Elkészült az Inspira Media Research legújabb rádiós kutatása. Ez alapján májusban még erősebb verseny alakult ki a reggeli műsorsávban a fővárosban, illetve némi átrendeződés volt az egész napos országos és fővárosi adatok tekintetében.
A hazai médiapiac jelenlegi állapotára jellemző, hogy a hallgatottsági toplista tetején két állami finanszírozású, nem pedig piaci alapon működő rádió között folyik a csata. A teljes (18+) lakosság körében országosan a Petői Rádió lett a leghallgatottabb, 21,5 százalékos közönségarányával megelőzte a másik állami rádiót, a Kossuthot, mely 19,2 százalékos reachet ért el. Az Andy Vajna tulajdonában lévő Rádió 1 feltehetőleg a hálózatba kapcsolódásokkal megvalósuló folyamatos vételkörzet-bővülésnek is köszönhetően növelte hallgatóinak számát: 9,6 százalékos közönségarányt produkált. A Simicska Lajos féle Music FM 8,2, a Radu Morar Tematic Media Groupjához tartozó Sláger FM 7,1 százalékot ért el. A szintén állami hátterű Dankó közönségaránya 5,2 százalék volt. Érdekesség, hogy a csak webrádióként működő Class FM 5 százalékos közönségarányával megelőzi az állami Bartók Rádió 2,3 százalékát. A Petőfi Rádió esetében mindez 1,7 millió hallgatót, a Kossuthnál 1,6 milliót jelent. A Rádió 1-nek 787 ezer hallgatója volt. A Music FM-nek 671, a Sláger FM-nek 580, a Dankónak 427, a Class FM-nek 407, a Bartóknak 185 ezres közönségtábora volt. A kereskedelmileg kiemeltnek tekintett 18-59-es korosztályban is a Petőfi volt a vezető országosan. A Petőfinek ebben a korcsoportban 21,7, a Rádió 1-nek 12,4, a Kossuthnak 11,4, a Music FM-nek 10,2, a Class FM-nek 6,6, a Sláger FM-nek 6,4 , a Dankónak 2,6, a Rádió Rocknak 2,3, a Bartóknak 1,2 százaléka volt.
Budapesten a Sláger FM vezet
Budapesten a teljes (18+) lakosság körében a Sláger FM volt a vezető, 19,1 százalékos közönségarányt ért el Radu Morar rádiója. A Music FM a budapestiek körében a második legnépszerűbb volt 16,8 százalékos közönségarányával. A Petőfi 16,7 százalékot, a Kossuth 16,2 százalékot ért el. A Rádió 1-nek 13,3 százaléka volt. Arató András Klubrádiója 6,4 százalékot, a Rádió Rock 5,6, a Jazzy 4, a Class FM 3,5, a Bartók 3,3, a Spéder Zoltán féle InfoRádió 3,0, a Dankó 1,9 százalékot tudott felmutatni. A Klassziknak 1,8, a Simicska-érdekeltségű Lánchíd Rádiónak 1,2 százaléka volt.
A 18-59-es korosztályban Budapesten picit más a helyzet. E körben a Music FM van az élen, 20,7 százalékkal. A Sláger FM-nek 20,5, a Rádió 1-nek 16,7 százaléka volt. A Petőfi 16,0, a Kossuth 10,1 százalékot produkált. A Rádió Rocknak 6,7, a Klubrádiónak 6,2, a Jazzy-nek 4,9, a Class FM-nek 3,9, az InfoRádiónak 3,2 százaléka volt. A Klassziknak 1,5, a Bartóknak 1,4 százaléka. A Lánchíd Rádiónak 1,0, a Dankónak 0,9 százaléka volt. Érdekesség, hogy a tematikus rádiók között a Rádió Rock bizonyult a legerősebbnek.
A Petőfié a reggel
És a nap többi része
A délelőtti, 8 és 11 óra közötti műsorsávban és egész nap minden negyedórában is a Petőfi Rádiót hallgatták a legtöbben a 18 éves vagy annál idősebb közönség körében. A Petőfi magas hallgatottságában persze jelentős szerepe van annak, hogy ez a legnagyobb adóhálózattal rendelkező rádió azóta, hogy a Class FM analóg frekvencia nélkül, Magyarország pedig országos kereskedelmi rádió nélkül maradt.
A helyi rádiók uralják a megyeszékhelyeket
A megyeszékhelyeken továbbra is a helyi rádiók egyeduralma jellemző. Az Inspira kutatása alapján hét megyeszékhelyi rádió napi átlag reach (hallgatói elérés) értéke meghaladta, vagy megközelítette a kiemelkedőnek számító 50 százalékot. Ennek alapján a legerősebb hallgatói táborral rendelkezik a szegedi Rádió 88, a debreceni Best FM, a tatabányai Forrás rádió és a kecskeméti Gong rádió. A helyi rádiók tehát tovább őrzik illetve növelik azt a hallgatottsági előnyt, amelyet tavaly év végén, a piaci változásokkor, azaz a Class FM elnémulásakor szereztek. A kutatásban mért kisebb városok többségében (például Érd, Szigetszentmiklós, Hódmezővásárhely, Gyöngyös) szintén a helyi rádiók állnak a régiós lista élén.
Csúszik az állami hallgatottságmérés
A 24.hu kérdésére az Inspira Media Research céget vezető Géczi Tamás a mai sajtóbeszélgetésen elmondta, elképzelésük sincs, mikorra zárulhat a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) hallgatottságmérésre vonatkozó közbeszerzési tendere, ahol már most is jelentős késedelem van. Géczi azt sem tartotta kizártnak, hogy a mostanihoz képest is további csúszás lehet a kétkörös pályázaton, ahol folyamatosan hiánypótlások is megakasztják a folyamatot. A hiánypótlások a másik pályázót, a Mediameter-féle konzorciumot és az Inspirát is érintik.
Az Inspira vezetője szintén kérdésre válaszolva elárulta, hogy végül a Focus Bari nevű, 20 éves múltú görög céggel fogtak össze, hogy mégis el tudjanak indulni a pályázaton, miután ezt a pályázati kiírás alapján nem tudta volna az Inspira egyedül megtenni. A görög cégnek nagy tapasztalata és sok erős referenciája van a médiakutatás, közönségmérés terén – tette hozzá a kutatási cég ügyvezetője.
A Regionális Rádió Kft. jogorvoslatra készül a Médiatanács ellen
Az Inspira sajtóbeszélgetésén jelen volt Hanák Tamás, aki egyszerre a Radio Sales House (RSH) reklámértékesítő ház és a Regionális Rádió Kft. ügyvezetője. Hanák kérdésünkre elmondta, hogy a HGY Invest 100 százalékos tulajdonában lévő Regionális Rádió Kft. elindult helyi rádiós frekvenciapályázaton Tatabányán, Székesfehérváron, valamint Kaposváron, Veszprémben és Pécsen, de az öt pályázatból kettőnél (Tatabányán, Székesfehérváron) formai okokra kizárta a Médiatanács a Regionális Rádió Kft.-t, ez ügyben jogorvoslat várható a rádiós cég részéről. Hanák Tamás a problémának talált hibáról nem kívánt részletesen beszélni, mivel csak mostanában kapták meg a médiatanácsi határozatot, de annyit azért elmondott, a Médiatanács szerinte olyan dologba kötött bele, ami nem lenne kizáró ok. A többi pályázati anyag sorsáról még nem tudni, mi lesz, ezek állapotáról a Médiatanács weboldaláról, valamint a sajtóból kényszerülnek információt szerezni – tette hozzá Hanák.