Kezdődött a dolog ugyebár azzal, hogy a mobiltelefonok megjelenése után a baleseti statisztikákkal foglalkozó szervezetek és a kapcsolódó hatóságok észrevették a telefonálás és a közúti balesetek számának növekedése közötti összefüggést. Hamar egyértelművé vált, hogy a mobiltelefon használata könnyen elvonhatja a sofőr figyelmét, ezáltal megnöveli a karambolok, gázolások és egyéb veszélyhelyzetek kialakulását.
Aztán jöttek az okostelefonok, és ezekkel egy csomó kifogás. Mert ugye még akkor is, ha az adott országban büntetik a vezetés közbeni mobilhasználatot, most már simán meg lehet próbálkozni néhány érdekes kifogással:
- Biztos úr, nem telefonáltam, hanem a navigációt használtam, az pedig egyáltalán nem tilos.
- Nem telefonként használtam a kütyüt, hanem zenét hallgattam róla, ilyenkor az egész pont ugyanolyan, mint egy érintőkijelzős autórádió.
- Csak a benzinfogyasztásomat számoltam a számológép alkalmazásban, márpedig tudtommal számológépet használni autóban teljesen megengedett.
- Akciókamera-funkciót állítottam be épp, hogy az előttem levő forgalmat videózzam, ezt vezetés közben is szabad, nem?
Ugye, mennyi szép kiskapu akad? Mert végső soron az okostelefonok lényege tényleg az, hogy a telefonálás mellett igazából mindenféle funkciót sűrítenek egybe, és a szabályozások általában tényleg úgy vannak megfogalmazva, hogy a nem egyértelmű paragrafusok között találhatunk kibúvót. Viszont ettől még tény marad a tény, hogy amíg a telefon kijelzőjét nézzük és nyomkodjuk, tök mindegy, pontosan mit is csinálunk, a figyelmünk nem az útra és a forgalom többi résztvevőjére irányul.
Szóval nem ártana valami egységes szabályozás, vagy ami talán még célravezetőbb, valami olyan megoldás, amit nem csak jogilag, de a gyakorlatban sem lehet kijátszani. Most épp ilyesmire szánta el magát az Egyesült Államok Közlekedési Hatósága (NHTSA).
A szervezet megkereste a legfontosabb mobilszoftver-gyártókat, beleértve az Apple-t, a Google-t, valamint közkedveltebb appok fejlesztőit azért, hogy egy fontos együttműködésre lépjen velük. Ettől azt remélik, hogy
Mindamellett, hogy a kezdeményezés tényleg jó szándékú, azt azért még nem igazán tudni, hogy valósítják meg mindezt. A teljes tiltás gyakorlatilag kivitelezhetetlen, hiszen a telefon önmagában nem tudja például megkülönböztetni, ki vezet és ki az utas (nem is beszélve például a tömegközlekedési járművek utasairól). Az pedig enyhén szólva is a cél túllövése, ha minden gyorsan mozgó utasról azt feltételezné a telefonja, hogy vezet.
A szakértők szerint a valós megoldás inkább olyasmi lehet majd, hogy a sofőröknek induláskor kötelezően “autóvezető üzemmódba” kéne állítaniuk a telefonjukat, és a szúrópróbaszerű rendőri ellenőrzések során, vagy épp a baleseti helyszíneléskor akkor lenne büntethető az illető, ha kiderül, hogy nem aktiválta ezt a funkciót.
Világszerte már többféle kísérlet is történt arra, hogy megróják a vezetés közben mobilozókat, egy tavalyi ötlet a telefonok adatainak utólagos elemzésével próbálkozott (egy baleset után a mobilból kinyerték volna, mikor és milyen funkciókat használtak rajta), de a most várható, a sofőrök manuális beavatkozását és a mobilok letiltását egyszerre használó módszer tűnik a leghatékonyabbnak. Aztán, ha az óceán túloldalán megszületik a végleges megoldás, remélhetőleg hamar elterjed világszerte is.