Média

Állami hallgatottságmérés: Nem minden adat lesz nyilvános

A médiahatóság a rádióhallgatottsági kutatási adatoknak csak egy részét fogja megosztani a publikummal azután, hogy az állam hamarosan átveszi a hallgatottságmérést. A rádiók és az ügynökségek viszont még napon belüli adatokat is láthatnak majd.
Ez abból a válaszból derül ki, amit a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatósága küldött a 24.hu kérdéseire a hónapokon belül állami kézbe kerülő rádiós közönségmérési kutatás kapcsán. (Jelenleg folyamatban van a tender, ahol kiválasztják a kutatást végző céget.)

rádióstúdió
Hiábavaló volt a médiahatósági korlát
Sokáig úgy volt, nem lesz igazi verseny az NMHH által támasztott elvárások miatt az állam alá kerülő rádiós hallgatottságmérési tenderen, de végül mégis riválist kap a sokáig egyetlen esélyes pályázó.

Sértené a piaci szereplők érdekeit?

A pályázat kiírásával a hatóságnak eleve az volt a célja, hogy ingyenes hozzáférést biztosítson az adatokhoz a rádiós piac szereplői számára, hiszen a szolgáltatás bevezetése élénkítően hathat a szektorra, és átláthatóbbá teszi a piacot. Más a helyzet az adatok nyilvánosság felé történő publikációjával, itt figyelembe kell majd venni, hogy a nyilvánosságra hozott adatok ne sértsék a szereplők piaci érdekeit

– magyarázta az NMHH, miért nem fogják teljes körűen nyilvánosságra hozni az adatokat. Hozzátették viszont, és ez sokakat azért megnyugtathat, hogy

a rádiók és ügynökségek számára az adatokhoz való hozzáférésben nem lesz korlátozás, a rádióhallgatottsági mérésre vonatkozó tender pályázati kiírása szerint a rádiók és az ügynökségek minden rendelkezésre álló adatot ingyen, elemezhető formában megkapnak, akár napon belüli bontásban is.

Mi van, ha a rádiók mégis publikálják majd a piaci számokat?

Az NMHH arra a kérdésre, hogy mi van, ha a rádiók mégis megosztják a publikummal a piaci adatokat, azt válaszolta, hogy nyitva áll az út minden rádió előtt, hogy a saját adataikat publikálják, ez csupán az adott csatorna döntésétől függ, nincs szó arról, hogy azok ne lehetnének publikusak. Erről a hatóság a pályázat kiírása előtt egyeztetett a rádiós piac szereplőivel.

A főbb számokat azért majd megosztják

Mivel tovább értetlenkedtünk, hogy az adófizetők fizetik a kutatást, de mégsem láthatják majd a piaci adatokat teljes körűen, az NMHH azt mondta, a hallgatottságmérő cégnek arra is kötelezettséget kell vállalnia, hogy havonta tájékoztatja a nyilvánosságot – ideértve a sajtót és a nem ágazati szereplőket is – a főbb számokról, és negyedévente piaci elemzést ad közre a trendekről, például a toplistáikról.

Ez a gyakorlat egyébként eddig is így működött, és a hallgatottságmérő cégnek nem kellett mindenre kiterjedően tájékoztatnia a nyilvánosságot, hiszen bizonyos adók nem szívesen kommunikálnak arról, hogy adott demográfiai szegmensekben alig hallgatják őket, vagy a teljes népesség körében kevésbé népszerűek. Összegezve a változás abban áll majd, hogy a piaci szereplők jelenleg fizetnek az adatokért, a jövőben pedig ezeket ingyen kapják meg

– tette hozzá az NMHH.

A szankciókkal kapcsolatban, hogy mi lesz, ha egy rádió mégis megoszt nyilvánosan adatokat az NMHH által megrendelt, de ezek szerint nem nyilvános adatokból is, azaz nem csak saját magukról publikálnak adatokat, az NMHH kommunikációs igazgatósága azt felelte, hogy a nem megfelelő tartalmú vagy helytelenül előkészített közlésekkel kapcsolatos szankciókat a vállalkozó és a felhasználó közötti felhasználói szerződésekben rendezik majd.

Andy Vajna kormánybiztos újabb rádiós frekvenciához jut
Hamarosan újabb helyen is megszólalhat Sebestyén Balázsék Reggeli Showja, a Vajna-féle Rádió 1 nyerte ugyanis a békéscsabai rádiós tendert. A TV2 bírságot kapott a Médiatanács eheti ülésén.
Két beszédes ábra a magyar rádiós piacról
A legújabb, február-áprilisi rádióhallgatottsági adatok alapján a Rádió 1 országosan a 3. helyen, Budapesten a 2. helyen volt a rádiók versenyében. A fővárosban a Sláger FM a piacvezető.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik