Facebookot hirdető reklámban háttérképként, vagy egy közösségi trendekről szóló írásban idézetként. Ráadásul ez is csak akkor lehetséges, ha úgy állítottuk be a post tulajdonságait, hogy teljesen publikus maradjon.
Szóval akkor az eredmény zanzásítva:
1. Tessék elolvasni a felhasználási feltételeket bármilyen webes szolgáltatás igénybe vétele előtt.
2. Utólag, szöveges üzenet formájában a már elfogadott feltételek ellen tiltakozni felesleges.
3. Már csak azért sem érdemes ilyesmit tenni, mert ami ellen tiltakoznánk, az nem is igaz, a megosztásaink szerzői joga nem száll át senkire.
Köszönjük a figyelmet, kommentben lehet kibontani a témát, de a cikk szerzője most gyorsan feltölt a macskájáról egy újabb fotót Instagramra.