Komoly félelemmel tölt el, ami most történik, és aminek gyönyörű példái a TV2 felvillanó reklámjai. Egyesek szerint csak apró kis törvénysértésről van szó, ám szerintem sokkal rémisztőbb ez az egész. Azt példázza, hogy már semmi nem elég, hogy minden fronton támadni kell.
Nem elég, hogy szép lassan kivéreztetik és/vagy kinyírják az ellenzéki médiát. Nem elég, hogy közpénzből dorbézolnak és leosztják a kormánybarát lapoknak az állami hirdetéseket, hogy a közszolgálatiság már nem létezik, vicc csupán, a kormánypropaganda szócsövei a médiumok. Nem elég, hogy ocsmány gyűlöletkampányra mennek el milliárdok, nem elég, hogy már tényleg tombol a gyűlölet, és az is migránsozik, aki gyakorlatilag azt sem tudja, mit jelent a szó maga.
Lehet hírt hamisítani napi szinten, lehet ocsmány lejáratókampányt folytatni buzizással, egyebekkel, ha nekik nem tetszik valaki, lehet arra játszani nyíltan, hogy újságírókat hurcolnak meg, csak azért, mert olyan tényeket tárt fel, ami a hatalomnak (gyakorlatilag az egyetlen komolyan vehető megrendelőnek manapság) nem tetszik. Gondolom, arra tippelnek, hogy nem volt még mindig elég hatásos az agymosás, hiszen aki nem gondolkodott, vagy aki eddig is hívő volt, esetleg már annak is sok ez a direkt blabla, hát ideje birtokba venni a nem kontrollálható területeket.
Hatásosak vajon ezek a felvillanó képek? Hogyan hatnak? Egyáltalán: pontosan mit nevezünk szubliminális üzenetnek? Nos, szubliminális üzenet például, amit jelenleg a TV2 nyom – nevezetesen hogy reklámozza Paks 2-t felugró felirattal amin az áll: atomerőmű) vagy azt, hogy Black Friday. Olyan gyorsan villannak fel és tűnnek el a feliratok, hogy gyakorlatilag nem is tudjuk végigolvasni őket, állítólag mégis hatnak ránk. Sokan vizsgálták már, mi kell ahhoz, hogy egy inger elérje az ingerküszöbünket, és hasson is ránk, máig nagy kérdés, hogy ezeknek a felvillanó képeknek, hangoknak van-e erejük, befolyásoló képességük.
Egyes kutatások szerint nagyon is van, hatnak a viselkedésünkre, érzéseinkre. Épp ezért nagyon veszélyesek. Más kutatás alapján viszont azt mondják, ezek ereje nem olyan elsöprő, hiszen ha az lenne, őrült elmék már rég igájuk alá vonták volna a Föld lakosságát. (Más kérdés, hogy egyesek szerint már ezen is túl vagyunk.) A módszernek már hosszú múltja van, a legenda 1957-ben kezdődött, és egy James Vicary nevű reklámszakemberhez kötik. Ő ugyanis nem kevesebbet állított, mint hogy egy moziban megsokszorozza a popcorn- és a kólaeladást, olyan felvillanó képek segítségével, mint „Szomjas vagy”, „Éhes vagy”.
És állítólag mérhető százalékokkal nőtt az eladás. Ez a monda, mint utóbb kiderült, valójában csak kitaláció, ráadásul még senkinek nem sikerült rekonstruálni a kísérletet. Másrészt viszont tény, hogy az agyunk hasonló kísérlet közben kap információkat, és mivel nem tudjuk, honnan és miképp támad az inger, azaz az utasításokat nem a tudatunk kapja, nem logikusan döntünk ügyükben.
A TV2 reklámstábja azt képzeli, ha sokat villan fel az ’atomerőmű’, akkor az elfogadottabb lesz? Lehet, hogy ezt képzelik. És lehet, hogy működni is fog. Csak éppen az üzenet rémisztő. Mert már nem titok, hogy mindent megtehetnek, mindent meg is tesznek, és nem gáz, ha törvénytelen (vagy kivonják magukat a törvény alól, vagy varázsolnak újat maguknak),