A TNS Hoffmann–Mediameter konzorcium november óta felvett mérési eredményei alapján jelentősen átrajzolta a rádiós piaci erőviszonyokat a 15 éves és idősebb korosztályban a korábban 2,3-2,5 millió hallgatóval rendelkező, tavaly tavaszig Simicska Lajos érdekeltségei közé tartozó Class FM tavaly novemberi, az analóg FM frekvencián történő elnémulása. A rádiócsatornák ugyanis igyekeztek kihasználni a keletkezett lehetőséget, vagyis azt, hogy több mint 2 millió hallgató más rádió után nézett.
Nem szoktak le a rádióról a Class FM elnémulása után sem
De mielőtt arról beszélnénk, hogy ki nyerte meg a versenyt, kezdjük azzal a hírrel, hogy a mérőcég szerint eddig azoknak lett igaza, akik szerint a legnagyobb kereskedelmi rádió, a Class FM elnémítása nem rázza meg különösképpen a rádiós piacot.
Igaz, ez nem homogén módon oszlik meg az országban, ugyanis Budapesten emelkedést mutat a mérés az átlagos napi rádióhallgatók számában. Mindenesetre az emberek nem kapcsolták ki a rádiót, amikor elnémult kedvenc adójuk: 2016 november-december során a 15 éves és idősebb korcsoportokban összesen 5,4 millióan hallgattak rádiót egy átlagos napon országszerte, ebből 1,1 millióan a fővárosban. Ennek megfelelően a rádiók hallgatottsága emelkedett a Class FM elhallgatása óta, beleértve természetesen (különböző mértékben) a megyeszékhelyi és kisebb helyi adókat is.
Országosan az állami rádió lett a leghallgatottabb
A friss mérési eredmények alapján országosan a napi hallgatottság tekintetében az állami Kossuth Rádió áll az élen, alig elmaradva a Petőfi a második, őket az Andy Vajna féle Rádió 1 és a Simicska Lajos féle Music FM követi fej-fej mellett, majd a Radu Morar Tematic Media Groupjához tartozó Sláger FM (akinek vezetőjével itt olvashat egy interjút), és a szintén állami hátterű Dankó Rádió. A sorban ezután az Arató András üzletember és a Brit Media tulajdonában lévő Klubrádió, majd a tavaly indult Rádió Rock következik. Ezután újabb állami rádió, a Bartók következik a sorban, majd a Simicska-féle Lánchíd Rádió és a Spéder Zoltán féle InfoRádió. A lista végén található a Klasszik, a Jazzy és a kormánypárti Karc FM.
A listában a legnagyobb változás a Class FM eltűnése mellett a Rádió 1 jelentős előrelépése.
Budapesten Radu Morar, Simicska Lajos és Andy Vajna rádióadói vezetnek
Budapesten a Radu Morar-féle Sláger FM került a lista legelejére, a második helyre a Simicska-féle Music FM, és a harmadik helyen a Vajna-féle Rádió 1 áll a napi hallgatottsági listában, őket a Kossuth, a Petőfi, a Klub és a Rock követi. A budapesti ranglista az Info, Klasszik, Bartók, Jazzy, Dankó, Lánchíd, Karc FM rádiókkal folytatódik. A fővárosban a leglényegesebb változás a Class FM eltűnése után a Sláger FM illetve a Rádió 1 megerősödése.
A Rádió 1 nyerte a legtöbb hallgatót
A legtöbb napi hallgatót (konkrétan félmilliót) október óta a Rádió 1 nyerte meg magának: az előrelépés az egyik fő oka minden bizonnyal az, hogy a legsikeresebb hazai rádióműsor, a Morning Show és stábja tavaly december 5. óta a Rádió 1-en hallható, a másik pedig a hálózat folyamatos bővítésén keresztül a kormánybiztos rádiójának vételkörzet-növekedése.
A Petőfi, a Sláger FM és a Dankó is jól jött ki a Class FM frekvenciavesztéséből
Szintén jelentős napi hallgatószám-növekedést könyvelhetett el a Petőfi Rádió is október óta, amivel megfordította a 2016 áprilisa óta tartó trendet. Az új hallgatók túlnyomó része egyébként vidéken választotta a zenélő állami rádiót, amely a sokkal sokszínűbb és fragmentáltabb fővárosi piacon minimális hallgatószám-emelkedést ért el. Főként Budapesten ért el szembetűnő javulást a Sláger FM, amely csak a fővárosban csaknem 90 ezerrel növelte átlagos napi hallgatóinak számát. Érezhetően profitált a Class FM elhallgatásából a Dankó Rádió is (vidéki lefedettségének köszönhetően a fővároson kívül nagyjából 70 ezer új napi hallgatóval) és a Music FM (csaknem 60 ezer új hallgató, zömmel a fővárosban). A többi rádió hallgatottságában egyelőre nem mutathatók ki olyan nagy mértékű változások, amelyek esetében kizárható a mintavételi ingadozás hatása – derül ki a TNS Hoffmann–Mediameter konzorcium közléséből.
(Kiemelt kép: Sebestyén Balázs, az Andy Vajna kormánybiztos érdekeltségei közé tartozó Rádió 1 műsorvezetője)