Közzétették a 2018-as BrandZ Top 100 legértékesebb globális márka listáját, mely megmutatja, hogy melyek a világ legértékesebb márkai. A TOP 10 márka közül idén 8 technológiai vagy technológiához kapcsolódó. A listavezetők továbbra is a Google és az Apple. Előbbi márka értéke 23 százalékkal növekedett, így jelenleg 302,1 milliárd dolláros márkaértékkel bír, míg az Apple márkaértéke 28 százalékos növekedéssel elérte a 300,6 milliárd dollárt. Az Amazon a Microsoftot megelőzve a harmadik helyre lépett 49 százalékos növekedéssel, így 207,6 milliárd dollárt ér, míg a Tencent a tavaly óta három helyet javított, így 65 százalékos növekedéssel és 179 milliárd dolláros értékkel az ötödik lett, megelőzve ezzel a hatodik helyezett Facebookot.
A BrandZ – A legértékesebb globális márkák Top 10-es listája, 2018
Helyezés 2018 |
Márka |
Kategória |
Márkaérték 2018 (millió dollár) |
Márkaérték változás |
Helyezés 2017 |
1 |
Technológia |
302 063 |
+23% |
1 |
|
2 |
Apple | Technológia |
300 595 |
+28% |
2 |
3 |
Amazon | Kereskedelem |
207 594 |
+49% |
4 |
4 |
Microsoft | Technológia |
200 987 |
+40% |
3 |
5 |
Tencent | Technológia |
178 990 |
+65% |
8 |
6 |
Technológia |
162 106 |
+25% |
5 |
|
7 |
Visa | Pénzügyi tranzakciók |
145 611 |
+31% |
7 |
8 |
McDonald’s | Gyorsétterem |
126 044 |
+29% |
10 |
9 |
Alibaba | Kereskedelem |
113 401 |
+92% |
14 |
10 |
AT&T | Távközlés |
106 698 |
-7% |
6 |
Érdekes, hogy a Netflix iránti magas kereslet, a Facebook storyk, illetve az Apple iTunes és az Alibaba filmgyártó cégének köszönhetően a világ számos régiójában tapasztalt gazdasági és politikai bizonytalanság ellenére mintegy 21 százalékkal, 750 milliárd dollárral növekedett a Top 100 legértékesebb globális márka listáján szereplő brandek összértéke. Ezzel a TOP 100-as lista márkaértéke 4,4 billió dollárra emelkedett, ami 204százalékos növekedést mutat a 12 évvel ezelőtt megjelent első, 2006-os listához képest. Emellett tavaly először mértek növekedést a ranglista összes kategóriájában.
Az infografika felnagyítható kattintással.
A rangsort a WPP csoporthoz tartozó Kantar Millward Brown tette közzé. David Roth, a téma illetékese, a WPP EMEA ügyvezető igazgatója elmondta:
A márkaérték idén eddig nem látott mértékben növekedett, minden kategóriában. Vagyis mind az új, mind a már megszokott szereplők számára kifizetődőnek bizonyult a merészség és a hosszú távú márkaépítési stratégia. Azok a vállalatok lehetnek a győztesei a mai innovatív, kihívásokkal teli és folyamatosan változó világnak, amelyek intelligencia-vezérelt marketingbe fektetnek, illetve a kreativitás és ötletek erejével vezérlik márkáikat.
Nagyon jönnek fel a kínai márkák
Ez volt az első olyan év, amikor a nem amerikai márkák gyorsabban növekedtek, mint az amerikaiak. A Top 100-as listán most 14 kínai márka szerepel, míg 2006-ban még csak egy, a China Mobile. A Top 10 kínai márka összértéke az elmúlt 12 évben 47 százalékkal nőtt, ami több mint kétszerese az amerikai márkák növekedésének (+23 százalék). A világ más részei, például India és Indonézia is erős regionális növekedést mutat. A BrandZ Top 100 listán a kínaiak mellett hét ázsiai márka szerepel 14 százalékos növekedéssel és 146 milliárd dolláros összértékkel. A BCA regionális bank (99. hely) lett az első indonéz márka, amely bekerült a Top 100-as listába. Az újonnan listára került Maruti Suzuki pedig azonnal az autós kategória tíz legjobb márkája közé jutott.
A leggyorsabban fejlődő brandek listáját ebben az évben az úttörő kínai márkák dominálják, élen a JD.com-mal (59. hely) mintegy 94 százalékos márkaérték növekedéssel, amellyel olyan új kategóriákba tört be, mint például a pénzügy. Az Alibaba (9. hely) a második lett, 92 százalék-os növekedésével első alkalommal került a Top 10-be, mivel a Singles Day által kiterjesztette globális elérhetőségét. A harmadik leggyorsabban növekvő márka a Moutai lett (34. hely) 89 százalékos bővüléssel.
További fontosabb trendek, melyet a lista összeállítói említettek:
-
A mesterséges intelligencia vezérelte marketing mint az AI és az AR lehetővé teszi a márkák számára, hogy megújuljanak és relevánsak maradjanak a fogyasztók számára.
-
A JD.com és a HP 2016 után újra megjelent a TOP 100-ban. Az újonnan érkezők rangsorát az amerikai telekommunikációs óriás Spectrum vezette, (27.hely) és idén először listázták az Ubert (81.hely), és az Instagramot (91.hely). A tavalyi év leggyorsabban fejlődő márkája, az Adidas a 100. helyre ugrott. Idén először került a BrandZ Top 100-ba indonéz márka, méghozzá a BCV regionális bank (99. hely).
-
A márkák a hatékonyság maximalizálására törekedtek, így felértékelődtek a partnerkapcsolatok. A vezető brandek az ügyfélélményt érintő elvárásai tovább nőttek a teljes szolgáltatási spektrumot, illetve mind az online, mind az offline területet tekintve, ezzel párhuzamosan pedig a stratégiai és hosszú távú partnerségekre került a hangsúly.
-
A kiskereskedelmi szektor erős, 35 százalékos növekedést mutatott, és ezzel a leggyorsabban növekvő kategória lett az elmúlt 12 hónapban.
-
A tech-márkák dominanciájára utal, hogy ezek a márkák a „márkák csatájában” a top 100-as lista több mint felét, 56 százalékát tették ki.
Doreen Wang, a Kantar Millward Brownhoz tartozó BrandZ globális vezetője hozzátette:
A mesterséges intelligencia-alapú marketing szektorban kiemelkedő márkák között olyan fogyasztóközpontú vállalkozások szerepelnek, mint az Amazon és a Tencent. Ezek a márkák arra használják a technológiát, hogy megértsék fogyasztóik igényeit, és olyan szolgáltatásokat hozzanak létre, amelyek nemcsak a folyamatosan változó igényekre reagálnak, hanem több platformon is zökkenőmentes fogyasztói élményt nyújtanak.